search
Meer dan 50% van de Nederlanders doet aan 'bingeviewen'
Series / Nieuws

Meer dan 50% van de Nederlanders doet aan 'bingeviewen'

Toch is de groei van bingeviewing minder explosief dan ze laat vermoeden...

In de voorbije 6 maanden hebben zomaar even driekwart van de Nederlanders er voor gekozen om aan bingeviewing te doen. In het bijzonder streaming video-diensten blijken aanzienlijk populairder te zijn dan vroeger. Ongeveer de helft van de inwoners van ons land zou aan bingeviewen doen via streaming video. Het gaat hierbij dan vooral om Netflix en Videoland. De cijfers zijn bekend gemaakt naar aanleiding van een onderzoek dat werd uitgevoerd door Telecompaper.

De groei die bingeviewen doormaakt is volledig veroorzaakt door streaming-videodiensten. Niet alleen Netflix en Videoland dragen daar hun steentje aan bij. Dit geldt eveneens voor bijvoorbeeld Amazon Prime en NLziet. Ook TV-aanbieders zoals KPN en Ziggo leveren een bijdrage. In de laatst vermelde categorie zou er sprake zijn van zomaar even een verdubbeling van het aantal mensen in een tijdspanne van vijf jaar. Het gaat hierbij dan om de periode van 2014 tot 2019.

Toch minder explosieve groei
Ondanks bovenstaande zou er in totaliteit toch sprake zijn van een minder explosieve groei van bingeviewen. Ook vijf jaar geleden, meer bepaald in het jaar 2014 deed meer dan de helft van de Nederlanders reeds aan bingeviewen. Echter waren de belangrijkste mogelijkheden om te bingeviewen toen downloaden en opnemen van de televisie. Het zijn vooral de twee jongste leeftijdsgroepen welke aangeven de voorbije zes maanden aan bingeviewen te hebben gedaan.

Opmerkelijk is tot slot wel dat de jongste bingeviewers, binnen de leeftijdscategorie van 16 tot 25 jaar, vaker aangeven niet aan bingeviewen te hebben gedaan het voorbije half jaar in vergelijking met mensen die deel uitmaken van de leeftijdscategorie van 25 tot 35-jarigen.
Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Aanbevolen artikelen