'Chernobyl': volgens velen de beste serie van 2019! [Blu-ray]

Een serie die je niet mag missen!

Bedenkers: Craig Mazin | Cast: Jared Harris (Valery Legasov), Stellan Skarsgård (Boris Shcherbina), Emily Watson (Ulana Khomyuk), Paul Ritter (Anatoly Dyatlov), Jessie Buckley (Lyudmilla Ignatenko), Adam Nagaitis (Vasily Ignatenko), Con O'Neill (Viktor Bryukhanov), e.a. | Uitzending serie: 2019 | Tv-zenders: HBO | Sky Atlantic

Midden dit jaar brachten HBO en Sky UK de hitserie Chernobyl uit. En dit is misschien wel één van de beste series gemaakt dit jaar, met een pakkende niet al te uitgesmeerde blik op de ramp met de kernreactor in Tsjernobyl in 1986. De Russen, maar ook betrokkenen als omwonenden waren minder gelukkig met de serie, en zo was er meer kritiek. De vijf afleveringen, ook gebaseerd op het boek 'Voices from Chernobyl' van Svetlana Alexievich, laten echter dusdanige prachtrollen zien van onder meer Jared Harris en Stellan Skarsgård, dat het een serie is om gezien te hebben!

Onlangs bracht Warner Bros. de miniserie uit op Blu-ray. Hieronder de trailer en synopsis, gevolgd door de blik op de schijven van de uitgave.

In deze miniserie staan de verschillende mensen centraal die bij de ramp betrokken raakten. Zoals Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet-kernfysicus. Als onderdeel van het responsteam was hij één van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begreep. Ook is er Sovjet vice-premier Boris Shcherbina, die door het Kremlin wordt aangesteld om de regeringscommissie over Tsjernobyl te leiden in de uren meteen na het ongeval. Ulana Khomyuk is een Sovjet-kernfysicus die zich heeft toegelegd op het oplossen van het mysterie dat tot de ramp in Tsjernobyl heeft geleid.

Uitgave: Chernobyl | Aantal discs 2 x Blu-ray | Afleveringen: 5 x 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5051888249451 | Release: oktober 2019 | Met dank aan: Warner Bros Home Entertainment

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van Chernobyl zitten vastgeklikt in een blauwe Blu-ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. In de case helaas geen extra informatie over de afzonderlijke afleveringen en de extra's.

Het is fraai dat deze kwaliteitsserie een Blu-ray uitgave heeft gekregen. Zo kunnen de liefhebbers de serie bekijken in de beste weergave. In High Def pakt dit ook uitstekend uit. De gedateerde setting wordt aangedikt door een wat grauw beeld en een mooie opzettelijke ruislaag. De scherpte blijft doorlopend goed, de donkere scènes behouden de details netjes. De basic geluidstrack is ook goed aanwezig. Uiteraard is er veel dialoog, maar er zitten ook enkele spannende, opzwepende scènes in. Knappe schijf!

Bonusmateriaal
Uiteraard is de hoofdserie al een documentaire op zich. Toch heeft Warner Bros. een aantal korte extra's op de schijf gezet, al zijn deze veelal erg promotioneel. Iedere aflevering heeft een Inside the Episodes-featurette gekregen. Ook zijn er de zeer korte video's What is Chernobyl, Script to Screen: The Divers en Pivotal Moment: The Trial. Iets meer inhoud bieden Meet the Key Players over de belangrijkste gezichten in de serie en Behind the Curtain over onder meer regisseur Johan Renck.

Op zeker geen vervolg
Ondanks dat de serie drie Emmy Awards kreeg toegekend voor Outstanding Limited Series, Outstanding Directing en Outstanding Writing komt er geen tweede seizoen. Hier werd eerder wel over gesproken, maar bedenker en schrijver Craig Mazin heeft verleden maand onthuld dat dit niet gaat gebeuren.

De vraag is nu of HBO en Sky Atlantic het aandurven om meer rampen te belichten. Te denken valt aan Fukushima van enkele jaren geleden, maar ook andere rampen zouden zomaar de aandacht kunnen trekken van de zenders.