search

Ons nieuws van woensdag 3 december 2025

'The Abandons': 'Johnny Guitar'-duel tussen matriarchen
Recensie

'The Abandons': 'Johnny Guitar'-duel tussen matriarchen

Blijkbaar werd er ook achter de schermen van deze western geduelleerd.

Regie: Otto Bathurst, Gwyneth Horder-Payton, Guy Ferland, e.a. | Cast: Lena Heady (Fiona Nolan), Gillian Anderson (Constance Van Ness), Lucas Till (Garrett Van Ness), Aisling Franciosi (Trisha Van Ness), Nicholas Robinson (Ellias Teller), Michiel Huisman (Roache) e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 33-52 minuten | Jaar: 2025

Het succes van de westernseries van Taylor Sheridan heeft streamingsdiensten geïnspireerd op zoek te gaan naar gelijkaardige genreseries. Netflix klopte daarom aan bij Kurt Sutter, bekend van de bikerserie Sons of Anarchy. Sutter wilde al langer een paardenopera maken en had een idee rond het ontstaan van de maffia via een Johnny Guitar-achtig duel tussen twee matriarchen. Dat klonk veelbelovend, maar zelfs liefhebbers van westerns zullen vreemde kronkels in het verhaal bemerken. Geen toeval: tussen Netflix en Sutter zat een haar in de boter.

Oregon, rond 1850. Aristocrate Constance Van Ness verneemt dat haar geldschieter Vanderbilt zich zal terugtrekken als haar zilvermijnen ondermaats blijven presteren. Haar redding ligt in het opkopen van de gronden van enkele veeboeren in de buurt. De Ierse Fiona Nolan, die haar met haar vijf adoptiekinderen de ranch The Abandons runt, weigert echter om ook maar een meter van haar grond af te staan. Constance aarzelt niet om Fiona te intimideren via gewelddadige aanvallen.

Wanneer Constances oudste zoon wordt afgewezen en vernederd door een van Fiona's adoptiedochters dreigt de vete te escaleren in een strijd op leven en dood, maar voorlopig kan Fiona de dreigende storm nog afhouden. Ondertussen zoeken Elias, een ander lid van de Abandons-familie, en Trisha, Constances zachtaardige en gecultiveerde dochter, als een wildwestvariant van Romeo en Julia toenadering tot elkaar.

Met het oog op meerdere seizoenen bedacht showrunner Sutter een concept dat moest verklaren hoe maffia, van welke nationaliteit dan ook, kan ontstaan. De wortels van georganiseerde misdaad lagen immers deels in het verzet van lagere sociale klassen, vaak van etnische minderheden of religieuze gemeenschappen, tegen de hautaine, strikt blanke aristocratische elite die haar fortuin probeerde te vergroten in het land van de onbegrensde mogelijkheden, vooral in het nog onontgonnen westen.

Zo kwam Sutter uit bij twee clans geleid door vrouwen: de ene een zelotische beschermmoeder van verschoppelingen, de andere een aristocratische moederkloek die over lijken gaat om haar status te behouden. Over die tegenstelling handelt dit eerste seizoen. Het maffiagegeven sluimert voorlopig nog. Dat wil zeggen: als er een tweede seizoen komt, want dat is door de creatieve spanningen allerminst zeker.

Weinig veeleisende liefhebbers van het westerngenre zullen zich best amuseren, want er is genoeg drama en af en toe forse actie, die hoofdregisseur Otto Bathurst episch in beeld brengt. Daarnaast valt Gillian Anderson op als complexe matriarch die zaken en privé moeilijk gescheiden houdt en zo mogelijk haar eigen ondergang inluidt. Het was interessanter geweest als Sutter haar minder extreem had geschreven, maar Anderson komt er goed mee weg. Ze is nu eenmaal een betere actrice dan wat het gegeven materiaal doet vermoeden.

Toch voelt de serie vreemd onevenwichtig aan. De actie en dialoogscènes zijn niet altijd even goed gedoseerd en clichés en voorspelbaarheden steken geregeld de kop op. Sommige gebeurtenissen lijken er zomaar bijgehaald. Zo wordt de gemeenschap kortstondig geteisterd door een beer die een belangrijke gastacteur opeet, waardoor die al na enkele scènes uit het verhaal verdwijnt. Ook relaties worden groots opgezet zonder vervolg of climax. Soms lijken er zelfs scènes te ontbreken.

Wat liep er mis? De bedoeling was tien afleveringen te maken, maar Netflix greep in toen Sutter met een (te trage) pilot van anderhalf uur kwam aanzetten. Die werd in twee delen geknipt en heropnamen waren nodig om nieuwe cliffhangers te creëren. Sutter was niet blij en stapte op (of werd ontslagen) terwijl er nog een deel moest worden gefilmd. Uiteindelijk krijgt de kijker zeven afleveringen, waarvan er twee amper dertig minuten duren. Het voelt alsof veel is geschrapt of zelfs nooit is opgenomen.

En dan is er de laatste aflevering, die eindigt midden in een grote actiescène waarbij onduidelijk blijft wie de overhand heeft. Zo'n cliffhanger is leuk als je weet dat er een vervolg komt, maar Netflix beschouwt The Abandons vooralsnog als een eenmalige miniserie, wat dit einde bijzonder frustrerend maakt. Voorlopig wijst niets erop dat Sutter zal terugkomen of dat er een nieuw seizoen in de maak is.

Nog het vermelden waard: Michiel Huisman speelt een compleet immorele, maar hyperbeleefde schurk met een passie voor Franz Schubert. Hij zet de rol droog neer, zonder de venijnigheid van een clichéschurk. Even interessant is het personage van de brave boer met een 'history of violence', die zich ontpopt tot een soort Rambo.



'Code of Silence': diamantroof in doventaal
Recensie

'Code of Silence': diamantroof in doventaal

Oppervlakkige personages en een tergend laag tempo zorgen voor (onbedoelde) slow-tv.

Regie: Chanya Button, Diarmuid Goggins | Cast: Rose Ayling-Ellis (Alison Woods), Kieron Moore (Liam Barlow), Charlotte Ritchie (Ashleigh Francis). Andrew Buchan (James Marsh), Joe Absolom (Braden Moore), Beth Goddard (Helen Redman), Fifi Garfield (Julie Woods) e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 43-45 minuten | Jaar: 2025

Politieonderzoek is vaak gebaat bij zeer specifieke expertise om criminelen achter de tralies te krijgen. In Code of Silence wordt het vaak ongrijpbare liplezen uitgediept. Voor de spanning gebeurt dat middels een dove horecamedewerker zonder enige werkervaring in het politieveld die steeds verder verwikkeld raakt in een complexe wereld van hackers, leugens en ethisch grijze gebieden.

Alison wordt door rechercheurs benaderd vanwege haar kennis van BSL (Britse gebarentaal), om een bende op te doeken die een grote juwelenroof plant. Verschillende afluistersessies brengen ze steeds dichter bij de mensen met snode plannen, ook fysiek. Wanneer ze ontdekt dat deze groep een pub als thuisbasis gaat gebruiken, neemt Alison het heft in eigen handen: ze solliciteert als barvrouw en begint zich te mengen in de criminele cocktail.

In haar opening toont Code of Silence een mooie opzet voor een spannende serie. Dat gebeurt met de nodige flair, want artistieke keuzes in audiomontage of camerafocus nemen de kijker mee in het hoofd van Alison. De doffe gesprekken tonen hoe zij de wereld ervaart, terwijl scherpte en wazigheid worden ingezet om zowel haar focus als haar onzichtbaarheid te benadrukken.

In de eerste paar afleveringen maken die stilistische keuzes nog een verfrissende indruk, maar al snel verliezen ze hun nieuwigheid, waarna ze repetitief en leeg aandoen. Wanneer willekeurige shots en camerabewegingen snel na elkaar terugkomen, voelt Code of Silence steeds meer als een productie die stijl boven inhoud verkiest. In de resterende afleveringen komt de serie daar niet meer bovenop.

Code of Silence mag dan een politieserie zijn (inclusief achtervolgingen), maar voelt door het tempo eerder aan als slow-tv. Handelingen worden eindeloos herhaald en minutieus uitgewerkt terwijl de afwezigheid van harde geluiden zorgt voor een onbeladen sfeer. Wanneer dan toch de actie wordt ingezet, weet de serie de spanning niet goed genoeg op te schroeven. Een stroef narratief is het gevolg.

Helaas weet de cast het tempo niet op te zwepen. Rose Ayling-Ellis levert als Alison een solide acteerprestatie en haar doofheid voorziet in authenticiteit, maar de criminele bende gedraagt zich zó overdreven crimineel dat veel momenten naar lachwekkend neigen. Vooral stereotiepe hacker (en potentiële liefdespartner) Liam werpt op cruciale momenten flink wat stoïcijnse blikken. Voor de helderheid van de vertelling worden de emoties altijd ingevuld met dialogen, maar die blijven altijd ver weg van geloofwaardigheid.

Het centraliseren van acteurs die BSL gebruiken maakt Code of Silence onderscheidend en de lipleesinvalshoek is absoluut een verfrissende toevoeging aan het politiegenre. Maar er zijn te veel momenten die de indruk wekken dat de makers niet verder wilden of durfden te kijken dan het oppervlak, resulterend in platgeslagen dove personages. Alsof hun doofheid het enige is wat zij aan het verhaal kunnen toevoegen. Misschien dat het reeds aangekondigde tweede seizoen wat meer durf toont.



"Een spektakel van ongekende schaal"; Dé film op Netflix is de nummer 1 in 81 landen
Films / Nieuws

"Een spektakel van ongekende schaal"; Dé film op Netflix is de nummer 1 in 81 landen

Netflix lanceert Troll 2, een episch Noors vervolg vol avontuur en verwoesting.

Een gigantisch beest ontwaakt opnieuw in de Noorse bergen en zet het land op stelten. Op 1 december verscheen Troll 2 op Netflix, het vervolg op de populairste niet-Engelstalige Netflixfilm ooit. De film scoort gelijk goed op Netflix, en heeft in 81 landen, waaronder Nederland, de nummer 1 positie als meest bekeken film te pakken.

Netflix kiest er bewust voor om het vervolg simpelweg Troll 2 te noemen, zonder ondertitel of extra toevoeging. De nieuwe film brengt regisseur Roar Uthaug en scenarist Espen Aukan opnieuw samen, samen met castleden Ine Marie Wilmann, Kim Falck en Mads Sjøgård Pettersen. Volgens de makers is de nieuwe film groter, grappiger en avontuurlijker dan het origineel.

Groot gevaar in Noorwegen


In de sequel wordt een nieuwe trol wakker, wat leidt tot verwoesting door het hele land. Nora, Andreas en kapitein Kris bundelen opnieuw hun krachten om het wezen te stoppen. Ze krijgen hulp van nieuwe bondgenoten en moeten in de Noorse geschiedenis duiken om de dreiging te begrijpen. De missie is hun gevaarlijkste tot nu toe, terwijl de klok tikt en de ravage zich uitbreidt.

Actrice Wilmann noemt de terugkeer naar het Troll-universum “een eervolle uitdaging”, terwijl regisseur Uthaug belooft dat het publiek wordt getrakteerd op “een trollenspektakel van ongekende schaal”.

Een erfenis van chaos


De naam Troll 2 is beladen. Dezelfde naam werd ooit gegeven aan een cultflop die inmiddels bekendstaat als ‘de slechtste film aller tijden’. In 1990 verscheen er de film met die titel, die ondanks (of dankzij) zijn gebrekkige productiewaarden uitgroeide tot een cultklassieker. Die film had geen enkele connectie met zijn voorganger, bevatte geen trollen en werd gemaakt door een Italiaanse crew die nauwelijks Engels sprak. De bizarre dialogen, het minimale budget en de onnavolgbare plot zorgden voor een unieke plaats in de filmgeschiedenis.



De fascinatie met die versie van Troll 2 leidde zelfs tot de documentaire Best Worst Movie, waarin hoofdrolspeler Michael Paul Stephenson terugblikt op het productieproces en de onverwachte cultstatus van het project.

Serieus vervolg, ironische erfenis


De Netflix-versie van Troll 2 laat de ironie van de naam links liggen en kiest voor een serieus vervolg op een internationaal succes. De combinatie van spectaculaire CGI, Noorse folklore en een hernieuwd gevoel van dreiging moet het vervolg een nieuw publiek opleveren, terwijl fans van het origineel terugkeren voor meer.
Deze even hilarische als legendarische komedieserie met 90% op RT is nog steeds te streamen
Series / Specials

Deze even hilarische als legendarische komedieserie met 90% op RT is nog steeds te streamen

Wie denkt te maken te hebben met vriendelijke verschoppelingen komt bedrogen uit.

Hoe noem je een serie die een cultstatus heeft en tegelijkertijd een breed publiek aanspreekt? It's Always Sunny in Philadelphia heeft er inmiddels zeventien seizoenen opzitten en is onverminderd populair. Een verhaal over een vriendengroep die een bar runt klinkt als een ouderwetse sitcom, maar schijn bedriegt.

Bedenkers Rob McElhenney en Glenn Howerton creëerden een club die bestaat uit een stel afgrijselijke figuren. Ze deinzen werkelijk nergens voor terug om geld te verdienen. Dit is ook niet zo gek, want hun bar Paddy's Pub is een totale mislukking.

Extreem, maar geloofwaardig


Mac, gespeeld door McElhenney, Charlie (Charlie Day), Dennis (Glenn Howerton) en Dee (Kaitlin Olson) maken er werkelijk een puinhoop van. De een is nog narcistischer en sociopathischer dan de andere, en miljonair Frank (Danny DeVito) is een 'perfecte' aanvulling.

Het dubieuze repertoire van deze losers bestaat onder andere uit doen alsof je gehandicapt bent, faken van begrafenissen en het systeem misbruiken. Daar komt ook nog eens bovenop dat The Gang, zoals ze zichzelf noemen, nogal homofobisch, antisemitisch en racistisch is. Deze extreme combinatie leidt uiteraard tot absurde, inkzwarte en hilarische momenten.

Een creatief vormgegeven productie


De serie komt met tenenkrommende momenten, maar kan hierdoor het nodige commentaar leveren op maatschappelijke kwesties. Paddy's Pub en zijn medewerkers zijn wandelende lachspiegels, mede doordat ze totaal geen benul hebben van de wereld.



Thema's zoals sociale klasse en sociale normen zijn belangrijke elementen, maar de makers hebben door de jaren heen tevens geëxperimenteerd met meta-afleveringen. Zo zijn er episodes die zich in andere historische tijden afspelen, naast de vele referenties aan klassiek film-, tv-, en toneelproducties.

Voortdurende populariteit


Op Rotten Tomatoes geven de kijkers een solide waardering van 90% en op IMDb is een schitterend 'rapportcijfer' te zien van 8,8 . Het ziet er naar uit dat we nog lang niet af zijn van The Gang. It's Always Sunny in Philadelphia is te bekijken op Disney+.
Allerlaatste aflevering 'Stranger Things' krijgt een epische speelduur
Series / Nieuws

Allerlaatste aflevering 'Stranger Things' krijgt een epische speelduur

In Amerika komt de laatste aflevering ook uit in de bios, maar voor Nederland is daar nog niks over bekend.

Stranger Things: The Finale komt eraan. Het langverwachte slotstuk van de populaire serie nadert. Fans kunnen zich opmaken voor een unieke ervaring, want de laatste aflevering zal niet alleen op Netflix verschijnen, maar ook op het grote scherm in geselecteerde bioscopen... althans in Amerika.

Netflix heeft bevestigd dat de finale een speelfilmlengte krijgt. De officiële speeltijd bedraagt twee uur en vijf minuten, waarmee het een epische afsluiting belooft te worden.

Wanneer en waar te zien?


De fanvertoningen starten op 31 december om 17.00 uur PT / 20.00 uur ET in meer dan 500 theaters in de VS en Canada. Op datzelfde moment gaat de aflevering wereldwijd live op Netflix. De bioscoopvertoningen lopen door tot 1 januari 2026. Over een Nederlandse bioscooprelease is vooralsnog niks bekend.

Van streaming naar bioscoop


In oktober kondigden Netflix en de makers Matt en Ross Duffer aan dat Stranger Things: The Finale ook in theaters te zien zou zijn. Dit was een verrassende wending, aangezien eerder werd gezegd dat het slot exclusief op streaming zou blijven.



“Het is een droom die uitkomt,” aldus de Duffer-broers. “De finale op het grote scherm beleven, met geweldig geluid en beeld, samen met fans: dat voelt als de perfecte manier om dit avontuur af te sluiten.”

Hoe het idee ontstond


Aanvankelijk was het plan om het laatste seizoen in twee delen uit te brengen. Na de opnames kwam Netflix met het voorstel om de finale op een aparte dag te lanceren. Dat gaf de makers de kans om hun bioscoopidee te pitchen. Zo kunnen fans de ontknoping samen beleven, wat volgens hen de magie van een theaterervaring versterkt.

De broers weten al jaren hoe de laatste scène eruitziet. Ze willen zelfs stiekem een theater binnenlopen om de reacties van fans mee te maken. “We hebben dat nog nooit eerder ervaren,” zegt Matt. “En eerlijk: het gaat er beter uitzien en klinken dan ooit.”
Nieuwe productie zorgt voor opschudding in de Top 10 van HBO Max
Films / Nieuws

Nieuwe productie zorgt voor opschudding in de Top 10 van HBO Max

De legging is duidelijk in deze nieuwe film, maar of je er blij van wordt?

Het boek 'Horrorscope' van Nicholas Adams werd in 2024 verfilmd als Tarot. Het publiek is geïntrigeerd door het dek en de productie staat op de eerste plaats in de lijst.

Spencer Cohen en Anna Halberg schreven het scenario en zijn tevens de regisseurs. In de hoofdrollen zijn Harriet Slater, Adain Bradley, Jacob Batalon, Avantika en Humberly González te zien.

Ontvangst


De ontvangst van Tarot is negatief. Op de Tomatometer geven de critici een trieste waardering van 17%. Het publiek is milder gestemd en de Popcornmeter toont een score van 56%.

Critici schrijven: "Het lot van 'Tarot' is behoorlijk zuur. De film is uitsluitend versleten tropes door elkaar aan het schudden, met een teleurstellend effect".

Synopsis


Een groep vrienden huurt een huisje in het Catskillgebergte. Wanneer ze een oud en eigenaardig tarotspel ontdekken, voorspelt een lid van de vriendengroep de toekomst voor de rest. Dit is het begin van een reeks angstaanjagende en dodelijke gebeurtenissen.



Tarot is nu te streamen op HBO Max.
'Bridgerton'-ster scoort hoofdrol in erotische thriller-serie van Netflix
Series / Nieuws

'Bridgerton'-ster scoort hoofdrol in erotische thriller-serie van Netflix

Netflix krijgt er volgend jaar weer een pikantie nieuwe serie bij.

Regé-Jean Page keert terug naar Netflix. De populaire acteur, bekend van zijn rol in Bridgerton, zal de hoofdrol spelen in een nieuwe serie met de titel Hancock Park. Het project bevindt zich momenteel in de ontwikkelingsfase.

Volgens de officiële logline draait de serie om een charismatische buitenstaander (Page) die het leven van een ogenschijnlijk perfect gezin in Los Angeles binnendringt. Hij huurt hun gastenverblijf in de achtertuin, maar zijn komst zet een reeks gebeurtenissen in gang die de façade van deze elitegemeenschap langzaam doet afbrokkelen.

Intriges en geheimen


Naarmate hij dieper in hun wereld doordringt, komen verborgen verlangens, bedrog en obsessies aan het licht. De serie belooft een spannende mix van drama en thriller, gesitueerd in een van de meest begeerde wijken van LA.

Regé-Jean Page brak wereldwijd door dankzij zijn rol in het eerste seizoen van Bridgerton, een van de meest succesvolle Netflix-series ooit. Zijn vertolking maakte hem tot een internationale ster.

Succes op het grote scherm


Sindsdien speelde Page in diverse films, waaronder de Netflix-actiefilm The Gray Man, de fantasy-avonturenfilm Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves en de thriller Black Bag.

De serie wordt geschreven door Barry, die eerder werkte aan Netflix’ Chilling Adventures of Sabrina en de HBO-serie Industry. Hij creëerde ook de BBC-show The Guest en schreef voor bekende titels als EastEnders, Casualty en Death in Paradise.
'Playing Gracie Darling': aan elkaar gebreide mysteries overgoten met een lauwwarm horrorsausje
Recensie

'Playing Gracie Darling': aan elkaar gebreide mysteries overgoten met een lauwwarm horrorsausje

Kinderpsycholoog Joni onderzoekt twee tienervermissingen die een kwart eeuw na elkaar plaatsvinden.

Regie: Jonathan Brough | Cast: Morgana O'Reilly (Joni Grey), Rudi Dharmalingam (Jay Rajeswaran), Harriet Walter (Pattie Grey), Chloe Brink (Mina Grey), Kristina Bogic (Gracie Darling), Anne Tenney (Moira Darling), Celia Pacquola (Ruth Darling), Dan Spielman (Peter Darling), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 43-44 minuten | Jaar: 2025

De eind jaren negentig verdwenen tiener Gracie Darling drukt een blijvend stempel op de gemeenschap waar zij ooit deel van uitmaakte. Jaren na haar verdwijning is een demonisch spel waarin haar naam wordt aangeroepen een hit onder plaatselijke jongeren, waardoor hun ouders zich ernstige zorgen maken over een mogelijke massapsychose. Zijn hun kinderen daadwerkelijk bezeten of is er sprake van 'onaangepaste empathie', het spiegelen van emoties en ervaringen waar pubers zo vatbaar voor zijn?

Joni Grey was bij Gracie in de nacht dat ze verdween. Als volwassen kinderpsycholoog en moeder van twee kinderen wordt ze daar jaren later mee geconfronteerd wanneer er opnieuw een meisje vermist raakt, wederom uit de familie Darling. Bewogen door schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel gaat Joni op onderzoek uit, om te achterhalen wat er precies is gebeurd tijdens dat onschuldig lijkende potje ouija lang gelden en wat het verband is met het nieuwe drama. Dat brengt haar in contact met een hoop oude bekenden, ook al zou ze sommigen daarvan liever nooit meer zien.

Playing Gracie Darling breit het ene mysterie aan het andere en gooit daar een lauwwarm horrorsausje overheen. Alle gebruikelijke zaken voor (mogelijke) familievloeken en een web aan relaties tussen de personages komen aan bod: religie, tegenstrijdige belangen, verdachten die het niet blijken te hebben gedaan en een snufje romantiek. Maar wordt het ooit echt eng of spannend? Nou nee, daarvoor is deze Australische serie te voorspelbaar en onambitieus.

Het beste wat je over deze productie kan zeggen is dat er weinig mis mee is. Maar dat is natuurlijk geen al te groot compliment. Hoofdrolspeler Morgana O'Reilly wekt genoeg sympathie op om begaan te zijn met Joni's lot en haar zoektocht naar Gracie en de andere Darling-telg. Ook onder de ondersteunende castleden zijn geen dissonanten. Iedereen doet netjes zijn werk, maar niemand maakt indruk.

Dat hedendaagse jongeren de geschiedenis van Gracie naspelen is een aspect dat niet goed uit de verf komt en ook een paar andere plotlijntjes lopen dood. Het herbeleven van deze gebeurtenis zou het onderscheidende kenmerk van de serie moeten zijn, maar leidt niet tot de gewenste diepgang. Wanneer Joni op de onheilsplaatsen komt, krijgt ze visioenen van hoe het daar ooit was, al wordt ook regelmatig de het-was-maar-een-droomconstructie van stal gehaald. Je valt niet in slaap, maar zit ook nooit op het puntje van je stoel.

Het is vooral jammer dat de horrorinsteek geen greintje originaliteit bevat. Glaasje schuiven over een ouijabord en mensen die verstijfd recht omhoog kijken wanneer ze (al dan niet echt) door een geest worden bezeten hebben we nu wel vaak genoeg gezien. Natuurlijk is het moeilijk om in het dichtbezaaide genre van bovennatuurlijke horror nog met nieuwe ideeën te komen, maar de makers van Playing Gracie Darling hebben dat klaarblijkelijk niet eens geprobeerd. Wat overblijft is een degelijke thriller, maar eentje waar je niets aan mist als je hem mist.



HBO Max zet zichzelf voor schut met legendarische blunder rondom deze epische dramaserie
Series / Nieuws

HBO Max zet zichzelf voor schut met legendarische blunder rondom deze epische dramaserie

De 4K-versie van Mad Men op HBO Max bevat per ongeluk ongecorrigeerde beelden.

De langverwachte 4K-versie van Mad Men is sinds maandag te zien op HBO Max, maar het hernieuwde debuut blijkt niet foutloos. Fans ontdekten al snel dat er per ongeluk een ongecorrigeerde versie van de serie is geüpload, waarin crewleden en technische hulpmiddelen te zien zijn die normaal achter de schermen blijven. Studio Lionsgate heeft bevestigd dat een gecorrigeerde versie binnenkort beschikbaar komt.

Op sociale media deelden kijkers beelden van een scène uit de aflevering Red in the Face (seizoen 1), waarin te zien is hoe een crewlid nepbraak via een machine in beeld pompt terwijl acteur John Slattery zijn personage Roger Sterling speelt. Ook zijn er meldingen van foutieve afleveringstitels, al zijn die inmiddels aangepast.

Fout bij aanlevering aan HBO Max


Volgens betrokkenen bij de productie zijn de verkeerde versies van de afleveringen per ongeluk aan HBO Max geleverd. Het gaat om ruwe versies zonder de definitieve visuele afwerking, waarin dus nog technische handelingen zichtbaar zijn. De fout wordt momenteel hersteld, al waren op het moment van schrijven de originele beelden met zichtbare crew nog beschikbaar op het platform.

De serie, die zich afspeelt in de reclamewereld van het New York van de jaren zestig, wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke dramaseries van de afgelopen twintig jaar. Mad Men won vier keer op rij de Emmy voor beste dramaserie en werd in totaal 116 keer genomineerd.

Nieuw publiek, bekende serie


Met de komst van de 4K-versie naar HBO Max hoopt Warner Bros. Discovery de serie opnieuw onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Royce Battleman, verantwoordelijk voor wereldwijde contentinkoop, noemde Mad Men bij de aankondiging “een iconische toevoeging aan de HBO Max-catalogus”. De serie was tot voor kort alleen in 4K beschikbaar via het Amerikaanse AMC+ en enkele gratis platforms met advertenties.

Compleet overdonderend en bizar kijkgeweld; deze Netflix-serie breekt alle kijkcijferrecords: 59,6 miljoen streams in één week
Series / Nieuws

Compleet overdonderend en bizar kijkgeweld; deze Netflix-serie breekt alle kijkcijferrecords: 59,6 miljoen streams in één week

Stranger Things 5 breekt kijkcijferrecords met 59,6 miljoen streams in eerste week.

De terugkeer van Stranger Things heeft Netflix wereldwijd op zijn kop gezet. Met het vijfde seizoen verbreekt de serie meteen meerdere kijkcijferrecords. De eerste vier afleveringen kwamen op 26 november online en waren in één week tijd goed voor 59,6 miljoen wereldwijde streams. Daarmee is het de best bekeken première-week ooit voor een Engelstalige Netflix-serie. Alleen Squid Game seizoen 2 deed het ooit beter.

Opvallend is dat niet alleen het nieuwe seizoen scoort. Alle vier de eerdere seizoenen van Stranger Things kwamen tegelijkertijd ook weer binnen in de wereldwijde top 10. Sinds de start in 2016 is de serie volgens Netflix in totaal al 1,2 miljard keer bekeken. De releasedatum en het tijdstip, een woensdagavond in plaats van de gebruikelijke nachtelijke vrijdagslot, gaven seizoen 5 wel wat extra uren voorsprong ten opzichte van eerdere toppers.

Geen toevalstreffer


Het grote succes is geen spontane opleving, maar onderdeel van een wereldwijde campagne. Netflix organiseerde voorafgaand aan de release evenementen in 28 steden en 21 landen. Van een Stranger Things-presentatie op Lucca ComicCon tot een fietstocht in Los Angeles met tienduizenden fans. Zelfs tijdens de Thanksgiving Day Parade dook de serie op, met een Demogorgon op een eigen praalwagen.

Het slotfeest moet nog komen. Eind december worden de laatste afleveringen van seizoen 5 vertoond in bioscopen in de VS en Canada. De serie is hiermee een zeldzaam voorbeeld van een Netflix-productie die overstapt naar het witte doek voor een officiële afsluiting. De verwachting is dat Stranger Things 5 binnenkort een plek verovert in de lijst van populairste Netflix-series ooit.

Duffer-broers reageren op massaal onthaal


In een gezamenlijke reactie bedanken Matt en Ross Duffer de fans voor hun trouw: “We zijn overdonderd door de reacties. Dit betekent niet alleen veel voor ons, maar ook voor de honderden mensen die hier jarenlang aan hebben gewerkt.” Ze wijzen ook op de lange pauze van meer dan drie jaar sinds seizoen 4. Desondanks is het publiek massaal teruggekeerd naar Hawkins, wat volgens hen laat zien hoe diep de serie geworteld is in de populaire cultuur.

Unieke details vrijgegeven: zoveel levert een kleine bijrol in 'Stranger Things' op aan inkomsten!
Series / Nieuws

Unieke details vrijgegeven: zoveel levert een kleine bijrol in 'Stranger Things' op aan inkomsten!

Tristan Spohn verdiende bijna 40.000 dollar netto in zes weken met bijrol in Stranger Things.

Wat verdien je nu met een bijrol in Stranger Things? Hiervan zijn natuurlijk zelden cijfers bekend, maar acteur Tristan Spohn heeft nu uitzonderlijk openheid gegeven over wat zijn optreden als Number Two hem concreet heeft opgeleverd.

Spohn speelde mee in vijf afleveringen en vertelt dat het zijn eerste opdracht voor Netflix was. Hij deed auditie vanuit Texas en reisde daarna naar Atlanta voor de opnames. De vluchtkosten werden vergoed en er stond zelfs een chauffeur klaar, maar een hotel kreeg hij aanvankelijk niet toegewezen waardoor hij de eerste nacht zonder budget zat. Later werd alsnog een verblijf geregeld voor zes weken in een hotel dat hij omschrijft als zeer luxe. De totale rekening kwam uit rond de 7.561 dollar.

Geldstroom buiten de set


Ook op dagen zonder draaisessies liep de teller door. Voor reistijd kreeg Spohn 150 dollar per uur, goed voor 2.485 dollar. Daarnaast werd een dagelijkse vergoeding van 60 dollar uitgekeerd voor maaltijden, wat in zes weken meer dan 2.500 dollar opleverde terwijl eten op de set beschikbaar was. Door het hergebruik van scènes in latere afleveringen ontving hij nog eens bijna 4.000 dollar extra.

Spohn geeft aan dat hij dankzij het succes van de serie blijft profiteren van zogeheten residuals. Volgens hem leverden die in de afgelopen drie jaar ruim 12.000 dollar op, puur omdat kijkers de serie blijven vinden.

Totaalbedrag en eindafrekening


Zijn basisfee voor zes weken filmen bedroeg 30.000 duizend dollar. Door reshoots en overwerk groeide dat naar 36.000 dollar. In totaal kwam Spohn uit op 58.662 dollar voordat aftrekposten werden meegenomen. Na 15.000 dollar belasting en 4.400 dollar voor zijn agentschap hield hij 38.593 dollar over. Een netto bedrag van bijna 40.000 dollar in zes weken, inclusief maaltijden, verblijf en een blijvende inkomstenstroom uit uitzendingen. Dat was voor Spohn dus een goede eerste stap in de juiste richting!

Bovennatuurlijke werelden wachten: Ontdek deze 4 verborgen sci-fi-series op Netflix
Series / Netflix-kijktip

Bovennatuurlijke werelden wachten: Ontdek deze 4 verborgen sci-fi-series op Netflix

Laat je betoveren door deze selectie titels die nog niet de aandacht hebben gekregen die ze verdienen.

Netflix biedt sinds 2013 een overvloed aan topseries in Nederland, maar tussen al die bekende titels schuilen verborgen parels die je misschien over het hoofd hebt gezien, en zeker niet mag missen. We hebben vier van deze hooggewaardeerde series voor je uitgezocht. Zijn deze titels iets voor jou?

Manifest



Deze titel hoort bij de reeks series die door hun oorspronkelijke zender werden gecanceld, maar door Netflix een nieuw leven kregen. Deze mysterieuze serie viel erg in de smaak bij kijkers, terwijl critici op Rotten Tomatoes met een score van 72% hun goedkeuring gaven.

Manifest - Wanneer een passagiersvliegtuig na vijf jaar spoorloos te zijn geweest ineens weer opduikt, moeten de inzittenden hun leven opnieuw oppakken en een plek vinden in een maatschappij die zonder hen is verdergegaan.



3%



Ook Brazilië levert een bijdrage aan het internationale aanbod van spannende sciencefictionseries. Met vier seizoenen op Netflix heeft de serie vooral bij het publiek op Rotten Tomatoes hoge ogen gegooid. Zij belonen de serie met een stevige score van 81%. Alle afleveringen zijn te bekijken op Netflix.

In een toekomst waarin de elite op een paradijselijk eiland woont ver van de overbevolkte krottenwijken krijg je één kans om je bij deze 3% van de bevolking te voegen. Ontdek het in 3%.



Tidelands



In 2018 verscheen deze Australische fantasyserie op Netflix. Er is tot nu toe slechts één seizoen uitgebracht, maar dat werd meteen goed ontvangen. Zowel de pers als het publiek op Rotten Tomatoes is enthousiast over de serie. Daar behaalt het een indrukwekkende score van 85%.

Tidelands - Na haar terugkeer in het vissersdorp ontdekt een ex-gedetineerde een dode, wat haar op het spoor zet van de duistere geheimen van de gemeenschap en haar bewoners die half sirene en half mens zijn.



Lucifer



Deze bovennatuurlijke misdaaddrama liep maar liefst zes seizoenen en wist in die periode een grote schare fans te winnen. Ook professionele recensenten laten zich niet onberoerd door de serie. Op Rotten Tomatoes belonen zij de serie met een indrukwekkende score van 87%. Bekijk alle afleveringen op Netflix.

In Lucifer is de duivel het zat om heer van de hel te zijn en verhuist naar Los Angeles. Hij opent er een nachtclub en raakt bevriend met een rechercheur.

Proces van start: "Kunst of oplichting?" 55 miljoen Netflix-dollars verdwenen in het niets door nooit geleverde sciencefictionserie
Series / Nieuws

Proces van start: "Kunst of oplichting?" 55 miljoen Netflix-dollars verdwenen in het niets door nooit geleverde sciencefictionserie

Proces tegen Carl Rinsch draait om verdwenen budgetten en niet voltooide serie "White Horse".

Een sciencefictionreeks die nooit het daglicht zag, miljoenen dollars aan verdwenen budgetten en een regisseur die zich verdedigt tegen ernstige aanklachten: het proces tegen Carl Rinsch is begonnen. De zaak draait om de nooit voltooide serie White Horse, waarvoor Netflix uiteindelijk ruim 55 miljoen dollar investeerde. Maar van afleveringen of eindresultaten kwam het nooit. Nu moet de rechtbank in Los Angeles beoordelen of de filmmaker doelbewust heeft gefraudeerd, of simpelweg is vastgelopen in een project dat zijn draagkracht ver te boven ging.

De productie van White Horse liep al vanaf het begin moeizaam. De serie zou zich afspelen in een futuristisch conflict tussen mensen en zogenoemde organische intelligenties. Netflix zag er naar verluidt een potentiële nieuwe franchise in, vergelijkbaar met Star Wars en Westworld. Rinsch ontving meerdere betalingen, waaronder een extra 11 miljoen dollar begin maart 2020, bedoeld om cruciale productie-elementen af te ronden. Maar in de maanden die volgden kwam er niets meer binnen bij Netflix.

Luxe uitgaven in plaats van opnames


Volgens het Openbaar Ministerie verdween een aanzienlijk deel van het geld naar persoonlijke uitgaven van Rinsch. Hij zou onder andere een Ferrari van 740.000 dollar, een horloge van 340.000 dollar en vier exclusieve matrassen van in totaal ruim 600.000 dollar hebben aangeschaft. Ook zou hij flinke bedragen hebben geïnvesteerd op de beurs, in plaats van ze aan de productie te besteden.

Getuigenverklaringen van onder meer zijn voormalige assistent, financieel manager en editor moeten aantonen hoe het geld via meerdere bankrekeningen werd doorgesluisd. Ook voormalige Netflix-toplieden zoals Cindy Holland en Peter Friedlander, die inmiddels is overgestapt naar Amazon MGM, zullen getuigen.

Verdediging spreekt van miskende kunstenaar


Rinsch’ advocaat schetste in zijn openingspleidooi een heel ander beeld. Volgens hem is zijn cliënt geen fraudeur, maar een visionaire filmmaker die overweldigd werd door de omvang van het project. Hij sprak over “een creatieve geest die zijn verhaal belangrijker vond dan het budget” en vergeleek Rinsch zelfs met Vincent van Gogh. Ook werd gewezen op de impact van de pandemie en interne chaos binnen Netflix.



De trailer van White Horse, waarin de zinsnede voorkomt: “Onze taak is te begrijpen wat dit project inhoudt en hoe we het moeten beheersen”, werd tijdens de zitting vertoond. Het is voorlopig het enige resultaat van een productie die miljoenen kostte. Volgens rechter Jed Rakoff zal het proces vermoedelijk eind volgende week worden afgerond.