Dvd-recensie: 'Father Brown' reeks 4

Dvd-recensie: 'Father Brown' reeks 4

Wederom een prima BBC-release.

Bedacht door: Rachel Flowerday, Tahsin Guner | Cast: Mark Williams (Father Brown), Sorcha Cusack (Mrs McCarthy), Nancy Carroll (Lady Felicia), Alex Price (Sid Carter) e.a. | Jaren: 2013 "“ heden | Zender: BBC

De Britse publieke omroep, de BBC, was op zoek naar een mooie nieuwe dramaserie. Uiteindelijk kwam men uit bij de boekenreeks Father Brown van schrijver G.K. Chesterton. Die draaide om een Rooms-katholieke priester die misdaden oplost. De serie werd in 2013 gelanceerd en is ondertussen toe aan zijn vijfde reeks. De vierde is nu in Nederland te koop.

Father Brown is een detectiveserie in de beste Britse traditie. De verhalen spelen zich af in de 'onschuldige' jaren '50 in het dorpje Kembleford. Daar laat de katholieke Father Brown zien dat hij niet zomaar een priester is. Hij is namelijk ook verrassend goed in het oplossen van misdrijven, vaak tot irritatie van de plaatselijke politie.

In dit vierde seizoen buigt de eerwaarde zich weer over een aantal zeer intrigerende zaken. Zo wordt de regisseur van een slechte horrorfilm op de set vermoord en komt de directeur van de lokale bierbrouwerij om het leven bij een verdachte brand. Verder zien we hoe een onschuldig man ter dood wordt veroordeeld en opgehangen, en hoe Father Brown een bizar feest bezoekt waar hij een overlijdensakte vindt met zijn eigen naam erop. En dan is dit heerlijke nieuwe seizoen nog niet eens halverwege...

Dvd: Father Brown serie 4 | Duur: 10x 50 minuten | Release: juni 2016 | Video: 16:9 | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 3x Dvd | EAN: 8-717344-758895 | Met dank aan: Just Entertainment

De Dvd-uitgave van Father Brown ziet er prima uit. Het geheel wordt geleverd in een dubbeldikke Dvd-hoes met daar een slipcover omheen. Beiden hebben hetzelfde ontwerp en tonen voorop Father Brown. Maak je de hoes open, is het echter een andere zaak en worden de schijven vrij lelijk gepresenteerd. Net als andere BBC-uitgaven liggen ze op elkaar gestapeld.

Video en audio
Wellicht is de presentatie van de Dvd's niet om over naar huis te schrijven, de beelden en het geluid zijn dat gelukkig wel. De BBC liet de show opnemen in breedbeeld en dat past mooi bij een sfeervolle serie als deze, die zich in de jaren vijftig afspeelt. Veel van de settings zijn mooi om naar te kijken. Het geheel is niet uitzonderlijk scherp om naar te kijken, maar wel gedetailleerd genoeg. De audio is verder ook prima. Dialoog is goed te volgen en de muziek voorziet het geheel van een mooie sfeer.

In februari 2016 bestelde de BBC een vijfde seizoen voor de serie. Deze is ondertussen aan 162 landen verkocht, dus het zal niemand verbazen dat de Britse omroep er voorlopig nog mee door wil gaan.