Recensie Netflix-serie 'Eternally Confused and Eager for Love'

Wanneer verwarring de leidraad is, is de ongemakkelijke chaos geboren.

Regie: Rahul Nair | Cast: Vihaan Samat (Ray), Jim Sarbh (Wiz), Dalai (Riya), Devika Vatsa (Komal), Tanya Katyal (Naina), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 20-24 minuten | Jaar: 2022

Het is niet makkelijk om een onderscheidende serie te maken over een twintiger die op zoek is naar de liefde. Tussen de woestenij van chickflicks, drama's en andere gelijksoortige, heeft Eternally Confused and Eager for Love moeite om een nieuw geluid te laten horen. Oppervlakkigheid loert om de hoek terwijl de serie je voorstelt aan de sociaal onhandige Ray, wiens pad bezaaid is met momenten die je tenen krommen en je het schaamrood op je kaken bezorgen.

Ray heeft zijn leven ogenschijnlijk voor elkaar. Hij heeft een goede baan, leuke vrienden, ziet er niet onappetijtelijk uit en heeft lieve ouders waar hij nog bij inwoont. Toch is hij in een voortdurend gevecht met zichzelf. Zijn onzekerheid is zo groot dat hij een denkbeeldige vriend heeft ontwikkeld genaamd Wiz, die hem te pas en te onpas van adviezen en commentaar voorziet. Ray accepteert deze lawine van commentaar niet alleen, hij lijkt deze zelfs op te zoeken door overal een beeltenis van Wiz mee te slepen. Aan zijn sleutelhanger, in zijn slaapkamer en zelfs op zijn werk hangen afbeeldingen van Wiz.

Hoewel Wiz' ongezouten opmerkingen zorgen voor de highlights van de serie, zijn de situaties waar Ray door diens toedoen in belandt op zijn zachtst gezegd frustrerend. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat Ray zich probeert te ontworstelen van het juk dat Wiz heet, maar Ray lijkt te leunen op een misplaatste vanzelfsprekendheid op het gebied van de liefde en daagt zichzelf te weinig uit om te veranderen. Door dit gebrek aan inzet om aan zijn situatie te ontsnappen ontbeert de serie diepgang.

De makers van de serie hebben duidelijk geprobeerd om een personage te creëren dat door zijn stuntelen de sympathie van kijker opwekt. Maar wie heeft er medelijden met een enigszins arrogante, verwarde jongeman die in tegenstelling tot wat de titel suggereert, vooral op zoek is naar zijn eerste seksuele ervaring? Hierbij houdt hij bovendien weinig tot geen rekening met de gevoelens van anderen en is hij vooral gefocust op zijn eigen belangen.

Misschien moet iemand het liedje 'Ik Hou van Mij' van Harry Jekkers even aan Ray en zijn geestelijk vaders laten horen. Want als er iets is wat wij kunnen leren van deze serie, hoe clichématig het ook mag zijn, is het dat je toch eerst met jezelf aan het werk moet gaan voordat je een leuke partij voor een ander bent. Deze vlieger gaat ook zeker op voor Ray, die gedurende acht afleveringen weinig progressie laat zien op het gebied van zelfontwikkeling. Eternally Confused and Eager for Love houdt zich in ieder geval wel aan het eerste deel van de titel en laat je na de achtste aflevering achter op dezelfde manier als hij begonnen is: verward en ongemakkelijk.

Al met al is Eternally Confused and Eager for Love een serie die zich prima leent voor een regenachtige zondagmiddag waarop je nog aan het bijkomen bent van een heftige zaterdagavond. De serie is makkelijk te volgen, ook als je tussendoor even een aspirine moet pakken, en Wiz' humoristische inval zorgt voor leuke accenten die de serie net genoeg flair geven om hem toch nog het predicaat 'vermakelijk' toe te schrijven.

Eternally Confused and Eager for Love is te zien bij Netflix.