Ons nieuws van woensdag 13 januari 2016

Blu-ray recensie: 'Penoza IV'

Blu-ray recensie: 'Penoza IV'

Goede uitgave van een spannende polderthriller.

Bedenkers: Diederik van Rooijen, Pieter Bart Korthuis | Cast: Monic Hendrickx (Carmen van Walraven-de Rue), Sigrid ten Napel (Natalie van Walraven), Stijn Taverne (Boris van Walraven), Niels Gomperts (Lucien van Walraven), Olga Zuiderhoek (Fiep Homoet) | Jaren: 2010 - heden | Productie: KRO/NCRV

Penoza blijft een hitserie in handen van de Publieke Omroep. De show begon in 2010 als een moderne misdaadserie die zich in het hedendaagse Nederland afspeelt. Sindsdien zijn er elk jaar nieuwe seizoenen uitgezonden en waren de reacties altijd positief. Nu is het vierde seizoen van de serie op Blu-ray uitgebracht, nadat het van september tot en met november 2015 uitgezonden werd.

Het derde seizoen van de populaire Nederlandse misdaadserie Penoza kreeg een schokkende finale toen Carmen van Walraven werd neergeschoten. Aan het begin van deze vierde reeks zien we dat Carmen de aanslag ternauwernood heeft overleefd. Ze is ontwaakt na lang in coma te hebben gelegen en begint langzaam weer een beetje op te knappen. Daarbij heeft ze wel regelmatig last van black-outs. Intussen probeert zoon Boris erachter te komen wie er op zijn moeder heeft geschoten. Zodra Carmen voldoende is hersteld, wordt ze overgebracht naar de gevangenis om daar achter de tralies haar proces af te wachten. Ze beseft dat de kans klein is dat ze ooit weer op vrije voeten komt. Maar op een dag komt officier Justine de Heer op bezoek met een verrassend aanbod: Carmen kan haar vrijheid herwinnen door te infiltreren in het levensgevaarlijke Mexicaanse kartel….

De kijkcijfers zijn goed. Het eerste seizoen, dat acht afleveringen telde, trok gemiddeld 621.000 kijkers. Het tweede groeide al naar 840.000 kijkers, het derde naar 948.000 en het vierde seizoen trok gemiddeld de meeste kijkers. Toen stemden er gemiddeld maar liefst 980.000 mensen af op de publieke omroep.

Blu-ray: Penoza IV | Duur: 460 minuten | Release: december 2015 | Video: 1080p, 16:9 | Audio: Nederlands, dts-hd ma 5.1 | Discs: 1x Blu-ray | EAN: 8-717344-756846 | Met dank aan: Just entertainment

De Blu-ray wordt aangeleverd in een reguliere keepcase, met daar een gewoon hoesje omheen. Dat hoesje had van ons niet gehoeven: het heeft exact hetzelfde ontwerp als de keepcase. Daarmee voegt het, afgezien van een iets luxer gevoel, weinig toe. Gelukkig ziet het geheel er wel mooi uit. We zien helder dat dit het volgende hoofdstuk in de saga is en krijgen een blik op alle hoofdpersonen.

De beelden zijn verder erg sfeervol en haarscherp. De kleuren zijn soms wat donker, maar dat is een duidelijk bewuste keuze. De lijnen zijn erg scherp en details komen ook helder tot hun recht. Verder zijn de geluiden ook goed: er is een goed onderscheid tussen dialoog en achtergrondgeluiden. Daarmee is dit een genot om naar te kijken.

Er komt een vijfde seizoen van Penoza. De KRO/NCRV-serie is erg populair, dus vreemd is die beslissing niet. Waarschijnlijk keren de vaste hoofdrolspelers terug.
'Smallville'-actrice Laura Vandervoort gecast in 'Supergirl'
Series / Nieuws

De actrice speelde in Smallville zelf de rol van Supergirl.

Tijdens de perstour van de Television Critics Assoiation heeft CBS aangekondigd dat Laura Vandervoort, die de rol van Kara/Supergirl speelde in Smallville, de rol zal spelen van Indigo, een levende supercomputer, in Supergirl. Indigo is afkomstig van de planeet Krypton, waar ze gevangen zat in Fort Rozz na zich te hebben gekeerd tegen de inwoners van de planeet. Op Aarde ondervindt Indigo minder tegenstand, behalve natuurlijk in de vorm van Supergirl. Dit is niet de enige keer dat een voormalige Supergirl meedoet in de nieuwe serie; Helen Slater speelde in een eerder aflevering al eens een rolletje.

Een andere nieuwe toevoeging aan de cast is Jeff Branson (The Young and the Restless als het personage Master Jailer. Hij heeft de taak om alle ontsnapte gevangenen van Fort Rozz, waaronder Indigo, op te sporen en terecht te stellen. Ook heeft CBS onthuld dat een toekomstige aflevering zich zal laten inspireren door het klassieke Superman-verhaal For The Man Who Has Everything van Alan Moore. In dit verhaal droomde Superman dat hij zich bevond op een niet ontplofte planeet Krypton en zijn leven een heel andere wending neemt dan op Aarde. Het betreft de dertiende aflevering en zal de titel For The Girl Who Has Everything dragen.

Melissa Benoist (Whiplash) speelt de hoofdrol in de superheldenserie. Daarnaast speelt Mehcad Brooks de rol van James Olsen en Laura Benanti de rol van Alura Zor-El, de Kryptoniaanse moeder van Supergirl. Ali Adler (No Ordinary Family) en Greg Berlanti (Arrow, The Flash) produceren Supergirl samen met Sarach Schechter en Warner Bros. TV produceren.

Eerste beelden van 'The Crown' en 'The Get Down'
Series / Nieuws

Beide Netflix Originals zullen in 2016 exclusief en wereldwijd op Netflix te zien zijn.

Van twee nieuwe Netflix Originals series The Crown en The Get Down zijn de eerste beelden vrigegeven. The Crown, waarvan je de beelden hierboven in het filmpje kunt bekijken, is gebaseerd op het prijswinnende toneelstuk The Audience. Deze serie vertelt op onthullende wijze het verhaal over de jonge jaren van Koningin Elizabeth II, waarin alle persoonlijke intriges, geheime romances en politieke rivaliteit centraal staan.

Peter Morgan schreef het scenario. Hij schreef eerder de films The Queen en Frost/Nixon. Regisseur Stephen Daldry en producent Andy Harries hebben ook meegewerkt aan de 10 afleveringen. Claire Foy speelt de hoofdrol van Koningin Elizabeth II, naast Matt Smith als Prins Philip en John Lithgow als Winston Churchill. Verder zijn Victoria Hamilton (Queen Mother), Jared Harris (King George V), Vanessa Kirby (Prinses Margaret) en Eileen Atkins (Koningin Mary) onderdeel van de indrukwekkende cast.

The Get Down, waarvan je in het filmpje hierboven de eerste beelden kunt bekijken, is een muzikaal spektakel van de Oscar-genomineerde filmmaker Baz Luhrman, die eerder onder meer Moulin Rouge en The Great Gatsby maakte. De dramaserie mixt disco, punk en hiphop om het verhaal te vertellen over New York eind jaren '70: afgebroken, gewelddadig en blut. Tussen deze brokstukken probeert een groep jongeren met weinig positieve vooruitzichten zich staande te houden met alleen hun coole dansmoves, graffiti uitspattingen en vriendschap.

Beide series zullen in 2016 exclusief en wereldwijd op Netflix te zien zijn.
Showtime overweegt alle afleveringen 'Twin Peaks' vrij te geven
Series / Nieuws

Het nieuwe seizoen zal in 2017 worden uitgebracht.

Toen Netflix alle House of Cards afleveringen tegelijk aanbood, dachten veel mensen dat deze formule nooit zou werken. Maar het bleek een enorm succes, dat voldeed aan de binge behoefte van kijkers. Niet gek dus dat andere streamingdiensten dat voorbeeld willen volgen. Showtime zou nu overwegen om alle komende Twin Peaks afleveringen ook in een keer aan te bieden. Showtime baas David Nevins gaf in Vulture aan deze mogelijkheid niet uit te sluiten.

De nieuwe Twin Peaks wordt ontwikkeld door David Lynch en Mark Frost en is in zijn geheel geregisseerd door Lynch. Eventjes leek het erop dat Lynch niet betrokken zou zijn bij de reboot van de jaren negentig serie, om vervolgens toch weer zijn plek in te nemen aan het creatieve roer. In hetzelfde interview gaf Nevins inzicht in de periode waarin deze verwarring zich afspeelde. Reden voor Lynch om ermee te willen kappen, had volgens Nevins te maken met budget kwesties. Zodra hij deze met Lynch telefonisch doorsprak, waren ze back on track.

Het verhaal van de nieuwe Twin Peaks pakt de draad op 25 jaar na het einde van de eerdere seizoenen. De serie zal naar verwachting in 2017 klaar zijn voor release.

Showtime bevestigt zevende seizoen van Shameless
Series / Nieuws

En kondigt meteen ook "I'm Dying Up Here" aan.

Goed nieuws voor de fans van de serie Shameless! Showtime heeft op de Television Critics Association winter press tour namelijk bevestigd dat haar serie Shameless een zevende seizoen zal krijgen. Net als het voorgaande deel zal ook dit seizoen bestaan uit 12 afleveringen. De bekendmaking komt amper een paar dagen na de première van het zesde seizoen. Showtime maakte hier eerder reeds over bekend dat het de best bekeken première van de serie ooit is.

Bovenstaande is niet het enige nieuws uit het kamp van Showtime. De zender maakte bovendien immers ook bekend dat het de serie "I'm Dying Up Here" zal uitbrengen. In deze serie volgen we de wereldwijd gerenommeerde stand-up comedy scene van Los Angeles. Jim Carrey is de executive producer van de reeks waarin namen als Melissa Leo, Ari Graynor en Clark Duke te zien zullen zijn.

Kijk jij het meest uit naar het nieuwe seizoen van Shameless of ben je vooral benieuwd wat I'm Dying Up Here voor ons in petto heeft?