search

Ons nieuws van maandag 28 juli 2025

'Rick and Morty' seizoen 8: de beperkingen worden steeds duidelijker
Recensie

'Rick and Morty' seizoen 8: de beperkingen worden steeds duidelijker

Het nieuwe seizoen is onderhoudend, maar daar is alles ook mee gezegd.

Regie: Fill Marc Sagadraca, Douglas Einar Olsen, Brian Kaufman, e.a. | Cast (stemmen): Ian Cardoni (Rick), Harry Belden (Morty), Sarah Chalke (Beth, Space Beth), Chris Parnell (Jerry), Spencer Grammer (Summer), Charlie Day (Salvatron), Danny DeVito (Dr. Dogballs), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 22-24 minuten | Jaar: 2025

Langlopende animatieseries als South Park en, uiteraard, The Simpsons maakten op den duur de keuze om met hun nieuwe afleveringen in te spelen op de actualiteit en allerlei zaken uit de echte wereld (politiek, (pop)cultuur) te benutten. De sciencefictionavonturen in Rick and Morty daarentegen hebben altijd films, series, games en strips als basis gehad. Het achtste seizoen toont aan dat dat geen sterk fundament is voor een langlopende serie.

Het achtste seizoen van Rick and Morty biedt opvallend weinig daadwerkelijke avonturen met Rick én Morty. Van de tien nieuwe afleveringen gaan er twee volledig over Jerry (Ricks schoonzoon en Morty's vader) en waar Space Beth zich voorheen zeer sporadisch liet zien, komt deze ruimtereizende kloon van Ricks dochter ditmaal drie keer langs.

Wat ook opvalt is dat er bekende plotelementen aanwezig zijn, maar er niet openlijk naar de bron daarvan wordt verwezen. Zo is er een weerkonijn, net zoals in Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit, maar wordt met geen woord gerept over die film. Een andere aflevering heeft als concept de grote onthulling van de ondergewaardeerde sciencefictionfilm Dark City, maar het lijkt alsof de makers zich er niet eens van bewust zijn dat ze het jatten.

Een ander probleem is de verandering die Rick heeft doorgemaakt. In het begin was hij een emotioneel afgesloten man die zijn kleinzoon op avontuur meesleurde, maar de knul vervolgens wel continu bekritiseerde. Was hij zo gebleven, dan was hij op den duur een vermoeiende figuur geworden. Zo slim en dan toch nooit leren? Hij onderging daarom een milde verandering, maar dat zit dan weer het vermaak in de weg. Een lieve Rick is ietwat saai, dus schippert zijn karakter nu heen en weer. En dat schuurt de logica.

Rick and Morty amuseert nog steeds, maar de beste afleveringen van dit seizoen zouden vroeger de minder sterke zijn geweest. Vroeg of laat ervaart elke langlopende animatieserie zo'n terugval in kwaliteit. Sommigen beweren inmiddels al zo'n vijfentwintig jaar dat The Simpsons haar beste tijd achter zich heeft. Toch houdt die serie af en toe nog steeds de (Amerikaanse) samenleving op geniale wijze een spiegel voor en er kan nog vaak genoeg hard worden gelachen om de grappen. In Rick and Morty is alles echter dusdanig vertrouwd dat er vaak niet meer dan een gniffel vanaf kan.

Nu klonk er ten tijde van het vorige seizoen ook al heel wat kritiek, maar dat kwam doordat maker Justin Roiland (tevens stemacteur van de twee titelfiguren) was ontslagen. En dat diens fans de serie niet langer leuk zouden vinden stond toen al vast voordat er ook maar één nieuwe aflevering was uitgezonden. Uiteindelijk bleek het allemaal wel wat minder creatief dan voorheen, maar het achtste seizoen laat zien dat dit mogelijk niet kwam door de nieuwe leiding maar doordat het concept van de serie zich simpelweg niet leent voor veel seizoenen.

Rick and Morty heeft niet volledig haar creativiteit verloren, maar is gewoon afgezakt naar vermakelijk. En dat is nog altijd beter dan een serie die verveelt. Overigens is de serie onder voorbehoud verlengd voor nog vier seizoenen. Fanboys zijn al nukkig (misschien dat gastrollen van James Gunn en Zack Snyder de pijn verzachten), maar nu de serie merkbaar minder fantasierijk en scherp is dan vroeger heeft het publiek wel een reden om af te haken.



Nazmiye Oral over seksscène in 'Undercover': "Mijn moeder begreep het niet"
Series / Specials

Nazmiye Oral over seksscène in 'Undercover': "Mijn moeder begreep het niet"

Actrice Nazmiye Oral verdedigt haar seksscène in 'Undercover' tegenover kritische moeder.

De Nederlandse actrice Nazmiye Oral had een belangrijk aandeel in de Netflix-serie Undercover, waarin ze de rol speelt van Leyla. Haar personage heeft een belangrijke positie in het criminele circuit, maar ook een complexe relatie met haar partner Serkan.

In de serie blijkt dat Leyla niet zomaar een bijrol speelt, maar juist de touwtjes stevig in handen heeft. Ondanks haar machtige positie wordt haar relatie met Serkan getoond als oprecht en intens. Eén specifieke scène in het derde seizoen leidde echter tot discussie binnen haar eigen familie.

Ongemakkelijk


Oral vertelde in een interview met Het Nieuwsblad over een onverwacht telefoontje van haar moeder. "Mijn moeder belt mij anders nooit. Toen ze dat ineens wel deed, wist ik dat er iets was," aldus de actrice. De aanleiding bleek een seksscène te zijn waarin Leyla te zien is.

Haar moeder uitte haar bezorgdheid over die scène. "Ze vroeg: 'Heb je dat nou echt nodig? Ik kan je toch ook geld geven?'" Oral reageerde met verbazing en verdedigde haar keuze. "Ik heb niets fout gedaan en heb dit zelfs besproken met mijn verloofde," gaf ze aan.

Principes


Oral bleef achter haar beslissing staan. "Mijn rug is recht en mijn voorhoofd is open," zei ze, verwijzend naar een Turks gezegde. Ze vond de reactie van haar moeder zelfs overdreven.



De serie Undercover bestaat uit drie seizoenen en eindigde in 2021. Daarna ging de reeks vooral door met het personage Ferry Bouman van Frank Lammers.

Den of Thieves


Actrice Nazmiye Oral was dit jaar nog te zien in de Hollywoodfilm Den of Thieves 2: Pantera en heeft ook een rol in de Netflix-komedie Bad Boa's en de Videoland-serie De F*ckulteit.
Is 'The Walking Dead' nu helemaal dood na deze twee nieuwste series in de reeks?
Series / Specials

Is 'The Walking Dead' nu helemaal dood na deze twee nieuwste series in de reeks?

Na 'Daryl Dixon' en 'Dead City' blijft de toekomst van 'The Walking Dead' nog steeds onduidelijk.

Afgelopen weekend werd duidelijk dat de Walking Dead-serie Daryl Dixon zal stoppen na vier seizoenen. Aangezien de serie rond het personage van acteur Norman Reedus een van de twee huidige delen in de franchise, de vraag: is The Walking Dead binnenkort echt klaar?

De andere serie die op dit moment te zien is, heet Dead City en gaat over voornamelijk de personages Maggie en Negan. In 2026 verschijnt waarschijnlijk het derde seizoen en de serie heeft nog geen officieel einde.

Zeven delen


Na The Walking Dead, gestart in 2010, verschenen al meerdere spin-offs. De bekendste is ongetwijfeld Fear the Walking Dead dat in 2015 startte en eindigde in 2023. Daarna debuteerden ook World Beyond en Tales of the Walking Dead.

Vorige jaar was er het sterk ontvangen The Ones Who Live over vooral Rick Grimes (Andrew Lincoln) en Michonne Grimes (Danai Gurira). Hiermee verschenen er in totaal zeven series in de onophoudende reeks.

Toekomst


Vooralsnog staat alleen More Tales from the Walking Dead Universe gepland, als we op Wikipedia kijken. Deze werd in 2023 aangekondigd. Daarna is er weinig meer over het vervolg op Tales of the Walking Dead gehoord.



Een achtste serie is nog niet aangekondigd, en ook tijdens Comic-Con is geen nieuwe serie aangekondigd. Het lijkt erop dat we het voorlopig moeten doen met Daryl Dixon en Dead City. Zeker de laatstgenoemde serie liet in seizoen 2 flink dalende kijkcijfers zien.
Apple TV+ kwam met een unieke scifi-serie die het genre op zijn kop zette
Series / Specials

Apple TV+ kwam met een unieke scifi-serie die het genre op zijn kop zette

Deze productie is een scifi-serie zonder de gebruikelijke elementen uit dit genre.

Steven Knight (Peaky Blinders) creëerde met See bijna het tegenovergestelde van scifi. Technologie wordt gewantrouwd, vooruitgang wordt tegengewerkt en de wereld is tribaal. In plaats van een neon esthetiek werkten de makers samen met biologen en survival-specialisten. Dit is niet raar aangezien blindheid de norm is in dit dystopische verhaal.

See toont een wereld waarin zicht de afwijking is. Technologie uit het verre verleden wordt zowel gehaat als gevreesd, terwijl de overblijvende stammen streven naar evenwicht. Dit is inclusief de heksenjachten op mensen die wel kunnen zien. De situatie komt op scherp te staan wanneer een dergelijke verschoppeling revolutie predikt.

Een wereld op zijn kop


Het personage Jerlamarel (Joshua Henry) kan niet alleen zien, hij verwekt ook nog eens kinderen die zicht hebben. Verlichting staat vooraan en hij romantiseert de verloren wereld van kennis en technologie. Deze tegenstelling geeft See een unieke draai die door de kijkers gewaardeerd werd.

Op Rotten Tomatoes is een score van 84% te zien: de wereld die is opgebouwd en de verhaallijnen worden als positieve punten benoemd. Blindheidsadviseurs werkten mee aan de productie om stereotypen over blindheid te voorkomen. Zicht wordt behalve letterlijk ook symbolisch opgevat, als kennis en bewustzijn.

Genuanceerde wereld


In See worden thema's als vooruitgang, kennis en traditie behandeld. De serie vervalt echter niet in clichés. Blindheid staat niet voor onwetendheid en de revolutionairen handelen niet bepaald verlicht. Ze misbruiken de blinden en zien zichzelf als superieur, wat hen niet beter maakt dan blinden die baby's willen doden.



Apple heeft hierdoor een scifi-serie gemaakt die een unieke uitschieter binnen het genre is. Vooruitgang is lang niet altijd technologisch, maar blijkt vooral een ethische kwestie. See is te bekijken op Apple TV+
'Trigger': de Zuid-Koreaanse paradox onder een wazige loep
Recensie

'Trigger': de Zuid-Koreaanse paradox onder een wazige loep

Zowel ambitieuze als dubieuze serie over het niet of nauwelijks bestaande wapengeweld in Zuid-Korea.

Regie: Kwon Oh-seung | Cast: Nam-gil Kim (Lee Do), Kim Young-kwang (Baek Moon), Won-hae Kim (Jo Hyeon-sik Jo), Ji-hyun Woo (Yoo Jung-tae), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 37-61 minuten | Jaar: 2025

Zuid-Korea heeft een strikt verbod op wapenbezit voor burgers. Zelfs veel criminele bendes houden zich daar relatief goed aan. En toch hangt er een wapengektesfeertje. De laatste tien jaar zijn in Zuid-Korea volop heftige actiefilms met veel wapengekletter gemaakt en het land is hard op weg naar de wereldwijde top vijf van grootste wapenproducenten. Dit paradoxale gegeven vormt de zeer interessante insteek van de wat-als-serie Trigger, al wordt de kritische invalshoek wel ondermijnd door de conventies van het actiegenre.

Politieman Lee Do heeft een bewogen leven achter de rug. Hij had een zeer traumatische jeugd en als scherpschutter in het leger heeft hij exact negenennegentig doden op naam staan. Als agent is hij echter een voorbeeld voor zijn collega's: hij helpt oudjes over straat en bekommert zich om kinderen, maar grijpt drastisch in wanneer de omstandigheden daarom vragen. Hij is er dus als eerste bij wanneer een verbitterde student met een machinegeweer iedereen neerknalt die hem op de zenuwen werkt. Do ontdekt dat de jongeman het wapen gratis via de post heeft ontvangen.

Ook andere mensen, zowel volwassenen als kinderen, die rondliepen met zware frustraties of wraakgevoelens, hebben een wapen in de bus gekregen en beginnen slachtingen aan te richten. Do vermoedt dat een onbekende organisatie zoveel mogelijk Zuid-Koreanen wil bewapenen. Maar met welk doel? En waar komen die vuurwapens vandaan? In het land geldt immers dat alleen de politie en het leger vuurwapens mogen gebruiken en enkel als laatste redmiddel. Terwijl Do van de ene schietpartij naar de andere rent, krijgt hij onverwacht hulp van de mysterieuze Baek Moon.

Trigger bepleit dat als je wapens geeft aan gefrustreerde, wraakzuchtige, labiele en zeer bange burgers, ze die zeer waarschijnlijk ook zullen gebruiken. Daarvoor liggen de bewijzen voor het oprapen. Alleen niet in Zuid-Korea. De slachtpartijen in de serie lijken eerder geplukt uit de realiteit van de VS (in 2023 gemiddeld drie grootschalige schietpartijen per maand) dan die van Zuid-Korea (in de laatste tien jaar geen enkele grootschalige schietpartij). De serie biedt dus een nogal futuristisch wat-als-beeld.

Toch voelt Trigger relatief vertrouwd aan, zij het binnen de Zuid-Koreaanse actiecinema. De afgelopen jaren zijn de Zuid-Koreanen zich steeds meer gaan toeleggen op films met vuurgevechten, duidelijk beïnvloed door Hollywood en de Hongkongcinema. Maar door uit te pakken met spannende en gestileerde geweldsscènes ondergraaft de serie haar eigen boodschap dat privaat bezit van vuurwapens leidt tot zelfvernietiging. Bij momenten lijkt regisseur-schrijver Kwon Oh-seung in trance te komen bij het filmen van wapens alsof ze aantrekkelijke Freudiaanse objecten zijn.

De oplossing voor het theorema van de serie is al even problematisch en blijft in de teleurstellende laatste aflevering ook bijzonder vaag. Degene die het dan maar moet oplossen is een brave versie van Dirty Harry met een machinegeweer die zodanig geïdealiseerd is dat hij ronduit saai wordt, vooral wanneer hij als kindervriend wordt weggezet. Acteur Kim Nam-gil heeft weliswaar een granieten gezicht, maar is geen Ma Dong-seok, Chow Yun-fat of Clint Eastwood. Het ontbreekt hem aan natuurlijk charisma.

Toch laat Trigger zich makkelijk bekijken zolang je de hypocriete aanpak negeert en de serie uitsluitend beschouwt als een oefening in het actiegenre. Er zijn volop actiescènes en Kwon weet hoe hij spectaculair moet inblikken. Een massaschietpartij op een jongensschool is een hallucinante ervaring, maar ook wel erg pijnlijk omdat al dat leed als entertainment wordt aangeboden.

Het kost wel een paar afleveringen om erin te komen, want naast de hoofdpersonages worden ook direct tal van nevenpersonages geïntroduceerd die pas later een duidelijke verhaallijn krijgen. Kwon gunt de kijker krijgt overigens weinig tijd om bij de meeste scènes stil te staan. Hij hanteert een jachtig tempo en vertikt het shots langer dan een seconde te laten duren.

In haar thuisland heeft de serie alvast een gevoelige snaar geraakt. Daar streefde Trigger het derde seizoen van Squid Game voorbij als de best bekeken serie van het moment. Maar ook in de Lage Landen zal Trigger waarschijnlijk discussies opwekken, al was het maar omdat Nederland vijfmaal en België zelfs tienmaal meer incidenten met vuurwapens kent dan Zuid-Korea.



Verfilming van 'God of War' belooft "episch" te worden en komt met "mysterie rond zijn verleden"
Series / Nieuws

Verfilming van 'God of War' belooft "episch" te worden en komt met "mysterie rond zijn verleden"

Producent Ronald D. Moore deed tijdens de San Diego Comic-Con van afgelopen weekend een aantal opvallende onthullingen.

Tijdens Comic-Con heeft Ronald D. Moore, bekend van onder andere Battlestar Galactica, Outlander en Star Trek: Deep Space Nine, nieuwe details gedeeld over de aankomende tv-serie van Amazon gebaseerd op de populaire God of War-games. Moore is uitvoerend producent van de serie en sprak tijdens het evenement over zijn carrière én dit veelbesproken project.

Volgens berichten van Culture Crave bevestigde Moore dat het eerste seizoen van de serie uit tien afleveringen zal bestaan. De verhaallijn speelt zich af in de recentere Noorse periode van de games, en niet in het oude Griekenland zoals in de oorspronkelijke titels.

Focus op Kratos en Atreus


De focus ligt op het verhaal van Kratos en zijn zoon Atreus. De makers willen de toon van de game zo goed mogelijk benaderen. De scripts zijn nog in ontwikkeling en de opnames zullen op z’n vroegst volgend jaar van start gaan.

Game director Cory Barlog, die een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de recente God of War-games, is nauw betrokken bij de serie. Amazon heeft zelfs al groen licht gegeven voor een tweede seizoen, nog voordat de eerste aflevering is opgenomen.

Een emotionele reis


In een interview met IGN vertelde Moore meer over de toon van de serie: "We proberen de toon van de game te vangen. Het is een epische reis, maar ook een emotioneel verhaal over twee mannen die op pad gaan om de herinnering aan zijn vrouw te eren."



Moore benadrukte dat het verhaal niet alleen draait om actie en spektakel, maar ook om de innerlijke strijd van Kratos. "Er zit een gevoel van geschiedenis in, een mysterie rond zijn verleden en de emoties die hij doormaakt. Het heeft gewicht, maar er is ook ruimte voor plezier en verwondering."

Van cutscenes naar serie


Opmerkelijk is dat Moore meerdere keren heeft geprobeerd om de game zelf te spelen, maar daar niet in slaagde. Wat hem uiteindelijk overtuigde om aan het project mee te werken, waren de aaneengemonteerde cutscenes van de game. Die raakten hem diep.

De serie wordt geproduceerd door Sony Pictures Television en zal exclusief te zien zijn op Amazon Prime.
Deze week op Netflix: duistere true crime en meeslepende fantasyseries
Series / Releaselijsten

Deze week op Netflix: duistere true crime en meeslepende fantasyseries

Deze week wissel je moeiteloos keiharde misdaad af met een dosis humor en romantiek.

Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die deze week nieuw op Netflix verschijnen.

Conversations with a Killer: The Son of Sam Tapes


Op woensdag 30 juli verschijnt op Netflix een nieuwe misdaad-docuserie die een duister hoofdstuk uit de Amerikaanse geschiedenis blootlegt. Met recente interviews en exclusieve geluidsopnamen schetst de serie een indringend portret van een van de meest beruchte seriemoordenaars die het land gekend heeft. Je vindt Conversations with a Killer: The Son of Sam Tapes hier op Netflix.



Leanne


Donderdag 31 juli verschijnt Leanne op Netflix, een splinternieuwe komedieserie van sitcom-grootheid Chuck Lorre. De serie volgt Leanne, wier leven volledig op z’n kop komt te staan wanneer haar man haar na 33 jaar huwelijk verlaat. Je vindt Leanne hier op Netflix.



The Sandman


Donderdag 31 juli verschijnt op Netflix de grote finale van The Sandman seizoen twee. In deze mysterieuze fantasyserie keert Tom Sturridge terug als de koning der dromen, die opnieuw oog in oog staat met zijn eigen duistere schaduwen. Je vindt The Sandman hier op Netflix.



Overige series nieuw op Netflix


Ook nieuw op Netflix zijn onderstaande series:

Sakamoto Days (seizoen 1 - aflevering 14)


Vanaf 28 juli verschijnt de avontuurlijke animatieserie Sakamoto Days op Netflix. Taro Sakamoto, ooit de beste huurmoordenaar aller tijden, ging voor zijn vrouw met pensioen. Maar als zijn verleden hem inhaalt, moet hij vechten om zijn gezin te beschermen.

WWE: Unreal (seizoen 1)


Vanaf 29 juli verschijnt WWE: Unreal op Netflix. Van Monday Night RAW tot WrestleMania, in deze serie zie je hoe WWE Superstars en medewerkers backstage de grootste spektakels van het bedrijf tot leven brengen.

Unspeakable Sins (seizoen 1)


Vanaf 30 juli verschijnt Unspeakable Sins op Netflix. Deze aangrijpende dramaserie draait om een vrouw die vastzit in een gewelddadig huwelijk, wraak neemt en troost vindt bij een jongere man. Maar de verhouding draait uit op een gevaarlijke overlevingsstrijd.

Marked (seizoen 1)


Vanaf 31 juli verschijnt de thriller Marked op Netflix. De vrome ex-agent Babalwa zoekt wanhopig geld voor haar dochters levensreddende operatie en wendt zich tot een goddeloze redder om haar te helpen een riskante overval te plegen.

Death Inc. (seizoen 1 en 2)


Vanaf 31 juli verschijnt de komedie Death Inc. op Netflix. Wanneer de oprichter van uitvaartcentrum Torregrosa overlijdt, staat zijn ambitieuze protegé klaar om de leiding over te nemen, maar belandt onverwacht onder het gezag van een weinig doortastende weduwe.

Glass Heart (seizoen 1)


Vanaf 31 juli verschijnt de muzikale dramaserie Glass Heart op Netflix. Een beginnende drummer wordt plotseling uit haar band gezet. Maar wanneer een briljante artiest haar uitnodigt voor zijn nieuwe groep, neemt haar leven een romantische wending.
Dit zijn de opvallendste nieuwe series en seizoenen op HBO Max deze week
Series / Releaselijsten

Dit zijn de opvallendste nieuwe series en seizoenen op HBO Max deze week

Ook deze week is er op HBO Max weer volop vermaak te vinden.

Hieronder het overzicht van de meest opvallende series die deze week nieuw op HBO Max verschijnen.

The Gilded Age


Vanaf vandaag zie je weer een nieuwe aflevering van het derde seizoen The Gilded Age op HBO Max. Het kostuumdrama draait om het 'gouden tijdperk', een periode van grote economische verandering. In 1882 gaat Marian Brook bij haar strenge tantes in New York wonen. Je vindt The Gilded Age hier op HBO Max.



And Just Like That…


Komende vrijdag 1 augustus brengt HBO Max weer een nieuwe aflevering van het vermakelijke And Just Like That seizoen drie. In dit nieuwe hoofdstuk van Sex and the City volgen we Carrie, Miranda en Charlotte op hun reis nu ze vijftigers zijn. Je vindt And Just Like That hier op HBO Max.



Rage


Zaterdag 2 augustus zie je een nieuwe aflevering van het debuutseizoen van Rage op HBO Max. In de dramaserie worden vijf vrouwen geconfronteerd met extreme situaties zoals afpersing, onderdrukking en manipulatie. Hun conflicten raken met elkaar verweven en veroorzaken een kettingreactie die uitmondt in een gedeelde catharsis. Je vindt Rage hier op HBO Max.



Overige series nieuw op HBO Max


Ook nieuw op HBO Max zijn onderstaande series:

Last Week Tonight with John Oliver (seizoen 12 - aflevering 18)


Vanaf 28 juli verschijnt een nieuwe aflevering van Last Week Tonight with John Oliver op HBO Max. In deze satirische show komt John Oliver naar HBO met een gloednieuwe talkshow, waarin hij op onnavolgbare wijze sociale, politieke en existentiële problemen aankaart.

Rick and Morty (seizoen 8 - aflevering 10)


Vanaf 28 juli verschijnt een nieuwe aflevering van Rick and Morty op HBO Max. Het chaotische huishouden van een nihilistische gekke wetenschapper en zijn nerveuze kleinzoon wordt verder op de proef gesteld door hun interdimensionale avonturen, vol bizarre werelden en absurde complicaties.

Georgie & Mandy's First Marriage (seizoen 1 - aflevering 19)


Vanaf 31 juli verschijnt een nieuwe aflevering van Georgie & Mandy's First Marriage op HBO Max. Volg Georgie en Mandy terwijl ze hun jonge gezin grootbrengen in Texas terwijl ze de uitdagingen van volwassenheid, ouderschap en huwelijk aangaan.