Prime Video komt op 22 oktober met Lazarus, de nieuwste serie van thrillerschrijver Harlan Coben. De trailer is drie dagen geleden beschikbaar gekomen en is nu al meer dan 3 miljoen keer bekeken!
Coben sloot eerder een meerjarige deal met Netflix waarbij veertien van zijn boeken tot series zouden worden bewerkt. Lazarus is daar een uitzondering op: dit is geen boekverfilming maar een volledig origineel verhaal dat Harlan Coben speciaal voor televisie schreef.
Het verhaal
Claflin speelt forensisch psycholoog Laz die na de zelfmoord van zijn vader terugkeert naar zijn ouderlijk huis. Daar wordt hij geconfronteerd met onverklaarbare gebeurtenissen en raakt hij verwikkeld in een reeks onopgeloste moorden. Tegelijk worstelt hij met de gewelddadige dood van zijn zus, een drama dat 25 jaar eerder plaatsvond.
Zijn zus Jenna, vertolkt door Alexandra Roach, heeft zich inmiddels volledig gestort op een spiritueel bestaan. Wanneer haar broer steeds dieper in de geheimen van hun familie duikt, wordt ook zij gedwongen om het verleden onder ogen te zien.
Première op Prime Video
Uitvoerend producenten Richard Fee en Nicola Shindler omschrijven Lazarus als een mysterieuze thriller met een duistere ondertoon. Alle zes afleveringen zijn vanaf 22 oktober wereldwijd te streamen bij Prime Video. Daarmee voegt de reeks zich in het rijtje van eerdere succesvolle Coben-projecten, maar dit keer met een geheel eigen, origineel uitgangspunt. De onderstaande trailer wordt in ieder geval zeer zeer goed bekeken!
Regie: Bryan Andrews | Cast: Iman Vellani (Kamala Khan), Awkwafina (Katy Chen), Simu Liu (Shang-Shi), David Harbour (Alexei Shostakov), Elizabeth Olson (Wanda Maximoff), Florence Pugh (Yelena Belova), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 28-35 minuten | Jaar: 2025
Voor sommigen een vloek, voor anderen een zegen: Marvels multiversum blijft een onuitputtelijke inspiratiebron voor nieuwe vertakkingen. Dit keer wagen de schrijvers en animatoren van Marvel Animation zich aan een postapocalyptische aarde. In deze harde wereld krijgen bekende superhelden een radicaal andere invulling. Zoals Hawkeye, die gezombificeerd is.
Ook als zombie schiet hij nog behoorlijk zuiver, zo ondervinden Riri, Kamala en Kate. Ze moeten hun uiterste best doen om aan de moordzuchtige ondode te ontkomen ("Your favorite Avenger tried to eat you!") en beginnen aan een missie om de wereld in oude glorie te herstellen, daarbij tegengewerkt door onverwachte tegenstanders. Een van de drie jonge vrouwen neemt uiteindelijk het voortouw en fungeert als hoofdpersonage, maar wie dat is blijft hier nog even geheim.
In de strijd tussen goed en kwaad (zombies zijn slecht) duiken tientallen MCU-bekenden op. Sommigen hadden we al even niet gezien, anderen lijken vooral toegevoegd om ons te laten wennen aan de belangrijke personages van Phase 6. De nieuwe Avengers komen eraan, maar de serie grijpt ook terug op obscuurdere producties zoals Moon Knight. Hecht je echter niet té sterk aan deze alternatieve versies van je geliefde superhelden, want links en rechts vallen slachtoffers, vaak op gruwelijke wijze. De serie kreeg in de VS niet voor niets het TV-MA-label (alleen voor volwassenen), een primeur voor Marvel Animation.
De visuele stijl van Marvel Zombies is te omschrijven als verwesterde anime, waarbij de bikkelharde actie uit het oosten is behouden. Op de Deadpool-films na, zie je zelden zoveel blood and gore in een Marvelproductie als in deze vier zombieafleveringen. Niet alleen de anonieme massa wordt doorkliefd, verkoold of ontdaan van ingewanden, maar ook veel van je favorieten wacht dit lot.
Toch is Marvel Zombies geen zware of deprimerende serie. Zoals we gewend zijn in het MCU liggen grappen, schimpscheuten en ironie op iedere hoek. Personages schakelen even snel tussen lollig, heroïsch, intens verdrietig en zorgeloos nonchalant, als Blade zijn messen laat spreken. De beproefde MCU-formule voelt lekker vertrouwd.
Voor de fans is het ook fijn dat veel Marvel-sterren hun stem aan de personages verleenden. In de bijrollen klinkt stemwerk soms vlak, maar acteurs zoals Iman Vellani, Hailee Steinfeld, David Harbour, Kerry Condon, Florence Pugh en natuurlijk Akwafina zetten hun beste stembandje voor. Het draagt bij aan de geoliede uitstraling van deze onderhoudende serie.
Binnen de grenzen van het genre is er best wat karakterontwikkeling. Het tempo ligt lekker hoog, de gevechten zijn flitsend en soms Lord of the Rings-achtig episch. Alleen de slotaflevering ontaardt in een wel erg lange knokpartij. Toch kijken we met vertrouwen uit naar een tweede seizoen. Marvel Zombies mengt een beetje Spider-Verse, een snufje Mad Max, een paar scheppen The Matrix, wat Akira en een flinke dosis World War Z tot een smakelijk geheel.
Een afgelegen stadje dat wordt opgeschrikt door raadselachtige gebeurtenissen: dat is de basis van een nieuwe Netflix-serie die vanaf vandaag te zien is. Het is een verhaal waarin een ogenschijnlijk rustige gemeenschap plotseling verandert in een plek vol dreiging en onheil, waar niets is wat het lijkt.
In Wayward belandt politieagent Alex Dempsey (Mae Martin) direct na zijn komst in Tall Pines in een onrustige situatie. Hij treft twee jonge meisjes (Sydney Topliffe en Alyvia Alyn Lind) die zijn ontsnapt uit een nabijgelegen tehuis voor probleemjongeren. Hun verhalen over wat zich daarbinnen zou afspelen, wijzen op gebeurtenissen die allesbehalve onschuldig zijn.
Een duister netwerk
Het onderzoek leidt Alex dieper het stadje in, waar de grenzen tussen wat nu wel en niet waar is, lijken te verschuiven. De mysterieuze Evelyn (Toni Collette), directrice van het tehuis, lijkt een sleutelrol te spelen in de duistere geheimen die achter gesloten deuren schuilgaan. Haar ware motieven blijven echter vaag, wat de spanning alleen maar verder opvoert.
De serie bestaat uit acht afleveringen en is aangekondigd als een miniserie. Uiteraard is het de vraag of dit ook zo blijft. Mocht Wayward voldoende kijkers trekken, dan is het zeker niet ondenkbaar dat Netflix besluit de serie opnieuw tot leven te wekken in een vervolg.
Cast
Wayward is niet alleen gecreëerd door Mae Martin, maar zij vertolkt ook de hoofdrol. Naast haar zien we een indrukwekkende cast, met onder andere Brandon Jay McLaren (The Rookie), Tattiawna Jones (Murderbot), Gage Munroe (Nobody) en Patrick J. Adams, bekend van Suits.
De miniserie Black Rabbit is redelijk groots door Netflix gelanceerd. En dat is niet gek als ziet wie er aan de serie hebben meegewerkt. Ondanks een wisselende ontvangst staat de serie wel op #1 in de Netflix Top 10.
Het achtdelige Black Rabbit is bedacht door Zach Baylin en Kate Susman en wordt door Netflix aangeduid met trefwoorden als Duister, Thriller en Overval. De cast bestaat uit onder meer Jude Law, Jason Bateman, Cleopatra Coleman, Sope Dirisu, Amaka Okafor en Troy Kotsur.
Gemengde tot positieve ontvangst
Op Rotten Tomatoes scoort Black Rabbit een score van 64 procent op basis van 47 recensies, met een betere Popcornmeter van 78 procent. Op IMDb zijn de beoordelingen nog wat pril: de serie heeft tot nu toe een score van 7,3/10, gebaseerd op ruim achtduizend stemmen.
De Critics Consensus van Rotten Tomatoes luidt als volgt: "Smaakvol gepresenteerd maar wat overdreven ruig: de constante scherpte van Black Rabbit kan afstotend werken, maar de toegewijde acteerprestaties van Jason Bateman en Jude Law zorgen toch voor een voldoende bevredigend geheel."
Nu te zien
Als je Black Rabbit graag wilt bekijken: de serie is nu beschikbaar op op Netflix.
De synopsis: Jake Friedken runt met succes de hippe New Yorkse hotspot Black Rabbit. Wanneer zijn onvoorspelbare broer Vince terugkeert, sleept hij Jake mee in financiële chaos en duistere connecties met schuldeisers. Geheimen uit het verleden denderen naar voren en alles wat Jake zorgvuldig heeft opgebouwd komt onder druk te staan.
Eerder zagen we al de Marvel-animatieserie What If...?, en daarin waren al de zogenaamde Marvel Zombies te zien. Nu is er een gloednieuwe animatieserie van Marvel waarin die zombies juist centraal staan. Sinds gisteren staat Marvel Zombies op Disney+ te zien zal zijn. Maar is de ontvangst onder de critici wel een beetje oké?
In Marvel Zombies volgen we hoe een handjevol superhelden de strijd aangaat met een zombievirus dat de wereld – en zelfs hun medestrijders – heeft overgenomen. De vier afleveringen tonen een alternatieve realiteit waarin het Marvel-universum in puin ligt. De serie heeft op Rotten Tomatoes een Tomatometer-score van 64 procent, met een hogere publieksscore van 83 procent.
Snel verteld verhaal
Bob Strauss van San Francisco Chronicle prijst het tempo en de structuur van de serie. Volgens hem lukt het de makers om in slechts vier afleveringen van elk een half uur een spannend en samenhangend verhaal te vertellen: "De bedenkers leveren een knap staaltje vertelkunst in slechts vier afleveringen waarin overlevende helden samenkomen in een ultieme poging om de schade ongedaan te maken."
Rendy Jones van RogerEbert.com heeft een ander oordeel. Hij vindt dat de serie te weinig risico neemt: "Marvel Zombies is makkelijk weg te kijken, maar durft niet te experimenteren. De toon is oubollig en mist lef, ondanks dat het als iets fris wordt gepresenteerd."
Zonder veel leven
Jarrod Jones van AV Club is eveneens kritisch. Hij vindt dat de personages niet weten te boeien: "Zelfs met een zombie-apocalyps als achtergrond blijven de nieuwe helden flets en minder levendig dan de vleesetende zombies om hen heen." Amon Warmann van Empire Magazine is positiever. Hij roemt vooral de animatie tijdens de gevechten: "De animatie blinkt vooral uit tijdens brute, ongeremde gevechtsscènes, vooral bij personages met veel kracht."
Let op! Het onderstaande artikel bevat mogelijk spoilers.
The Diplomat staat opnieuw in de schijnwerpers nu het derde seizoen in aantocht is. De Netflix-serie, die sinds de start in 2023 tot de populairste politieke drama’s van het platform behoort, krijgt op 16 oktober zijn langverwachte vervolg. Netflix zet de marketingmachine momenteel alweer volop in beweging met nieuwe trailers en teasers, die direct duidelijk maken dat de intriges groter en complexer worden dan ooit.
Het verhaal draait om ambassadeur Kate Wyler (Keri Russell) en haar echtgenoot Hal (Rufus Sewell), die zich na de gebeurtenissen van vorig seizoen geconfronteerd zien met een nieuwe Amerikaanse president: Grace Penn (Allison Janney). Zij blijkt achter de samenzwering te zitten die de Wylers in seizoen twee hebben blootgelegd. De vraag is nu hoe lang Kate en Hal hun kennis verborgen kunnen houden en of ze hun politieke overlevingsdrang kunnen combineren met loyaliteit aan hun land.
Cast
De cast van The Diplomat blijft grotendeels intact, met naast Russell en Sewell ook David Gyasi, Ato Essandoh, Ali Ahn en Rory Kinnear. Nieuw is de centrale rol van Janney als president, die de machtsverhoudingen zowel in Washington als in Londen op scherp zet. Daarmee verschuift de focus van enkel internationale betrekkingen naar een mix van binnenlandse politieke strijd en geopolitieke druk.
Met een IMDb-score van 8,0 behoort de serie tot de best ontvangen titels binnen het politieke drama. Vooral de combinatie van spanning en hier en daar wat subtiele humor wordt hogelijk gewaardeerd.
Waarom seizoen 3 anders wordt
Showrunner Debora Cahn liet doorschemeren dat Kate Wyler in dit seizoen “het nachtmerrieachtige gevoel ervaart van krijgen wat je wilt”. Daarmee lijkt The Diplomat een nieuwe fase in te gaan, waarin macht en ambitie niet langer alleen kansen bieden maar ook een zware last vormen. Juist deze ontwikkeling belooft dat seizoen drie intenser, scherper en relevanter wordt dan de voorgaande delen.
De miniserie Chief of War op Apple TV+ is inmiddels afgerond. In de laatste aflevering bleek dat er zeer veel ruimte voor een vervolg is ingebouwd. Apple TV+ heeft echter nog geen officiële verlenging aangekondigd. Volgens betrokkenen is de Hawaiiaanse geschiedenis rijk genoeg om nog meerdere verhaallijnen uit te werken.
Het eerste seizoen eindigde met de overwinning van Kamehameha na de aanval van Kaʻiana op Keoua. Hoewel de clans verslagen zijn, blijft de machtspositie van Kamehameha onzeker. De dreiging van koning Kahekili en de fragiele allianties wijzen erop dat het verhaal nog niet volledig is afgerond.
Momoa
Jason Momoa, bedenker en hoofdrolspeler, geeft aan dat er tijdens de productie bewust elementen zijn toegevoegd die de deur naar een vervolg openhouden. Zo werd het verlies van Nahi, de broer van Kaʻiana, in de verhaallijn verwerkt om de dramatische spanningen te vergroten. Ook actrice Luciane Buchanan benadrukt dat er in de historische context voldoende materiaal aanwezig is voor verdere seizoenen.
Hoewel Chief of War aanvankelijk als miniserie is gepresenteerd, hebben de makers voor de opnames besloten ruimte te creëren voor mogelijke uitbreidingen. Daarmee ligt de bal nu bij Apple TV+, dat de kijkcijfers en ontvangst zal meewegen in de beslissing over verlenging.
Seizoen 2
Mocht een tweede seizoen groen licht krijgen, dan ligt de nadruk waarschijnlijk op de verdere consolidatie van Kamehameha’s macht, de rol van Kahekili en de invloed van buitenlandse machten.
Volgens een betrokken producent die eerder werkte aan Game of Thrones is de vergelijking die eerder werd gemaakt met Game of Thrones echt niet te ver gezocht. “Dit is groter dan Game of Thrones ooit kon zijn. F*ck draken, man. Dit is waanzin.”
Als je fan bent van Chris Evans en op zoek bent naar een serie die je gemakkelijk kunt bingen, dan is de moordmysterie en juridische dramaserie Defending Jacob zeker de moeite waard. Deze miniserie van acht afleveringen is gebaseerd op de gelijknamige roman van William Landay uit 2012.
Defending Jacob werd gecreëerd en geschreven door Mark Bomback en geregisseerd door Morten Tyldum. De hoofdrollen worden vertolkt door Evans, Michelle Dockery, Jaeden Martell, Cherry Jones, Pablo Schreiber, Betty Gabriel, Sakina Jaffrey en J.K. Simmons. De serie kwam uit in 2020.
Verhaal
De serie introduceert het publiek aan de familie Barber, bestaande uit vader Andy (Evans), moeder Laurie (Dockery) en hun tienerzoon Jacob (Martell). Andy is plaatsvervangend officier van justitie en op een dag wordt Jacob beschuldigd van moord.
Een klasgenoot van Jacob wordt doodgestoken gevonden en Jacob wordt de hoofdverdachte. Defending Jacob volgt de pogingen van Andy en Laurie om Jacob te beschermen, maar ook hun zoektocht naar de waarheid, die mogelijk schokkender is dan ze hadden verwacht.
Positieve recensies
Defending Jacob kreeg over het algemeen positieve recensies van critici en heeft een score van 70% op Rotten Tomatoes. Er was lof voor de acteerprestaties (met name die van Evans, Dockery en Martell) en de ambiguïteit, maar ook kritiek op het tempo, de lengte en het einde.
Daarnaast worden de emotionele lading en de weergave van de druk op de familie genoemd als kracht: de onderlinge relaties, twijfels en morele worstelingen binnen het gezin worden geloofwaardig ingevuld.
Bingen en opnieuw kijken
Doordat de serie weet te spelen met de vraag of Jacob schuldig is of niet, raak je vanaf de eerste afleveringen geboeid en wil je weten wat de waarheid is achter de beschuldiging. Hierdoor wil je het bingen en gelukkig maar dat het mogelijk is.
Defending Jacob kun je niet enkel bingen, maar is ook de moeite waard om eens opnieuw te kijken. Zo laat de serie op Jacobs zaak een zekere vaagheid bestaan, waardoor het de moeite waard is om opnieuw te kijken en alle aanwijzingen bij elkaar te puzzelen.
Kijken?
Wil je Defending Jacob zien? Je kunt de serie bekijken op Apple TV+.
Bijna drie jaar na de laatste aflevering is het zover: Alice in Borderland is terug op Netflix. De Japanse sciencefictionserie, die wereldwijd miljoenen kijkers trok, lanceert vandaag het derde seizoen. Het lange wachten heeft de verwachtingen alleen maar verder opgedreven, al is er dit keer een kleine domper voor de fans.
Waar de eerste twee seizoenen telkens acht afleveringen boden, telt het nieuwe seizoen er namelijk slechts zes. Toch belooft Netflix opnieuw een intens en mysterieus verhaal, waarin de grens tussen realiteit en het dodelijke speluniversum verder wordt verkend. De serie, gebaseerd op de manga van Haro Asō, weet al sinds 2020 een groot publiek te boeien met zijn mix van overlevingsdrang en psychologische spanning.
Verhaal van seizoen 3
Aan het einde van het vorige seizoen zagen we hoe Arisu (Kento Yamazaki) en Usagi (Tao Tsuchiya) de proeven overleefden en een nieuw leven begonnen in de echte wereld. Hun herinneringen aan de Borderlands leken gewist, al bleven schimmen uit het verleden in dromen en hallucinaties terugkomen. Deze rust blijkt van korte duur wanneer Usagi wordt ontvoerd door de raadselachtige onderzoeker Ryuji (Kento Kaku).
Om haar terug te vinden, moet Arisu opnieuw afdalen in het grensgebied. Daar sluit hij zich aan bij nieuwe deelnemers, die ieder hun eigen motieven hebben om te overleven. Samen komen ze oog in oog te staan met de Joker Card, een laatste obstakel dat zowel het lot van de spelers als de betekenis van de Borderlands zelf blootlegt.
Lang verwacht vervolg
Met een IMDb-score van 7,8 heeft Alice in Borderland zich stevig genesteld in de internationale top van niet-Engelstalige Netflix-hits. Het bijna drie jaar durende wachten toont nog maar eens hoe groot de vraag naar dit soort series blijft. Voor fans is 25 september dan ook een datum die ze lang niet zullen vergeten, veel kijkplezier!
De populaire fantasyroman Fourth Wing gaat worden verfilmd. Amazon MGM Studios is in de laatste fase van gesprekken met Meredith Averill, die eerder betrokken was bij het tweede seizoen van Wednesday. Zij zou de rol van showrunner en uitvoerend producent op zich moeten nemen.
Averill volgt daarmee Moira Walley-Beckett op, die in juni het project alweer verliet nadat ze ruim een jaar geleden werd aangesteld. Onder anderen WandaVision-maker Jac Schaeffer sprak met de studio, maar uiteindelijk lijkt de keuze op Averill te vallen. De serie wordt mede ontwikkeld door Outlier Society van Michael B. Jordan.
Gebaseerd op boekenreeks
Fourth Wing vormt het eerste deel van The Empyrean, een reeks van in totaal vijf boeken van schrijfster Rebecca Yarros. Inmiddels verschenen ook Iron Flame en Onyx Storm. Het verhaal draait om Violet Sorrengail, een twintigjarige die eigenlijk schrijver had moeten worden, maar door haar moeder, een generaal in het leger van Navarre, wordt gedwongen om zich aan te sluiten bij het beruchte Basgiath War College. Daar moeten studenten zichzelf bewijzen als drakenrijder, met de harde regel: vliegen of sterven.
Het eerste boek is een enorm verkoopsucces. Fourth Wing staat al 88 weken onafgebroken op de bestsellerlijst van de New York Times, waarvan 18 weken op de eerste positie. Daarmee groeide de titel uit tot een wereldwijd fenomeen en een van de meest besproken fantasyreeksen van de laatste jaren.
Ervaring van Averill
Averill brengt ruime ervaring mee. Ze werkte eerder als co-showrunner aan Netflix-serie Locke & Key, produceerde The Haunting of Hill House en was de maker van Star-Crossed. Haar komst wordt gezien als een belangrijke stap om de televisiebewerking van Yarros’ werk succesvol te maken. Wij kunnen niet wachten om dit in de verdere toekomst te gaan zien.
Het eerste seizoen van Alien: Earth zit erop en dat roept natuurlijk de vraag op hoe het verdergaat met de succesvolle serie. De slotaflevering rondde een aantal verhaallijnen af, maar liet ook meer dan voldoende open eindes over voor een vervolg. Maker Noah Hawley liet zich na afloop uit over de toekomstplannen en hintte voorzichtig op een mogelijk tweede seizoen.
In gesprek met Amerikaanse media benadrukte Hawley dat er wel degelijk ideeën klaarliggen. Volgens hem is het nu vooral wachten op de cijfers waarmee zender FX en moederbedrijf Disney hun besluit zullen nemen. “We praten volop over de toekomst van de serie en ik wil zeker niet dat er te veel tijd verloren gaat. Uiteindelijk ligt de beslissing bij Disney, maar ik heb alvast nagedacht over hoe ik verder zou willen gaan,” aldus Hawley.
Concreet overleg
Ook acteur Timothy Olyphant, die de rol speelt van de synthetische Kirsh, bevestigde dat de gesprekken over een vervolg gaande zijn. “We zitten midden in die gesprekken en Noah Hawley denkt continu vooruit. Er ligt al heel wat materiaal op tafel,” zei de acteur. Over mogelijke directe verbindingen met de bestaande Alien-films wilde hij zich niet uitlaten.
De eerste acht afleveringen introduceerden verschillende nieuwe elementen, waaronder Wendy’s opmerkelijke invloed op een Xenomorph en de mysterieuze oorsprong van de Ocellus. Dat geeft volgens velen voldoende basis voor een tweede seizoen waarin dit verder kan worden uitgewerkt.
Vooruitzicht
Hoewel een officiële verlenging nog ontbreekt, wijzen de positieve recensies en het brede aanbod aan nog niet onderzochte verhaallijnen erop dat Alien: Earth een vervolg zal krijgen. Voor maker Hawley is het duidelijk: dit verhaal is pas net begonnen en het universum biedt ruimte voor veel meer seizoenen. Ook wij kunnen ons niet voorstellen dat er geen tweede seizoen aankomt en zo lijkt het enkel wachten op de officiële mededeling.
Apple TV+ maakte gisteren bekend dat The Savant, de nieuwe serie met Jessica Chastain in de hoofdrol, voorlopig uitgesteld wordt. De reeks stond eigenlijk gepland voor deze week, maar komt voorlopig niet online. Het gaat om een waargebeurd drama waarin Chastain een geheime onderzoeker speelt die zich infiltreert in extremistische netwerken.
De beslissing van Apple volgt kort na de moord op conservatief commentator Charlie Kirk. Omdat de serie thema’s behandelt die dicht bij dit incident liggen, achtte de dienst het moment niet geschikt voor een release. Toch is Chastain het niet eens met dit besluit en heeft ze via Instagram haar visie gedeeld.
Chastains reactie
“Ik heb veel waardering voor mijn samenwerking met Apple en respecteer hun team,” schrijft de actrice. “Maar we zijn het niet eens over het stilleggen van de release van The Savant. In de afgelopen vijf jaar zagen we talloze gewelddadige incidenten in de VS. Juist daarom voelt het relevanter dan ooit om dit verhaal te vertellen.”
Chastain benadrukt dat The Savant draait om mensen die dagelijks proberen geweld te voorkomen. “Het is belangrijk hun werk zichtbaar te maken en hun moed te eren. Ik blijf hopen dat het publiek de serie snel kan zien.”
Toekomst van de serie
Wanneer The Savant alsnog beschikbaar komt, is nog onbekend. Naast Chastain zijn er rollen voor Nnamdi Asomugha, Cole Doman, Jordana Spiro, Trinity Lee Shirley, Toussaint Francois Battiste en Pablo Schreiber.
De Britse topscenarist Steven Knight (Eastern Promises, Taboo, Peaky Blinders en de volgende Bond-film) liet zich dit keer inspireren door bier. De Ierse bierbrouwersfamilie Guinness leende zich immers perfect voor een verhaal over politiek, corruptie, religieus geweld en amoureuze intriges. Via het bruisende leven van de bloedverwanten ontvouwt zich tegelijk een stuk Ierse geschiedenis en voor de fan van familiedrama’s zijn er echo’s van The Godfather, Yellowstone en Succession. Ten slotte hangt er over de serie – en dat is uiteraard geen toeval – een Peaky Blinders-sfeertje. Het resultaat is een intelligente topserie om zo snel mogelijk te bingen.
Op 19 mei 1868 overlijdt in Dublin Benjamin Guinness. Hij laat niet alleen een grote brouwerij van porter en stout na, maar ook tal van eigendommen en een zetel in het parlement. Guinness was een van de machtigste mannen van Ierland die met harde hand zowel de katholieke Fenians (de Irish Republican Brotherhood) als de protestantse Unionisten in het gareel hield. Dat was nodig omdat zowel katholieken als protestanten in zijn brouwerij werkten. Met zijn dood, enkele jaren na de grote hongersnood door de mislukte aardappeloogst, dreigen er nu gewelddadige opstanden opnieuw de kop op te steken.
De drie zonen en dochter van Benjamin hopen allemaal op een deel van de erfenis. De oudste, Arthur, heeft geen belangstelling voor de brouwerij zelf, maar aast op kapitaal en een politieke functie. De middelste, Edward, bracht zijn jeugd door in de fabriek en staat te trappelen om de leiding over te nemen. De jongste zoon, eveneens Benjamin genaamd, en dochter Anne maken nauwelijks kans: hij omdat hij een alcoholist is met schulden, zij omdat ze simpelweg een vrouw is.
Intussen smeden de Fenians plannen om met terreurdaden de onafhankelijkheid van Engeland af te dwingen. De Guinness-brouwerij, symbool van de Ierse landeigenaars die collaboreren met de Engelse bezetter, moet koste wat het kost ten val gebracht worden. Maar binnen de beweging groeit verdeeldheid: kiezen ze voor blind geweld of loont het meer om via protest en politiek hun doel te bereiken?
House of Guinness ziet er duur, luxueus en episch uit. Maar het is allesbehalve een holle serie. Peaky Blinders-schepper Steven Knight bedacht niet alleen een meeslepend verhaal met interessante personages die hij heel efficiënt introduceert, maar schetst ook een fascinerend staaltje evenwichtspolitiek. Dat begrip belichaamt eigenlijk het hele thema van de reeks. De Guinness-familieleden zijn Unionisten, maar boven alles draait het voor hen om de brouwerij en de uitbreiding ervan naar Amerika. Om dat doel te bereiken, moeten er monsterverbonden gesloten worden met hun natuurlijke vijanden: de radicale katholieken.
Ook in hun privéleven is het zoeken naar evenwicht en compromissen. Arthur, die homoseksueel is, moet zijn geaardheid verbergen nu steeds meer mensen daarvan op de hoogte raken. Om de naam Guinness niet in diskrediet te brengen, wordt hij gedwongen een klassiek huwelijk aan te gaan. Edward weet dat hij zijn persoonlijke gevoelens moet opofferen in het belang van de fabriek, terwijl de welmenende Anne beseft dat filantropie uiteindelijk vooral in het voordeel van de familie zal uitpakken.
De serie introduceert nog meer personages die hun eigen vorm van evenwichtspolitiek voeren. Het meest in het oog springt Sean Rafferty – een geweldige James Norton – de loyale bloedhond en voorman van de Guinness-familie. Hij kent zijn slaafse plaats, maar weet tegelijk handig de voordelen ervan te benutten. Aan de overzijde staat Ellen Cochran, de doordachte leidster van de Irish Republican Brotherhood in Dublin. Zij streeft haar doel vastberaden na, maar ziet in de gewelddadige acties van haar broer vooral een hinderpaal. Daardoor wordt ze uiteindelijk gedwongen een pact te sluiten met wie ze dat absoluut niet wil.
Regisseurs Tom Shankland (Il Gattopardo) en Mounia Akl (The Responder) hebben duidelijk veel aandacht besteed aan een moderne inkleding van de serie. Informatie wordt niet droog meegedeeld, maar verschijnt in gigantische letters over het scherm, geïnspireerd door de affiches uit die tijd. Zo wordt bijvoorbeeld verduidelijkt hoeveel een bepaald bedrag uit 1868 vandaag waard is. Daarnaast zit de serie boordevol Ierse muziek, gaande van traditionele folksongs tot hedendaagse postpunk. Zelfs Starbuster van Fontaines D.C. – momenteel populair, want te horen in drie andere series, waaronder Mobland – ontbreekt niet en begeleidt hier tot tweemaal toe een scène.
House of Guinness overtuigt met zijn sterke vertelling, vlotte regie, knap camerawerk en gelaagde personages en verrassende diepgang. Wie Peaky Blinders geweldig vond, zal hier ongetwijfeld ook van smullen. Hopelijk bereikt de serie een breed publiek en krijgt ze een tweede seizoen, want het eerste eindigt met een sterke cliffhanger. En ja, het kijkplezier wordt alleen maar groter met een stevige pint Guinness binnen handbereik. Overigens, heeft het huidige Guinness-imperium deze prima reclame niet nodig. Het bier scoort momenteel heel goed. Er wordt zelfs meer Guinness gedronken in Nigeria dan in Ierland.
Na het enorme succes van La Casa de Papel weten de makers met hun nieuwe thrillerserie El Refugio Atómico opnieuw harten te veroveren. Het originele en mysterieuze verhaal houdt de kijker voortdurend in spanning en geeft slechts mondjesmaat informatie, precies zoals hun eerdere hit deed.
De serie speelt zich af in een bunker, maar de ware intenties van de eigenaars blijven een groot raadsel. De bewoners zijn erheen gelokt met de belofte van veiligheid in tijden van wereldwijde onrust. Voor deze bescherming hebben ze miljoenen neergeteld. Al snel blijkt dat Minerva een dubbele agenda heeft, maar wat die inhoudt blijft tot het einde geheim. Het is dan ook niet de vraag óf, maar wanneer er een vervolg komt.
Om het mysterie meer kracht bij te zetten, toont de serie geregeld terugblikken waarin Minerva haar team instrueert en het meesterplan vorm krijgt. Kosten noch moeite worden gespaard om alles perfect te ensceneren en de rijkste families vrijwillig de bunker in te krijgen. Deze bijeenkomsten lijken veel op de voorbereidingen van El Profesor op zijn bankovervallen in La Casa de Papel. Een goed recept behoeft weinig aanpassingen zullen we maar zeggen.
Hoewel het plot origineel aanvoelt, is een groep mensen opsluiten in een ondergrondse bunker niet nieuw. De verhaallijn heeft veel weg van het eerste seizoen van Silo, waarin ongeveer hetzelfde gebeurt. Toch kiezen de makers van El Refugio Atómico voor een andere insteek en weten ze het geheel letterlijk en figuurlijk smeuïger en kleurrijker te maken. De bunker is uitgerust met moderne snufjes en de personages bruisen van Spaanse passie, die in zo'n situatie onvermijdelijk tot uiting komt.
Slim is hoe de makers hun succesvolle formule combineren met actuele thema's zoals AI en mondiale dreigingen, een origineel plot en een flinke dosis mediterraans temperament. Met een getalenteerde cast en enkele bekende gezichten zijn alle ingrediënten aanwezig om een breed publiek aan te spreken.
Het entertainmentgehalte is hoog, net als het tempo. In een tijdsbestek van enkele dagen wisselen romances, zakelijke intriges, misdaad, spanning en onderlinge vetes elkaar af. De verhaallijn is niet altijd geloofwaardig, maar El Refugio Atómico weet de juist balans te vinden om uit te groeien tot publieksfavoriet.
Regie: Chris Fisher, Jordan Canning, Valerie Weiss | Cast: Anson Mount (Christopher Pike), Celia Rose Gooding (Nyota Uhura), Ethan Peck (Spock), Rebecca Romijn (Una Chin-Riley), Christina Chong (La'an Noonien-Singh), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 41-57 minuten | Jaar: 2025
Is de originele serie niet het 'meest toegankelijke' deel van de franchise? Absoluut niet. Die was destijds wat men nu ultra-woke zou noemen. Een ensemble met onder meer een leidinggevende zwarte vrouw, een Schot, een Aziaat, een half buitenaards wezen en later zelfs een Rus was ongekend divers. De boodschap draaide om het verzamelen van kennis over het universum en het smeden van vreedzame samenwerkingen. Die geest zat ook sterk in Star Trek: Discovery, reden waarom menig internettrol die serie afdeed als "walgelijk woke". Mogelijk is uit die reactie Strange New Worlds geboren.
Het is namelijk de enige Star Trek-serie zonder eigen insteek. Strange New Worlds is in essentie een gemoderniseerde versie van de originele serie, gebaseerd op de allereerste aflevering die ooit werd gemaakt (maar destijds niet werd uitgezonden), waarin kapitein Pike het commando voerde in plaats van Kirk. Zelfs het introliedje is niet origineel, maar een variant op dat uit de jaren zestig.
Dat deze reeks toegankelijker is dan de originele serie blijkt ook uit het feit dat de serie nu al verlengd is met minstens nog twee seizoenen. Het derde seizoen pikt de draad op waar het vorige eindigde: midden in een strijd met de gevaarlijke Gorn, een buitenaards ras dat werd geïntroduceerd in, jawel, de originele serie.
Een ander element dat de toegankelijkheid vergroot, is de episodische structuur: elke aflevering introduceert een nieuw verhaal dat aan het einde wordt afgerond, een enkele cliffhanger daargelaten. Pioniers zoals Buffy, the Vampire Slayer en Star Trek: Deep Space Nine tilden dit concept naar een hoger niveau door verhaallijnen door te laten lopen.
In veel series worden cliffhangers aan het einde van het seizoen meteen ingelost in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen, maar hier spreidt de impact zich uit. Alsof een steen in een rivier valt en golven veroorzaakt die verderop voelbaar blijven. Zo wordt een personage geïnfecteerd en houdt een ander daar posttraumatische stress aan over, met hele afleveringen die daarop focussen.
De insteek om een breed publiek aan te spreken blijft zichtbaar. Dit seizoen biedt nog steeds hetzelfde luchtige vermaak: een "wat als je wens uitkomt"-aflevering, een moordmysterie op het holodeck, meerdere dansnummers, een parodie op de oude Star Trek-serie (geregisseerd door Jonathan Frakes, bekend uit The Next Generation), een eigen verhaal rond kapitein Kirk en een aflevering waarin meerdere acteurs een Vulcan mogen spelen.
Een opvallende verbetering is de ensemble-aanpak. Pike blijft de kapitein met het laatste woord, maar staat zelden centraal. Hij mag zich wel uitleven: in het moordmysterie schittert hij in een fictieve rol die verrassend afwijkt van het gangbare en in de Vulcan-aflevering krijgt ook hij wat puntigere oren, al komt dat zijn acteertalent niet ten goede.
Het milde liefdesverhaal tussen Spock en Nurse Chapel uit seizoen twee loopt door. Relaties aan boord van de Enterprise lijken echter geen goed idee, want de schrijvers blijven steken in middelbareschooldrama. Het dient hooguit uit als lichte motivatie voor bepaalde handelingen, maar het komt nooit uit de verf en raakt geen moment.
De toegankelijkheid zit ook in de humor. Als de grappen niet duidelijk genoeg zijn, dan benadrukt de soundtrack wel dat er gelachen mag worden. Voor de zeldzame droge humor kunnen de makers gelukkig rekenen op Carol Kane, de oudere dame met de blonde krullen. Jongere kijkers kennen haar misschien van Unbreakable Kimmy Schmidt, maar ze draait al decennia mee in Hollywood. Ze is zonder twijfel de meest getalenteerde van de cast.
Wat de productie betreft: het blijft indrukwekkend hoe fraai alles oogt. Sets, visuele effecten en make-up overstijgen de dromen van wijlen Star Trek-bedenker Gene Roddenberry. Strange New Worlds is misschien wat hij ooit voor ogen had, maar dan nog vele malen groter.