De laatste jaren is de naam Taylor Sheridan niet meer weg te denken uit de film- en televisiewereld. De Amerikaan brak door bij een breed publiek vanwege zijn script voor Sicario in 2015. Sindsdien is zijn carrière een gigantisch succesverhaal.
Voor hij serieland veroverde was Sheridan medeverantwoordelijk voor andere topfilms als Wind River en Hell or High Water. De laatste jaren is hij vooral actief in de tv-wereld, waar hij de ene hit na de andere scoort.
SkyShowtime
Dat doet hij vooral voor Paramount, wiens series in Nederland te zien zijn bij SkyShowtime. Zijn meest succesvolle serie is ongetwijfeld het westerndrama Yellowstone en de spin-offs die de serie kreeg in de vorm van 1883 en 1923.
Daarnaast volgde een hele reeks aan topseries, zoals Tulsa King, Mayor of Kingstown, Lioness, Landman en Lawmen: Bass Reeves. Abonnees van SkyShowtime konden dus de laatste jaren genieten van een breed aanbod aan topseries.
Universal
Daar komt binnenkort helaas verandering in. Amerikaanse media berichten namelijk dat Sheridan Paramount gaat verlaten voor een megadeal bij NBCUniversal. De toekomst van de populaire series – en waar ze te zien zullen zijn – is daardoor opeens onzeker.
Tot het zover is kunnen Sheridan-fans nog genieten van zijn werk op SkyShowtime. Lang hoeft er ook niet gewacht te worden op nieuw materiaal: seizoen 2 van Landman verschijnt al in november.
In 2021 presenteerde Star Wars: Visions negen korte animatiefilmpjes gemaakt door verschillende Japanse animatiestudio's. Alle verhaaltjes daarvan zijn gesitueerd in het Star Wars-universum, maar de makers kregen (min of meer) de vrije hand om nieuwe verhaallijnen te bedenken, hun eigen draai aan bestaande personages te geven en de animatiestijl te kiezen die zij het best vonden passen. Dat bood al die Japanse creatievelingen een zee aan mogelijkheden. En zij stelden niet teleur.
Voor het tweede seizoen werden de afleveringen verzorgd door een meer internationaal gezelschap van animators, uit onder andere Spanje, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Om een of andere reden is voor seizoen drie weer teruggegrepen op een selectie van enkel Japanse studio's, waarvan een aantal een vervolg produceerden op hun aflevering uit het eerste seizoen. Het is jammer dat typisch westerse stijlen zoals claymation en 3D-computeranimatie ditmaal ontbreken, maar de Japanse school biedt genoeg kwaliteit en diversiteit om weer prima te vermaken.
Ga dus lekker zitten voor een aantal nieuwe, gecondenseerde avonturen uit dat ver, ver weg gelegen sterrenstelsel. In seizoen drie vliegen de Jedi, Sith, droids, stormtroopers en premiejagers je weer om de oren (en zelfs een paar Ewoks), terwijl in de muzikale composities de welbekende Star Wars-thema's weer heerlijk klinken. Ook de geluidseffecten en het stemmenwerk zijn zonder uitzondering weer uitstekend. Het voelt allemaal als een warm bad, maar tegelijk verfrissend. De animatiestijl varieert van Candy Candy tot Ghost in the Shell en van Naruto tot Death Note. Voor elke animeliefhebber dus wat wils, al zullende meesten van álle afleveringen smullen.
Zoals inherent is aan een anthologieserie fluctueert het niveau van de afleveringen, maar geen enkele zakt door de ondergrens. De hoogtepunten van dit seizoen zijn de eerste en de laatste aflevering. The Duel: Payback is een vervolg op studio Kamikaze Douga's opener van het eerste seizoen, een adembenemend mooie samoeraisaga in zwart-wit. Het is ongelooflijk hoeveel emotie, hart en humor de makers in twintig minuten weten te persen. Hetzelfde geldt voor het slotakkoord, Black. In deze psychedelische droom van een stormtrooper wordt geen woord (verstaanbaar) gesproken, maar zorgen de kleuren, bewegingen en jazzy soundtrack voor een aangrijpende ervaring.
De verhalen in Star Wars: Visions zijn – op die stormtrooperdroom na – behoorlijk optimistisch van aard. De nadruk ligt op verbroedering, plichtsbesef, familie en vriendschap (vaak met droids of vreemde wezens), ook al woedt er haast onafgebroken oorlog in het sterrenstelsel. Sommige afleveringen spelen zich af tijdens de strijd van de rebellen tegen het Keizerrijk, andere gedurende de Kloonoorglogen en weer andere nog langer geleden, in een tijd toen de Jedi en de Sith elkaar ook al naar het leven stonden. "Zonder licht en duisternis is er geen evenwicht." Deze serie is gelukkig precies goed uitgebalanceerd.
Na de misdaadreeksen Breaking Bad en Better Call Saul had niemand verwacht dat Vince Gilligan zijn volgende serie in een compleet ander genre zou plaatsen. Toch belandt de bedenker van Walter White nu midden in het domein van sciencefiction. Zijn nieuwe Apple TV-serie Pluribus blijkt volgens hemzelf “per ongeluk” een sci-fi-project te zijn geworden.
Pluribus volgt Carol Sturka (Rhea Seehorn), een vrouw die zich ongemakkelijk begint te voelen in een wereld waarin iedereen plots extreem vriendelijk tegen haar doet. De serie speelt bewust met dat gevoel van vervreemding. Gilligan vertelde dat hij aanvankelijk helemaal niet van plan was een sciencefictionverhaal te schrijven. "Ik nam geen bewuste beslissing om dat genre op te zoeken," zei hij. "Ik merkte gewoon dat er geen andere logische manier was om te verklaren wat er gebeurde dan via sciencefiction."
Van misdaad naar mysterie
Gilligan kwam op het idee tijdens de opnames van Better Call Saul, bijna tien jaar geleden. Tijdens wandelingen in zijn lunchpauzes bleef één gedachte door zijn hoofd spoken: wat als iemand op een dag wakker wordt in een wereld waarin iedereen hem of haar aardig behandelt, zonder reden? Dat uitgangspunt groeide langzaam uit tot het concept van Pluribus.
Hoewel Pluribus qua toon en sfeer ver afstaat van zijn eerdere werk, doet het mysterie rondom de serie denken aan Gilligans tijd bij The X-Files, waar hij een paar afleveringen voor schreef. De serie belooft volgens Apple TV een “onverklaarbare, maar menselijke” vertelling te worden over een vrouw die haar realiteit in twijfel trekt. Pluribus gaat op 7 november 2025 in première op Apple TV+.
Bob Odenkirk, de hoofdrolspeler van Better Call Saul zei: "Ik weet zeker dat het enorm gaat worden. Echt enorm! … Het wordt het grootste project sinds Game of Thrones".
Deze week ging It: Welcome to Derry in première. Deze horrorserie is een van de vele adaptaties van Stephen King-boeken. Zo zijn er al meer dan 30 televisieseries en miniseries gemaakt die gebaseerd zijn op boeken of verhalen van King.
Dit jaar alleen al verschenen er drie films en twee series, en er staan nog een paar gepland waaronder The Running Man. Met de première van It: Welcome to Derry en The Running Man die volgende maand verschijnt, is dit het perfecte moment om terug te kijken naar eerdere King-projecten. Als je fan bent van King en zijn verhalen, dan moet je kijken naar deze vijf King-series.
Haven
We beginnen met de drama-mysterieserie Haven uit 2010, die vijf seizoenen liep. Als een van de langere series gebaseerd op werk van King, is het bekender dan sommige kleinere producties. De serie is gebaseerd op de roman The Colorado Kid en werd ontwikkeld door Jim Dunn en Sam Ernst. De hoofdrollen worden gespeeld door Emily Rose, Lucas Bryant, Nicholas Campbell en Eric Balfour.
Haven volgt FBI-agent Audrey Parker wanneer ze aankomt in Haven, Maine. Aanvankelijk ziet agent Parker haar opdracht als routine, maar hoe langer ze in Haven verblijft, hoe meer ze de vreemde gebeurtenissen in het stadje opmerkt. Haven is op dit moment niet te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar je kunt het wel kopen op dvd.
The Mist
De film The Mist uit 2007 is misschien wel een van de meest gedenkwaardige verfilmingen van King. Tien jaar later probeerde een serie, eveneens getiteld The Mist, de horror van het originele bronmateriaal en de film te evenaren. De serie werd ontwikkeld door Christian Torpe en speelt zich af in Bridgeville, Main, waar een onverklaarbare mist langzaam het stadje omhult en een bijna ondoordringbare barrière voor het zicht vormt.
Al snel ontdekken de inwoners dat de situatie nog gevaarlijker is: onverklaarbare anomalieën en verschijnselen in de mist vallen iedereen aan die er in terechtkomt, waarbij velen omkomen. Het serieformaat gaf de makers de ruimte om de personages en het stadje meer diepgang en tijd te geven, waardoor het publiek hun strijd om te overleven op een persoonlijkere manier kon volgen. The Mist is op dit moment niet te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar je kunt het wel kopen op dvd.
Under the Dome
Veel tv-aanpassingen van Kings werk verschijnen als miniseries of series van slechts één seizoen, maar Under the Dome liep drie seizoenen. Deze serie wordt vaak onderschat en kreeg stevige kritiek van King zelf, maar toch is het een sterke serie met een bijzonder interessant uitgangspunt. Het heeft ook een sterke cast, bestaande uit Mike Vogel, Rachelle Lefevre, Natalie Martinez en Dean Norris.
Under the Dome volgt de inwoners van Chester's Mill, Maine, wanneer een massieve koepel plotseling boven hun stad verschijnt, waardoor ze volledig afgesneden worden van de rest van de wereld. Dit leidt uiteraard tot grote spanningen: veel inwoners raken in paniek, terwijl anderen proberen orde te handhaven en de koepel te onderzoeken. Under the Dome kun je bekijken op SkyShowtime.
Castle Rock
Castle Rock nam een andere benadering van Kings werk: in plaats van één specifieke roman of verhaal te volgen, probeert de serie Kings multiversum tot leven te brengen door inspiratie te putten uit zijn vele mythologieën en verhalen. Castle Rock speelt zich af in het fictieve stadje Castle Rock, Maine, een setting die King in meerdere van zijn verhalen gebruikt.
Hoewel de serie soms wat ingewikkeld was, had Castle Rock een uitzonderlijk intrigerend uitgangspunt. Fans waren verdeeld over het eerste seizoen, maar het tweede seizoen viel erg in de smaak bij degenen die volhielden. Uiteindelijk slaagde de serie erin te doen wat het beoogde: het verkennen van een Stephen King-multiversum. Castle Rock is op dit moment niet te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar je kunt het wel kopen op dvd.
The Outsider
Net als bij veel van Kings andere werken begint The Outsider met een schijnbaar eenvoudige zaak: een onderzoek dat in eerste instantie rechtlijnig lijkt. Zoals vaak bij King loopt het echter uit de hand wanneer het onderzoek bewijsmateriaal onthult dat een jonge jongen is vermoord door een ambtenaar. Natuurlijk gaat het volledig mis zodra paranormale krachten in het onderzoek verstrengeld raken, waardoor mensen hun realiteitsgevoel in twijfel trekken.
De serie is een meeslepende slow-burn, waarbij de spanning met elke aflevering wordt opgevoerd. The Outsider combineert meerdere genres, waaronder psychologische thriller, horror en drama, en volgt een detective en een onconventionele onderzoeker die tijdens een moordonderzoek op een bovennatuurlijk wezen stuiten. Ben Mendelsohn en Jason Bateman leveren enkele van de beste prestaties uit hun carrière, waarbij ze een enorme hoeveelheid gewicht en emotie toevoegen aan elk mysterie dat zich ontvouwt. The Outsider kun je bekijken op HBO Max.
De eerste beelden van The Witcher seizoen 4 hebben de fans verdeeld. Liam Hemsworth maakt zijn debuut als Geralt of Rivia, maar één specifieke zin in de trailer zorgde voor verhitte discussies. De nieuwe Geralt roept namelijk "Let’s fucking go" en dat vinden veel kijkers totaal niet passen bij het personage dat Henry Cavill drie seizoenen lang vertolkte.
Toch ziet showrunner Lauren Schmidt-Hissrich dat anders. In gesprek met Radio Times legt ze uit dat de zin volledig in lijn is met de situatie waarin Geralt zich bevindt. Volgens haar is de uitspraak logisch binnen de context van de scène waarin het moment zich afspeelt. "Je kunt denken: dat is niets wat míjn Geralt zou zeggen. Maar het is precies wat ónze Geralt zou zeggen. Op dat moment past het perfect."
Context en nuance
Schmidt-Hissrich benadrukt dat veel van de online kritiek voortkomt uit het zien van een korte trailer zonder verdere context. De scène waarin Hemsworths Geralt de zin uitspreekt, maakt deel uit van een intense gevechtssituatie waarin de toon anders is dan gebruikelijk. De showrunner hoopt dat kijkers pas een oordeel vellen wanneer ze het volledige seizoen hebben gezien.
De makers willen met seizoen 4 laten zien dat Geralt blijft evolueren, ook nu hij door een nieuwe acteur wordt gespeeld. Schmidt-Hissrich noemt Hemsworths interpretatie iets emotioneler en directer, zonder het karakter van de stoïcijnse Witcher te verliezen. "Hij is nog steeds Geralt, maar de omstandigheden veranderen, en daarmee ook zijn manier van spreken en handelen."
De vierde reeks van The Witcher is vandaag verschenen op Netflix.
Of je nu elke geweldige zombiefilm hebt gezien of het genre normaal gesproken overslaat, er valt veel te waarderen aan de zombieserie In the Flesh. Het liep twee seizoenen en werd erg positief ontvangen, maar je kunt de serie nergens zien in Nederland.
In the Flesh werd geschreven en bedacht door Dominic Mitchell en ging in 2013 in première op de Britse zender BBC Three. Het eerste seizoen bestaat uit drie afleveringen van elk een uur en het tweede seizoen, dat in 2014 uitkwam, bestaat uit zes afleveringen van een uur.
Verhaal
Luke Newberry speelt de hoofdrol, naast Emily Bevan, Harriet Cains, Emmett J Scanlan, Wunmi Mosaku, Ricky Tomlinson, Kenneth Cranham, Steve Evets en Karen Henthorn. De serie speelt zich af in het fictieve dorp Roarton, Lancashire en toont het leven van de mensen enkele jaren na "The Rising".
Deze periode was een tijd waarin duizenden mensen die waren gestorven, plotseling wereldwijd weer tot leven kwamen als hersenloze, moordzuchtige, hersenetende zombies. Inmiddels heeft iedereen hen geaccepteerd als een angstaanjagende maar min of meer normale toevoeging aan het dagelijks leven. We volgen de gereanimeerde jongeman Kieren Walker (Newberry) en zijn terugkeer naar zijn lokale gemeenschap.
Positieve recensies
In the Flesh kreeg over het algemeen positieve recensies, waarbij vooral het uitgangspunt van de serie werd geprezen. Op Rotten Tomatoes heeft het een score van 97%. In the Flesh won in 2014 de BAFTA TV Award voor Beste Miniserie.
Ondanks de goede ontvangst kondigde BBC Three in januari 2015 aan dat de serie niet verlengd zou worden voor een derde seizoen, vanwege bezuinigingen in het laatste jaar dat de zender als lineair televisiekanaal actief was.
Boeiender
In the Flesh is boeiender dan de meeste zombieverhalen, omdat het niet draait om het begin van de apocalyps en, in tegenstelling tot veel andere series en films, ook niet om de nasleep ervan.
Het is een unieke kijkervaring en zou een serie zijn die perfect is om te kijken tijdens Halloween, maar In the Flesh is op dit moment niet te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland. Als je de serie wilt zien, zal je het moeten kopen op dvd.
Netflix heeft er opnieuw een Scandinavische thriller bij die meteen indruk maakt: Legenden, ook bekend als The Asset of The Legend. De serie volgt de jonge inlichtingenofficier Tea Lind, die haar eigen identiteit moet opgeven om undercover te gaan in de wereld van georganiseerde misdaad. Wat begint als een doelgerichte missie, verandert al snel in een gevaarlijk spel van vertrouwen, bedrog en morele grenzen. Sinds 27 oktober is de Deense productie te zien op Netflix.
In Legenden krijgt Tea de opdracht om door te dringen tot het netwerk van Miran, de man die verantwoordelijk is voor de invoer van de meeste cocaïne in Scandinavië. Onder de naam Sara Linnemann doet ze zich voor als juwelier en probeert ze toegang te krijgen tot zijn binnenste kring. Dat lukt alleen via Mirans vriendin Ashley, met wie ze langzaam een intensieve vriendschap opbouwt.
Een missie vol morele dilemma’s
Wat begint als een goed geplande operatie, loopt uit op een persoonlijke crisis. Tea ontdekt dat de relatie tussen Miran en Ashley allesbehalve stabiel is, en dat loyaliteit in deze wereld niets waard is. Naarmate ze dieper in het netwerk verstrikt raakt, vervagen de grenzen tussen haar missie en haar eigen geweten. Legenden laat zien hoe dun de scheidslijn kan zijn tussen goed en kwaad.
De serie werd geregisseerd door Samanou Acheche Sahlstrøm en Kasper Barfoed, bekend van Kastanjemanden. De toon is sober en realistisch, precies zoals we dat gewend zijn van Scandinavische misdaadseries die het persoonlijke en het politieke moeiteloos combineren.
Sterke cast en intens tempo
Clara Dessau speelt de hoofdrol van Tea Lind, terwijl Maria Cordsen de rol van Ashley vertolkt. Afshin Firouzi neemt de rol van Miran voor zijn rekening, de meedogenloze spil in het criminele web. Bekende namen als Nicolas Bro, Arian Kashef en Soheil Bavi vullen de cast aan. Legenden biedt acht afleveringen vol spanning, waarin niets is wat het lijkt.
De serie staat kort na het verschijnen in 42 landen op de eerste plek van de best bekeken series op Netflix. In Nederland staat zij vandaag op de tweede plek achter Nobody Wants This.
De overnamegesprekken tussen Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery lijken nog lang niet voorbij. Ondanks dat eerdere biedingen al drie keer zijn afgewezen, blijft Paramount-topman David Ellison vasthouden aan zijn ambitie om de twee mediabedrijven samen te brengen. Nieuwe informatie van Bloomberg werpt nu meer licht op hoe die fusie eruit zou kunnen zien.
Volgens bronnen die bij de plannen betrokken zijn, wil Ellison vooral de creatieve afdelingen van beide studio’s behouden zoals ze nu zijn. De grootste veranderingen zouden plaatsvinden op het gebied van marketing en distributie. Daarbij zou de streamingdienst HBO Max volledig opgaan in het bestaande Paramount+, dat dan als overkoepelend platform verdergaat.
Eén streamingdienst voor alle grote titels
Het samengaan van de catalogi zou volgens Ellison een belangrijke stap zijn om de zichtbaarheid van films en series te vergroten. Door alle content samen te brengen, zou Paramount+ een veel aantrekkelijkere optie worden voor abonnees. Zo zouden populaire titels als Star Trek, NCIS en de reeksen van Taylor Sheridan naast HBO-hits als The Last of Us, House of the Dragon en The White Lotus te vinden zijn.
Er zouden voorlopig geen plannen zijn om de kabelzenders van beide bedrijven af te stoten. Dat betekent dat netwerken als MTV, Turner Broadcasting en CNN binnen het gezamenlijke concern blijven. Zelfs samenwerking tussen CBS News en CNN wordt volgens het rapport onderzocht.
Focus op bioscoopreleases
Ellison benadrukt dat bioscoopreleases een belangrijke rol blijven spelen in de strategie. Het doel is om jaarlijks dertig films in de zalen te brengen, naast de productie van nieuwe series voor het uitgebreide streamingplatform. Daarmee wil de CEO zowel de kracht van het witte doek als die van streaming combineren.
Fans van One Piece kunnen alvast uitkijken naar maart 2026, want Netflix heeft de releasedatum van het tweede seizoen eindelijk bevestigd. Op 10 maart verschijnt het volledige seizoen in één keer op het platform. De streamingdienst kiest er dus opnieuw voor om geen splitsing per aflevering toe te passen, wat de binge-kijkers ongetwijfeld zal plezieren.
Het nieuws werd bekendgemaakt samen met een nieuwe blik op de avonturen die dit seizoen centraal staan. De serie verplaatst zich onder meer naar het besneeuwde Drum Island, een locatie die een belangrijke rol zal spelen in het verhaal. Bij de aankondiging werd ook een officiële poster onthuld die alvast de toon zet voor het winterse decor.
Nieuwe verhaallijnen en personages
De nieuwe afleveringen volgen na de gebeurtenissen rond Loguetown, Reverse Mountain, Whiskey Peak en Little Garden. Het Drum Island-hoofdstuk zal het grootste deel van het seizoen innemen met drie van de acht afleveringen. Hierin wordt bovendien een geliefd personage geïntroduceerd: Tony Tony Chopper, die bij fans al jaren tot de favorieten behoort.
Iñaki Godoy keert terug als Luffy, samen met Emily Rudd, Mackenyu, Jacob Romero Gibson, Taz Skylar, Morgan Davies en Jeff Ward. Zij vervolgen hun reis naar de Grand Line, waar nieuwe uitdagingen en tegenstanders wachten.
Nieuwe gezichten aan boord
Het tweede seizoen breidt de cast flink uit met namen als Joe Manganiello, Katey Sagal, David Dastmalchian, Lera Abova, Callum Kerr, Clive Russell, Sendhil Ramamurthy, Mikaela Hoover en Charithra Chandran. Netflix belooft dat deze verhaallijnen dichter bij het hart van de originele manga zullen blijven dan ooit tevoren.
Prunella Scales, de Britse actrice die wereldwijde bekendheid verwierf als Sybil Fawlty in de legendarische sitcom Fawlty Towers, is maandag overleden op 93-jarige leeftijd. Ze speelde de dominante hotelmanager en echtgenote van Basil Fawlty, vertolkt door John Cleese, in de populaire serie uit de jaren zeventig.
Haar zonen, Samuel en Joseph West, bevestigden haar overlijden dinsdag aan persbureau PA Media. Ze lieten weten dat Scales "gisteren vredig thuis in Londen is overleden.” Sinds 2013 leefde ze met de diagnose vasculaire dementie.
Een veelzijdige carrière
Naast haar iconische rol in Fawlty Towers, die liep van 1975 tot 1979 op BBC Two, werd Scales genomineerd voor een BAFTA voor haar vertolking van koningin Elizabeth II in Alan Bennetts televisiestuk A Question of Attribution uit 1991.
Tussen 2014 en 2020 presenteerde ze samen met haar echtgenoot, acteur Timothy West, de documentaireserie Great Canal Journeys. In deze reeks verkenden ze samen de Britse waterwegen, waarbij hun liefde voor reizen en cultuur centraal stond.
Reactie van John Cleese
John Cleese reageerde op haar overlijden in een verklaring aan BBC News: “Wat ontzettend verdrietig. Pru was een geweldige komische actrice. Ik heb onlangs veel scènes uit [i]Fawlty Towers teruggekeken voor een boek, en ze was telkens weer perfect. Ze was een lieve vrouw, die vaak haar excuses aanbood; ik plaagde haar daar wel eens mee. Ik was erg op haar gesteld.”[/i]
John Cleese Remembers His Former Fawlty Towers Co-Star Prunella Scales In Beautiful Tribute https://t.co/eXIYBBPDke
Scales begon haar carrière in 1951 als assistent toneelmanager bij het Bristol Old Vic. In de jaren vijftig en zestig speelde ze in diverse toneelstukken en kleinere films. Haar doorbraak kwam met de sitcom Marriage Lines (1963–1966), waarin ze naast Richard Briers speelde. Haar rol als Sybil Fawlty in de jaren zeventig maakte haar tot een vaste waarde in de Britse televisiegeschiedenis.
Andere bekende rollen
Andere bekende rollen van Scales zijn onder meer in de serie Mapp & Lucia (1985–1986) en in films als The Lonely Passion of Judith Hearne (1987), Howards End (1992), Wolf (1994) en An Awfully Big Adventure (1995).
Prunella Scales laat naast haar zonen ook een stiefdochter, zeven kleinkinderen en vier achterkleinkinderen achter. Haar echtgenoot Timothy West, met wie ze 61 jaar getrouwd was, overleed in november 2024.
Netflix biedt sinds 2013 een overvloed aan topseries in Nederland, maar tussen al die bekende titels schuilen verborgen parels die je misschien over het hoofd hebt gezien, en zeker niet mag missen. We hebben vier van deze hooggewaardeerde series voor je uitgezocht. Zijn deze titels iets voor jou?
Archive 81
Sinds het debuut op Netflix in 2022 is er slechts één seizoen verschenen van deze onheilspellende en mysterieuze horrorserie, maar die heeft sindsdien op Rotten Tomatoes een indrukwekkende score van 87% weten te behalen.
Een archivaris krijgt in Archive 81 de opdracht beschadigde videobanden te restaureren en raakt betrokken in een mysterie rond een vermiste regisseur en een demonische sekte.
The Haunting of Bly Manor
Na The Haunting of Hill House was deze serie de tweede grote serie-productie in de samenwerking tussen Netflix en filmmaker Mike Flanagan. Ook dit bleek een groot succes en wist een indrukwekkende score van 88% op de Tomatometer te behalen. Stream alle afleveringen op Netflix.
Een enthousiaste Amerikaanse au pair gaat twee wezen verzorgen in een groots Engels landhuis in de hoop ze een beter leven te bieden. Maar de angst is overal voelbaar. Ontdek het in The Haunting of Bly Manor.
All of Us Are Dead
Korea weet de ene na de andere hit te produceren, en ook deze dystopische horrorserie bleek bij de release in 2022 op Netflix een schot in de roos. Op Rotten Tomatoes zijn zowel pers als publiek enthousiast en belonen de serie met een sterke score van 89%.
Eerst een lab. Toen een school. Daarna een hele stad. In All of Us Are Dead verspreidt de zombieapocalyps zich snel, en alleen als je jezelf kunt redden, blijf je leven.
Marianne
Er zijn maar weinig series die een perfecte score weten te behalen, en al helemaal niet binnen het horrorgenre. Toch vormt deze titel, met Victoire Du Bois in de hoofdrol, een uitzondering: op Rotten Tomatoes scoort de serie de perfecte 100%. Alle afleveringen zijn nu te zien op Netflix.
Marianne - Net als de gevierde schrijfster Emma Larsimon geen zin meer heeft in horrorverhalen, keert ze na een zorgwekkend bezoek van een vriendin terug naar haar geboorteplaats.