Tv-serie op Blu-Ray: Dracula (seizoen 1)

Ondanks de prima cast en visuele hoogstandjes kon de gecancelde serie het niet waarmaken.

Schrijvers: Cole Haddon | Cast: Jonathan Rhys Meyers (Alexander Grayson), Jessica De Gouw (Ilona), Thomas Kretschmann (Abraham Van Helsing), Victoria Smurfit (Lady Jayne Wetherby), Oliver Jackson-Cohen (Jonathan Harker), Nonso Anozie (R.M. Renfield), Katie McGrath (Lucy Westenra), e.a. | Uitzending serie: 2013 | Tv-zenders: NBC / Sky Living

Over vampiers worden aan de lopende band films en series geproduceerd. Afgelopen jaar deed de zender NBC een poging met de serie Dracula, een Brits/Amerikaanse productie van onder meer de studio Carnival Films. Dit is de partij achter de hit-serie Downton Abbey. Het is dan ook niet raar dat deze Dracula-serie zich in de negentiende eeuw afspeelt. Hoofdrollen werden ingevuld door onder meer Jonathan Rhys Meyers (Alexander Grayson), Jessica De Gouw (Ilona) en Thomas Kretschmann, die de rol invulde van Abraham Van Helsing.

Een enorm succes werd de serie uiteindelijk niet. In de States wist de eerst aflevering nog bekeken door ruim vijf miljoen kijkers. Dit aantal nam al snel af en na tien episodes waren er nog zo'n drie miljoen kijkers over. Dit resulteerde erin dat NBC de stekker uit de serie trok. Op de IMDb scoort het enige seizoen een redelijke 7,5, maar op Rotten Tomatoes (52%) en Metacritic (55/100) is het ontvangst meer verdeeld. Eerder deze maand verscheen de serie op een nette Blu-Ray uitgave.

Seizoen 1
Het is 1896, Dracula komt aan in het Victoriaanse Londen als Alexander Grayson "“ een knappe en charismatische Amerikaanse industrieel die beweert dat hij moderne wetenschap komt schenken aan de Victoriaanse maatschappij. In werkelijkheid heeft hij zich verbonden met zijn grootste vijand, Van Helsing, om brute wraak te nemen op de oude fundamentele samenleving die zijn geliefde vrouw Ilona 400 jaar geleden heeft vermoord: Ordo Draco. Maar Grayson had niet verwacht om oog in oog te komen staan met de prachtige medische studente Mina Murray, die verbazingwekkend genoeg, een reïncarnatie lijkt te zijn van Ilona. Het lot gooit roet in de doordachte plannen van Dracula, Grayson krijgt te maken met de verleiding van sterfelijk geluk en na eeuwen te hebben gewijd aan wraakgedachtes zal Dracula worden uitgedaagd om te ontdekken of hij ooit weer lief kan hebben.

Blu-Ray: Dracula - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 10 x ca. 43 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Deleted scenes | New Blood | Creating the World of Dracula | Dracula Rising "“ Animated Series | Van Helsing's Lost Tapes | EAN: 5053083014315 | Release: oktober 2014 | Met dank aan: Universal Pictures

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van het eerste seizoen van Dracula zitten verpakt in een standaard Amaray Blu-Ray keepcase. Op of in de hoes of op de schijven worden geen details prijsgegeven over de afzonderlijke afleveringen, ook niet over de locatie van de extra's.

Visueel ziet de serie er netjes uit. Om een filmisch effect mee te geven is er een lichte laag grain zichtbaar en dit pakt erg netjes uit. Ook met het wat duistere kleurenpalet en de scherpte zit het goed. Iets minder zijn de vele donkere scènes. Ondanks dat Universal op dit punt vaak gedegen schijven aflevert, toont het beeld te donker. Hierdoor vallen de details iets te veel weg in de achtergrond. Heel storend is dat overigens niet en dit kan uiteraard ook aan de opnames liggen. De DTS-HD track klinkt netjes met de nodige surround effects en volop muzikale ondersteuning.

Zowaar een paar leuke extra's
Ondanks dat de serie al gecanceld is, heeft Universal een complete uitgave opgeleverd. Zo zijn er op de eerste schijf drie verwijderde scènes te zien, helaas niet begeleid met audiocommentaar. De ruim tien minuten durende featurette 'New Blood' zoomt met name in op de complete serie, waarbij er vooral veel beelden uit de serie zelf te zien zijn, die omlijst worden met interviews en beelden van achter de schermen. De extra 'Creating the world of Dracula' zit niet veel anders in elkaar, al wordt er meer gefocust op de sets, kledij en rekwisieten die de serie er visueel in ieder geval erg netjes doen laten uitzien.

De tweede schijf herbergt ook enkele verwijderde scènes. Daarnaast zijn de speciale geanimeerde web-afleveringen 'Dracula Rising' te bekijken. Dit zijn korte en best fraaie animatiefilmpjes die dienen als prequel op de hoofdserie. Er wordt ingegaan op de herkomst van het hoofdpersonage. De laatste extra is 'Van Helsing's Lost Tapes' waarin je een aantal experimenten kunt bekijken van het personage professor Abraham Van Helsing. Leuk gedaan en al met al nette en ook creatieve toevoegingen.

Geen toekomst
Voor wie heeft genoten van de tien afleveringen van Dracula zal balen dat NBC niet verder gaat met de serie. De reden licht uiteraard bij de kijkcijfers. Die zijn namelijk te snel gedaald doordat de serie vele kijkers niet kon boeien. Dit is best begrijpbaar. Ondanks dat Dracula visueel goed uitpakt en de acteurs overwegend ook hun best doen, is het verhaal helaas niet zo boeiend en zijn er in het genre voldoende (betere) alternatieven. Jammer, aangezien deze poging aardig had kunnen uitpakken.

Deze Blu-Ray-uitgave van het eerste en tevens enige seizoen van Dracula is verrassend compleet. Er zijn namelijk betere series die een minder complete uitgave krijgen. Het beeld en geluid van Dracula zijn netjes en er zijn zelfs een aantal aardige en creatieve extra's te bekijken die de moeite meer dan waard zijn.