DVD-recensie: 'Defiance' seizoen 2

DVD-recensie: 'Defiance' seizoen 2

Deze uitgave bevat vooral erg mooie extra's en geweldige geluidskwaliteit.

Jim Pedd
Cast: Grant Bowler (Chief Lawkeeper Joshua Nolan), Stephanie Leonidas (Irisa), Graham Greene (Rafe McCawley), Dewshane Williams (Tommy LaSalle), Julie Benz (Mayor Amanda Rosewater) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: NBC, Syfy

In de toekomst is de Aarde compleet veranderd en wonen er een heleboel andere soorten op ons kleine planeetje. Defiance vertelt sinds 2013 het verhaal van sheriff Joshua Nolan, die in het stadje Defiance probeert misdrijven op te lossen, die zowel door buitenaardse wezens als door mensen gepleegd worden.

Recensies van Defiance zijn tot dusverre gemengd tot gemiddeld. Op Metacritic krijgt het eerste seizoen een score van 57 procent op basis van 17 recensies. De cast is volgens vele recensenten goed en de show heeft een avontuurlijke flair. Maar echt uniek is de actievolle serie niet en dat maakt dat recensenten er niet gigantisch positief over zijn.

Het tweede seizoen van Defiance zit weer bomvol actie; het leven van de stedelingen is in rep en roer als Nolan (Grant Bowler) Irisa (Stephanie Leonidas) zoekt, Amanda (Julie Benz) moet een verlies verwerken en Stahma (Jaime Murray) beraamt ene plan om Dataks criminele zaken over te nemen, en dit is nog maar het begin! Ondertussen zorgt de controle van de Earth Republic over Defiance voor veranderingen met grote consequenties, inclusief een nieuwe burgemeester (James Murray), wiens geheime agenda de stad tot de rand van de afgrond brengt.

DVD: Defiance seizoen 2 | Duur: 540 min. | Release: oktober 2014 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Frans, Duits, Spaans 5.1| Discs: 4x Dvd | EAN: 5-053083-005030 | Met dank aan: Universal

Het tweede seizoen van Defiance zit in een standaard Dvd-hoes, met daarin in totaal vier schijven. Aan de linkerkant en ook aan de rechterkant van de uitgave tref je twee discs aan, waar verder behalve een discnummer niets op staat. De artwork op de schijven is exact hetzelfde als die op de voorkant van de Dvd-hoes, waarmee dit een beetje ongeïnspireerd of misschien wel gemakzuchtig overkomt.

Op de achterkant tref je vrij pontificaal informatie over de extra's aan, maar daarover direct meer. Verder staat er nog een synopsis van het tweede seizoen op de achterkant en zie je informatie over de ondertiteling en beschikbare talen.

De beeldkwaliteit van dit seizoen is prima, maar niet hoogstaand. De zaken die vooral minder mooi overkomen, zijn de scènes met veel visuele effecten, maar dat hoort een beetje bij een serie met dit budget. De audiokwaliteit is helder en het geluid komt goed uit. De muziek van Bear McCreary is verder erg mooi en komt goed uit de boxen. Het geheel klinkt eigenlijk vooral erg overtuigend en komt beter uit de bus dan de beeldkwaliteit. Opvallend is overigens dat de serie in andere landen op Blu-ray verkrijgbaar is, maar in Nederland enkel op Dvd. Waarom dit precies zo is, weten we niet. Wellicht was de beeldkwaliteit op Blu-ray beter geweest.

De beste extra op deze uitgave vinden we de Minisodes, The Lost Ones getiteld. Deze korte afleveringen duren samen 25 minuten en verbinden het eerste aan het tweede seizoen. Dat is een mooie toevoeging en eentje waar we erg blij mee zijn. Wat iets minder opvallend is, is de toevoeging van een alternatief einde voor het eerste seizoen, die volgens ons thuis had gehoord op de uitgave van het eerste seizoen.

Verder zitten er flink wat verwijderde scènes bij deze uitgave en is er uiteraard nog een gag reel. Een rondleiding op de set van Jesse Rath is nog erg leuk om naar te kijken. De extra's zijn fris en erg mooi, dus we zijn er blij mee.

Defiance telt op dit moment twee seizoenen, maar krijgt er in elk geval nog een derde bij. Dit zal dertien afleveringen tellen en in de loop van 2015 in première gaan, hoogstwaarschijnlijk in april.