Fans van One Piece hoeven niet lang meer te wachten op nieuwe gezichten in de live-actionbewerking van Netflix. In een kersverse previewclip krijgen we alvast een glimp van enkele iconische personages die in seizoen twee hun debuut maken.
De eerste reeks wist met veel oog voor detail de sfeer en uitstraling van de populaire manga en anime naar een live-actionwereld te vertalen. Het tweede seizoen borduurt daarop voort en zal volgens de makers nog grootser worden. Eerdere teasers en de officiële trailer lieten al kort zien dat personages als scheepsdokter Chopper en marineleider Smoker hun opwachting maken.
Nieuwe beelden en castleden
De nieuwste preview toont niet alleen fragmenten van de set, maar geeft ook een eerste blik op Julia Rehwald in de rol van Tashigi. Zij is een jonge marineofficier die wordt begeleid door haar meerdere Smoker. Haar introductie belooft de dynamiek tussen de marine en de Straw Hat Pirates verder uit te diepen, terwijl de serie richting de Grand Line beweegt.
Tashigi is in de manga en anime een geliefd personage omdat ze soms tegenover de piraten staat, maar op andere momenten met hen samenwerkt. Dat maakt haar tot een onvoorspelbare factor in het verhaal rond Luffy, Zoro en de rest van de bemanning. In de serie zal ze vooral in het begin de jacht openen op de Straw Hats, maar die verhouding kan snel verschuiven.
Vooruitblik naar de toekomst
Het tweede seizoen van One Piece wordt in 2026 op Netflix verwacht. Hoewel een exacte releasedatum ontbreekt, staat inmiddels vast dat er ook een derde seizoen komt. Daarmee onderstreept Netflix opnieuw het vertrouwen in de serie, die inmiddels wereldwijd een trouwe fanbasis heeft opgebouwd en een indrukwekkende 8,3 scoort op IMDb
Marvel-fans opgelet: Thanos is terug, en dit keer met meer geweld dan we ooit van Disney+ hadden kunnen verwacht. De nieuwe animatieserie Marvel Zombies zet een gewaagde stap binnen het Marvel-universum, met een grimmig verhaal waarin helden en schurken in ondoden worden veranderd. Dat juist Disney, bekend om zijn familiegerichte content, deze serie durft te lanceren, maakt het extra opvallend.
De serie speelt zich af in een alternatieve realiteit waar de Avengers zijn veranderd in ondode wezens door een verwoestend zombievirus. Terwijl de machtigste helden van de aarde in ondode monsters zijn veranderd, ligt de toekomst van de mensheid in handen van een kleine groep overlevenden. Hun zware taak is om de sleutel te vinden om deze plaag te stoppen, terwijl ze het opnemen tegen superkrachten die nu aan de kant van de doden staan.
Productie
Achter dit project staat Bryan Andrews, bekend van What If...?, die opnieuw de regie en showrunner-rol op zich neemt. Samen met schrijver en producent Zeb Wells, die eerder werkte aan She-Hulk en Deadpool & Wolverine, wordt een duistere toon gezet die we niet vaak zien binnen de MCU. Ook stemmen van bekende acteurs keren terug, waaronder Iman Vellani als Kamala Khan.
Seizoen 1 van Marvel Zombies laat zien hoe het zombievirus alles op zijn kop zet. De serie belicht niet alleen brute gevechten met ondode superhelden, maar ook de morele dilemma’s van de overlevenden. Zoals Andrews eerder aangaf: “We wilden niet zomaar een horrorverhaal maken, maar een nachtmerrie die ook emotioneel iets losmaakt.”
De terugkeer van Thanos
Het tweede deel gaat nog een stap verder. Fans kunnen zich voorbereiden op bloederige confrontaties met zombieversies van iconische helden en schurken. Thanos, die eerder al het halve universum heeft laten verdwijnen, keert terug, deze keer als een monster dat zelfs in het rijk van de doden angst zaait.
Marvel Zombies bestaat uit vier afleveringen en verschijnt exclusief op Disney+ op 24 september 2025. Met slechts vier afleveringen en een verhaal dat je vanaf het begin grijpt, is het een snelle, intense kijkervaring.
Regie: Bobby Boermans, Lourens Blok | Cast: Nasrdin Dchar (Mardik), Ellen Parren (Joelle), Sophie Veldhuizen (Michelle), Tine Joustra (Til), Charlene Sancho (Malcanthi), Yannick de Waal (Max), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 47-54 minuten | Jaar: 2025
De kijkers van het eerste uur weten het nog wel: de term ‘het gouden uur’ duidt op de zestig minuten direct na een terroristische aanslag waarin elke seconde telt om de schade te beperken en de daders te pakken te krijgen. In dit tweede seizoen over de geplaagde agent Mardik, en de spookdreiging die als een donkere wolk boven Nederland hangt, is dat gouden uur al lang voorbij. En dat betekent dat de problemen eigenlijk niet meer te overzien zijn. Het complot tegen de gevestigde orde en de rechtstaat zwelt op tot internationale proporties.
Mardik is nog steeds een belangrijke spil in het onderzoek naar de terroristen. Zijn vingerafdrukken zijn op de autobom gevonden die aan het slot van het eerste seizoen op scherp stond. De politieagent die Mardik weg zag lopen bij het busje is nooit geïdentificeerd? Zijn vrouw en kind worden bedreigd door buurtgenoten en moeten worden overgebracht naar een veilige plaats. Natuurlijk zonder Mardik, want die zit in de gevangenis. Maar net wanneer hij ontsnapt, dient zich een nieuwe kritieke situatie aan. Een belangrijk congresgebouw in Amsterdam wordt door gemaskerde mannen bezet en de bezoekers gegijzeld. Een van hun eisen is… de vrijlating van Mardik.
Het Gouden Uur heeft ook in dit tweede seizoen een spannend en leuk vertakt plot. We volgen Mardik op zijn missie om uit handen van de politie te blijven, zijn onschuld te bewijzen, de werkelijke daders te vinden en contact te houden met zijn vrouw en dochter. Dat zijn heel veel ballen in de lucht en soms lijkt de man daardoor meer op een Jason Bourne dan op een ‘gewone’ politiebeambte, maar enerverend is het wel. Mardiks avonturen zijn echter niet het enige dat telt. De gijzeling in het congresgebouw brengt kopstukken van de politie en de AIVD samen, maar zet ze ook tegenover elkaar. Daarnaast volgen we een paar jonge agenten – oude bekenden uit seizoen één –, die elk hun eigen pad bewandelen.
De twee collega’s in het blauw hebben aanvankelijk een goede band, maar dat verandert wanneer een van hen steeds rechtsere sympathieën krijgt. Het immigratievraagstuk is het belangrijkste thema bij de (echte) Nederlandse verkiezingen en is in Het Gouden Uur de motor die alles aanstuurt. De gijzelnemers, politiebeambten, politici en gewone burgers, iedereen wordt meegezogen in de (gewapende) strijd tussen verschillende opvattingen. “Europa staat in de fik.” Het is een pessimistisch beeld van de nabije toekomst, dat beslist aan het denken zet, ook al is deze voor het effectbejag natuurlijk lekker gechargeerd.
Spannende (alhoewel niet al te geloofwaardige) ontwikkelingen, relevante maatschappelijke vraagstukken en harde actie. Maar toch gaat het jammerlijk mis met Het Gouden Uur. Alle goede kanten van deze serie worden namelijk teniet gedaan door het matige acteerwerk, al valt dat de spelers zelf misschien niet eens te verwijten. De dialogen zijn gewoon vreselijk geforceerd en stacccato geschreven. Plat gezegd, het loopt vaak voor geen meter.
De personages zeggen allemaal op dezelfde toon om de beurt hun zinnetje en laten voortdurend pauzes tussen de zinsdelen vallen. “Volgens mij is er iemand… in het bos”, “Naar binnen… nu!”. Op papier klinkt dit nog wel aardig, maar zo praat geen mens in het echt. Het is een euvel dat vaak optreedt als de schrijvers en regisseurs op álles de nadruk willen leggen. Dan gaat iedereen ineens langzaam praten en van alles uitleggen om de ernst van de situatie te benadrukken en vooral de kijker te informeren. Jammer, want Het Gouden Uur was een gouden kans om een goede terreurthriller aan het Nederlandse oeuvre toe te voegen.
Regie: Jason Bateman, Laura Linney, Justin Kurzel, e.a. | Cast: Jude Law (Jake Friedken), Jason Bateman (Vince Friedken), Cleopatra Coleman (Estelle), Amaka Okafor (Roxie), Sope Dirisu (Wes), Dagmara Domińczyk (Val), Don Harvey (Matt), Chris Coy (Babbitt) e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 44-68 minuten | Jaar: 2025
Verhalen over dysfunctionele broers of boezemvrienden zijn zo oud als de Bijbel. Meestal is de ene relatief stabiel van persoonlijkheid en de andere een roekeloze narcist. Er zijn genoeg voorbeelden in de cinema zoals Joseph Cotten en Gregory Peck in Duel in the Sun, Harvey Keitel en Robert De Niro in Mean Streets en Matt Damon en Edward Norton in Rounders. Black Rabbit vertelt nog maar eens over zo’n relatie, maar dan uitgesponnen over bijna acht uur. Maar de verveling slaat nooit toe, met dank aan Jude Law en Jason Bateman.
Ambitieuze Jake Friedken is de uitbater van de Black Rabbit, een van de top restobars van New York, en kijkt nu uit om een nog grotere hotspot uit de grond te stampen. Hij is de man van het uur. Plots komt zijn broer Vince aankloppen. Die heeft zich in een jaar niet meer laten zien omdat hij zware schulden heeft bij gangster Joe Mancuso. Vince maakt zijn broer wijs dat er geen vuiltje aan de lucht is. Naïeve Jake gelooft hem, maar intussen probeert Vince geld van vrienden afhandig te maken. Het bedrag wil hij vergroten in illegale goktenten.
Wanneer de vaste barvrouw van Jake het om een mysterieuze reden laat afweten, biedt Vince zijn diensten aan en ziet hij een kans om het leven van zijn broer terug binnen te dringen. Want een hele tijd geleden maakte Vince deel uit van het management van de Black Rabbit. Hij hoopt op een terugkeer omdat de restobar zijn idee was. Maar de trawanten van de gangster zijn op de hoogte van Vince’s terugkeer en zitten hem op de hielen. Voor Jake het goed beseft, wordt hij meegesleurd in een neerwaartse spiraal.
Showrunner Zack Baylin, die doorbrak met het script van King Richard, probeert diep te graven in de relatie tussen Jake en Vince. Zelfs de trauma’s uit hun jeugd komen aan bot. Dat lijkt noodzakelijk om de krankzinnige verantwoordelijkheid van Jake voor zijn broer geloofwaardig te maken. Beide broers kampen met foute superego’s in hun psychische ontwikkeling: hun afwezige vader én gangster Mancuso. Die laatste is een van de meest fascinerende personages in de serie omdat hij doof is – en vertolkt wordt door dove acteur Troy Kotsur. Leuk toch, een dove gangster, daar heeft zelfs Scorsese nooit aan gedacht.
Maar Baylin gaat soms te ver in de psychologische motivatie van zijn personages, zodanig dat de geloofwaardigheid onder druk komt te staan. Naarmate de serie evolueert toont Jake zich als een even grote idioot als Vince. Als toeschouwer betrap je jezelf erop dat je vanaf episode drie constant denkt: ‘Hoe dom kan iemand wel zijn!’ Baylin tracht wel om de thematiek wat breder te maken, om het verhaal niet alleen te laten handelen over twee sukkels. Maar de twee belangrijkste nevenplots, een over seksueel misbruik en een over overspel, hangen wat te los aan het hoofdthema.
Toch blijf je probleemloos kijken. Dat mag je op het conto schrijven van het uitstekende samenspel tussen de prima gecaste Jude Law en Jason Bateman, maar ook van de vlotte en energieke regie en seminaturalistische benadering van Jason Bateman, (actrice) Laura Linney (Ozark) en regisseur Justin Kurzel (Assassin's Creed, The Order). Deze serie is zeker een aanrader voor liefhebbers van psychologische neonoirs en misschien ook van The Bear. Want Black Rabbit zou je ruwweg kunnen omschrijven als de misdaadversie van die hitserie, maar dan zonder de naar artyfartyneigende montage en de obsessie om zo weinig mogelijk verhaal te vertellen.
Soms is het beter dat een boek onverfilmd blijft en er dus geen film of serie van gemaakt wordt, want het zal misschien niet werken. Maar het gebeurt ook dat de verfilming van een boek wel werkt en zelfs beter is dan het boek waarop het gebaseerd is.
In 2017 ging de psychologische drama-comedyserie Big Little Lies in première, die gebaseerd is op de gelijknamige roman van Liane Moriarty uit 2014. Het boek werd toen goed ontvangen en haalde de New York Times-bestsellerlijst, maar de serie tilde de populariteit van het bronmateriaal naar een nieuw niveau.
Twee seizoenen
Big Little Lies werd gecreëerd en geschreven door David E. Kelley en liep twee seizoenen die werden uitgebracht in 2017 en 2019. Jean-Marc Vallée regisseerde het eerste seizoen, terwijl Andrea Arnold het tweede seizoen regisseerde. Hoewel de serie oorspronkelijk als miniserie werd aangekondigd, kwam er toch een tweede seizoen en eerder dit jaar werd een derde seizoen bevestigd.
De hoofdrollen worden gespeeld door Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Laura Dern en Zoë Kravitz. Ze vertolken vijf vrouwen in Monterey, Californië, die verwikkeld raken in een moordonderzoek. Alexander Skarsgård, Adam Scott, James Tupper en Jeffrey Nordling hebben bijrollen.
Veel lof
Big Little Lies werd in 2017 al snel een van de populairste series van dat jaar. Het kreeg veel lof van critici, met name voor het scenario, de regie, het acteerwerk, de productiewaarden, de cinematografie en de soundtrack. Op Rotten Tomatoes heeft Big Little Lies een score van 89%.
Het eerste seizoen kreeg 16 nominaties voor de Primetime Emmy Awards en won er 8, waaronder voor Beste Miniserie, een regieprijs voor Vallée en acteerprijzen voor Kidman, Skarsgård en Dern. Het drietal won ook Golden Globe Awards, terwijl de serie zelf de prijs voor Beste Miniserie of Televisiefilm kreeg. Daarnaast ontvingen Kidman en Skarsgård SAG Awards voor hun vertolkingen.
Beter dan boek
De sterk bezette cast hielp om de serie nog beter te maken dan het oorspronkelijke boek. De getalenteerde acteerprestaties van de cast zorgden ervoor dat kijkers zich konden verbinden met de personages en beter begrepen wat zij doormaakten.
Hoewel Big Little Lies er baat bij had kunnen hebben om als miniserie te blijven zoals oorspronkelijk gepland, wist seizoen 2 toch een aantal nominaties voor prijzen binnen te halen, waaronder vijf Emmy Awards, drie Golden Globes en een SAG Award.
Derde seizoen
Na lang speculeren werd dit jaar ook bevestigd dat er een derde seizoen van Big Little Lies wordt gemaakt. Het is nog afwachten wie er terugkeert en wanneer seizoen drie zal verschijnen. In de tussentijd kun je natuurlijk kijken naar de twee seizoenen van Big Little Lies, die te vinden zijn op HBO Max.
Het universum van The Boys groeit gestaag door met meerdere spin-offs. Een belangrijke vraag bij fans blijft daarbij steeds: waar past Gen V precies in de tijdlijn van de hoofdserie? Met het tweede seizoen komt daar nu meer duidelijkheid over.
Het eerste seizoen van Gen V speelde zich af tussen seizoen drie en vier van The Boys. Daarmee werd een duidelijke brug geslagen tussen beide verhalen. Voor de aankomende spin-off Vought Rising is gekozen voor een heel andere invalshoek, namelijk de jaren vijftig. Dat laat zien dat de franchise steeds verder uiteenloopt in tijd en thema, waardoor het voor kijkers soms lastig is de volgorde te plaatsen.
Na seizoen vier van The Boys
Het nieuwe seizoen van Gen V sluit direct aan op de gebeurtenissen van The Boys seizoen vier. De serie start met het nieuwe schooljaar op Godolkin University, wat ongeveer acht maanden na de presidentsverkiezingen en Inauguration Day uit de hoofdserie ligt. Daarmee begint Gen V in augustus, terwijl de impact van Homelander op de samenleving nog voelbaar is.
Die machtsovername door Homelander speelt een grote rol in de verhaallijn. In de nasleep van seizoen één zitten Marie en haar vrienden vast, terwijl Cate en Sam inmiddels hun opwachting hebben gemaakt bij de Seven. Hun keuzes en loyaliteiten werken door in het tweede seizoen en laten zien hoe nauw de series met elkaar verbonden blijven.
Voorbereiding op het slotstuk
Hoewel sommige kijkers misschien hopen op een meer zelfstandige verhaallijn, blijft Gen V voorlopig sterk gekoppeld aan de hoofdserie. Seizoen twee legt namelijk al de basis voor The Boys seizoen vijf, dat het eerste grote hoofdstuk van de franchise zal afsluiten. Bekend is dat Starlight een cameo maakt in de openingsaflevering van Gen V, samen met nog enkele andere personages uit de hoofdserie. Zo wordt het universum steeds verder verweven, voordat het zich daarna mogelijk losser kan ontwikkelen.
Nog voordat het vierde seizoen in première is gegaan, heeft Apple TV+ al groen licht gegeven voor een vijfde reeks van The Morning Show. Daarmee blijft een van de belangrijkste titels van de streamingdienst verzekerd van een vervolg.
De dramaserie draait om de dynamiek achter de schermen van een groot ochtendnieuwsprogramma en de machtsverhoudingen binnen het netwerk dat het uitzendt. Jennifer Aniston en Reese Witherspoon vertolken de hoofdrollen en keren ook in de nieuwe afleveringen terug.
Nieuwe ontwikkelingen in seizoen vier
Het vierde seizoen van The Morning Show speelt zich af na de fusie tussen UBA en NBN. Het team in de newsroom moet omgaan met de gevolgen van deze samensmelting, terwijl verborgen agenda’s, toenemende verantwoordelijkheden en vragen over de waarheid in een verdeelde samenleving steeds nadrukkelijker naar voren komen. Het thema van vertrouwen staat centraal in een tijdperk vol deepfakes, complottheorieën en bedrijfsgeheimen.
Naast Aniston en Witherspoon bestaat de vaste cast uit Billy Crudup, Mark Duplass, Nestor Carbonell, Karen Pittman, Greta Lee, Nicole Beharie en Jon Hamm. Voor het vierde seizoen zijn onder anderen Aaron Pierre, William Jackson Harper, Boyd Holbrook, Marion Cotillard en Jeremy Irons toegevoegd.
Productie en creatieve leiding
Charlotte Stoudt blijft verantwoordelijk als showrunner, terwijl Mimi Leder opnieuw de regie voert. De productie ligt in handen van Media Res, met naast Stoudt en Leder ook Witherspoon, Aniston, Michael Ellenberg, Lindsey Springer, Lauren Neustadter, Kristin Hahn, Zander Lehmann en Micah Schraft als uitvoerend producenten.
Een van de meest besproken films van de afgelopen jaren is slechts voor korte tijd beschikbaar bij Amazon Prime Video. Wie Oppenheimer nog niet heeft gezien, kan de drie uur durende productie nu thuis streamen, maar moet er snel bij zijn.
De film van Christopher Nolan groeide in 2023 uit tot een wereldwijd fenomeen. Samen met Barbie zorgde Oppenheimer voor het zogenaamde "Barbenheimer"-effect en bracht bijna 1 miljard dollar op. Voor een biografisch drama was dat een ongekend resultaat. Daarnaast werd de productie overladen met prijzen, waaronder zeven Oscars, en staat de titel sindsdien hoog in allerlei ranglijsten van de beste recente films.
Het verhaal achter de film
Oppenheimer volgt de Amerikaanse natuurkundige J. Robert Oppenheimer, bekend als de "vader van de atoombom". De film laat zien hoe hij tijdens de Tweede Wereldoorlog een sleutelrol speelde in het Manhattanproject en later geconfronteerd werd met de politieke en morele gevolgen van zijn werk. Het resultaat is een intens drama waarin wetenschap, macht en verantwoordelijkheid samenkomen.
Wie de titel nog wil streamen moet dat snel doen, want Prime Video houdt Oppenheimer slechts tot 20 september in het aanbod!
Nieuwe film van Nolan onderweg
Regisseur Christopher Nolan werkt inmiddels aan zijn volgende project: The Odyssey, een grootschalige verfilming van het Griekse epos. Met onder meer Matt Damon, Tom Holland, Zendaya en verschillende andere bekende namen belooft ook dit project veel aandacht te trekken. De release staat gepland voor 2026 en naar verwachting wordt het de duurste productie uit zijn carrière.
Een film die in de bioscopen nauwelijks aandacht kreeg, krijgt nu een tweede kans bij het publiek. Vanaf vandaag is het sciencefictionavontuur Elio te bekijken op Disney+, en dat maakt het mogelijk dat veel kijkers de animatiefilm alsnog kunnen ontdekken.
Ondanks de hoge verwachtingen wist Elio wereldwijd maar 154 miljoen dollar binnen te halen, terwijl het productiebudget al op 150 miljoen lag. In Duitsland kwamen er minder dan een half miljoen bezoekers naar de zalen. Het financiële resultaat viel dus tegen, maar dat weerspiegelt niet de inhoud, want de film is opgezet als een kleurrijk en luchtig avontuur met een sterke emotionele kern.
Een jongen in de ruimte
Het verhaal draait om de jonge Elio die na de dood van zijn ouders bij zijn tante Olga (Zoe Saldaña) woont. Zij houdt zich bezig met onderzoek naar ruimteafval, terwijl hij zich steeds minder thuis voelt op aarde. Wanneer buitenaardse wezens hem per ongeluk aanwijzen als vertegenwoordiger van de mensheid in een intergalactisch forum, moet hij plots bewijzen dat hij die rol aankan. De dreiging van Lord Grigon en Warlord Worm maakt zijn opdracht alleen maar zwaarder.
Naast de avontuurlijke verhaallijn ligt de nadruk sterk op de persoonlijke strijd van Elio. Hij probeert om te gaan met verlies en met het gevoel dat hij nergens meer bij hoort. Juist dat maakt de film herkenbaar, ook al speelt het geheel zich af in een buitenaardse omgeving.
Beschikbaar op meerdere platforms
Wie Elio nu wil zien kan terecht bij Disney+. Daarmee wordt het voor een breed publiek mogelijk de animatiefilm alsnog te ervaren, los van de teleurstellende bioscoopcijfers.
Paramount+ heeft bevestigd dat de populaire misdaadserie Tulsa King een vierde seizoen krijgt. De aankondiging komt vlak voor de première van seizoen 3, die gepland staat voor 21 september..
Terence Winter, die oorspronkelijk als showrunner en uitvoerend producent betrokken was bij seizoen 1, keert terug achter de schermen. Hoewel hij seizoen 2 deels meemaakte als schrijver en producent, zat hij seizoen 3 volledig uit. Voor seizoen 4 neemt hij opnieuw een centrale rol op zich als hoofdschrijver en uitvoerend producent.
Veranderingen in het productieteam
Dave Erickson, die de rol van showrunner vervulde tijdens seizoen 3, zal niet terugkeren voor het vierde seizoen. Hij richt zich voortaan op Mayor of Kingstown, een andere serie van Taylor Sheridan.
In seizoen 3 breidt Dwight’s imperium zich verder uit, maar daarmee nemen ook de gevaren toe. Hij krijgt te maken met de Dunmires, een invloedrijke familie die zich niet aan traditionele regels houdt. Dwight moet alles op alles zetten om zijn organisatie en familie te beschermen.
Uitgebreide cast
Naast Sylvester Stallone bestaat de cast uit onder anderen Martin Starr, Jay Will, Annabella Sciorra, Neal McDonough, Robert Patrick, Beau Knapp, Bella Heathcote en Chris Caldovino. Ook Garrett Hedlund en Dana Delany maken hun opwachting, samen met een reeks andere bekende namen.
Samuel L. Jackson zal in meerdere afleveringen te zien zijn als een oude vriend van Dwight uit de gevangenis. Zijn personage wordt naar Tulsa gestuurd om Dwight te vermoorden, maar raakt geïnspireerd door diens organisatie. Dit leidt tot het ontstaan van een nieuwe spin-off: NOLA King.
Spin-off met eigen uitdagingen
NOLA King, dat in juli werd goedgekeurd en begin 2026 in productie gaat, kent al zijn eigen showrunner-problemen. Dave Erickson zou aanvankelijk ook deze serie leiden, maar heeft zich teruggetrokken. Er is nog geen vervanger aangekondigd.
Tulsa King wordt geproduceerd door MTV Entertainment Studios en 101 Studios, en gedistribueerd door Paramount Global Content Distribution. De uitvoerende producenten zijn onder andere Taylor Sheridan, Sylvester Stallone, David C. Glasser en Ron Burkle.
Netflix biedt sinds 2013 een overvloed aan topseries in Nederland, maar tussen al die bekende titels schuilen verborgen parels die je misschien over het hoofd hebt gezien, en zeker niet mag missen. We hebben vier van deze hooggewaardeerde series voor je uitgezocht. Zijn deze titels iets voor jou?
In From the Cold
In 2022 verscheen deze intense serie met haar eerste en tot nu toe enige seizoen op Netflix. Verdeeld over acht afleveringen wist de titel zowel pers als publiek te overtuigen, met een degelijke score van 71% op Rotten Tomatoes.
In de actievolle thrillerserie In From the Cold gaat een voormalig spion weer aan de slag wanneer haar familie wordt bedreigd.
Obliterated
Het blijft interessant om te zien hoe pers en publiek soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Deze komische actieserie is daar een goed voorbeeld van: verguisd door critici, maar omarmd door kijkers. Op Rotten Tomatoes krijgt de serie van het publiek een stevige 74%. Alle afleveringen zijn nu te streamen op Netflix.
Een eliteteam van speciale eenheden weet in Obliterated een dodelijk complot in Las Vegas te verijdelen en viert daarna uitgebreid feest. Maar wanneer het echte gevaar opduikt, moeten ze nuchter worden om de stad te redden.
Frontier
Hollywoodster Jason Momoa staat centraal in een intense mix van actie en drama op Netflix. Op Rotten Tomatoes zijn pers en publiek opvallend eensgezind: de serie krijgt daar een uitstekende score van 78%.
In het Noord-Amerika van de achttiende eeuw vechten meedogenloze pelsjagers en ondernemers om de heerschappij over de bonthandel vanuit de machtige Hudson's Bay Company. Ontdek het in Frontier.
Age of Samurai: Battle for Japan
Van alle strijders door de eeuwen heen spreekt de Japanse samoerai misschien wel het meest tot de verbeelding. Deze keiharde serie brengt dat leven vol actie op indrukwekkende wijze in beeld. Op Rotten Tomatoes lopen de meningen uiteen: het publiek reageert gematigd, maar de critici zijn unaniem lovend en geven zelfs de perfecte score van 100%. Alle afleveringen zijn nu te bekijken op Netflix.
Age of Samurai: Battle for Japan - Een verkenning van de strijdende koninkrijken in feodaal Japan, waar machtige krijgsheren met elkaar vochten om het hoogste gezag te veroveren.
Het eerste seizoen van Chief of War komt tot een einde met een aflevering die de geschiedenis van Hawaï op scherp zet. Apple TV+ brengt de negende en laatste episode uit op vrijdag 19 september, en de makers hebben beloofd dat dit slotstuk niet alleen grootschalig, maar ook emotioneel geladen zal zijn. De titel van de aflevering is The Black Desert.
De release volgt het vaste schema van Apple TV+, dat betekent dat wij de aflevering hier vanaf vrijdagochtend 6 uur kunnen zien, vroeg de wekker zetten dus om het gelijk te kunnen zien. Daarmee sluit de reeks, die begin augustus van start ging, zijn historische verhaal van negen afleveringen af.
Beslissende veldslag
De finale bouwt toe naar een grote confrontatie waarin Kaʻiana en Kamehameha hun krachten bundelen tegen de gecombineerde legers van Maui en Keoua. Deze strijd vormt het hoogtepunt van de spanningen die het hele seizoen is opgebouwd en bepaalt het lot van de eilanden zal bepalen. Naast de fysieke oorlog speelt ook de vraag of Kamehameha’s visie van vrede overeind kan blijven of plaats moet maken voor meer bloedvergieten.
Een bijzonder detail is dat Jason Momoa, die de rol van Kaʻiana vertolkt, zelf de regie van de slotaflevering voor zijn rekening nam. Daarmee benadrukt hij niet alleen zijn persoonlijke band met het verhaal, maar ook het belang van een authentieke vertelling van deze periode in de Hawaïaanse geschiedenis.
Laatste kans om indruk te maken
Met The Black Desert hoopt Apple TV+ een indrukwekkende afsluiter neer te zetten die zowel historisch als spectaculair is. Voor kijkers die al acht afleveringen lang het machtsspel tussen de verschillende heersers hebben gevolgd, belooft dit slotstuk een beslissend moment te worden.
Regie: Diederik van Rooijen | Cast: Gijs Naber (Sander 'Suga' Zoeteman), Elise Schaap (Lynn van Veen), Salie Harmsen (Candy Zoeteman), Teun Kuilboer (Leonard 'Spike' Spijkers), Monic Hendrickx (Noor de Wit), Eva van Merwe (Melissa Zoeteman), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 44-49 minuten | Jaar: 2025
Bij criminele motorbendes is de onderlinge broederschap sterk en hecht, maar als je eruit ligt dan lig je er ook echt uit. Wanneer je wordt geëxcommuniceerd ben je niet alleen vogelvrij maar heb je ook een financiële schuld aan de club. Precies dit overkomt Sander Zoeteman, onder zijn maten en familie beter bekend als Suga. Wanneer hij de gevangenis mag verlaten wegens onvoldoende bewijs voor betrokkenheid bij criminele activiteiten, wordt de president van de Devil Drifters van de troon gestoten.
Suga: Ride or Die komt uit de koker van Diederik van Rooijen die met Penoza een van beste Nederlandse misdaadseries van het afgelopen decennium afleverde. Voor de hoofdrollen zette hij prominente namen in. Gijs Naber vult de titelrol in en oogt als een stoere, uit de kluiten gewassen Viking vol tatoeages. Naast (voormalig) president van de motorclub is hij vooral ook een familieman, iets wat Van Rooijen maar al te graag benadrukt. Terwijl Suga in hechtenis zit moet hij vernemen dat de oudste van zijn twee dochters tijdens een dollemansrit op haar vaders motor om het leven is gekomen.
Suga laat vrouw Candy en jonge dochter Melissa achter. In terugblikken komen we te weten dat Candy eerst ‘toebehoorde’ (want in die termen wordt er over haar gesproken) aan Suga's beste vriend Spike. Onder zijn vertrouwelingen vallen daarnaast Candy's broer Marcel, die natuurlijk ook weer een bijnaam heeft. Het Openbaar Ministerie krijgt geen grip op de vermeende criminele praktijken van de Drifters en loopt samen met de politie voortdurend achter de feiten aan. Bovendien rammelt de deksel van een beerput die de familieverhoudingen op scherp stelt.
In slechts vijf afleveringen tracht Van Rooijen een complex web te weven van de verwevenheid van onder- en bovenwereld, ingekleurd door persoonlijke motieven en achtergronden. Waar dit in Penoza nog goed werkte – gangstervrouw neemt tegen wil en dank de praktijken van haar overleden man over – worden hier de complexe persoonlijke factoren er met de haren bijgesleept. Elk personage, hoofd- of bijfiguur, heeft wel wat te verstouwen op het privévlak. Zo is Officier van Justitie Lynn van Veen de voogd van haar nichtje geworden en zit ze om de haverklap met haar neus in de witte poeder. Het is wachten op een ongeluk.
Door de korte speelduur, de zwaar gecomprimeerde plots en de vlakke karakteruitwerking krijgt Suga niet de tijd en ruimte om te ademen en in te dalen. Wat dan niet helpt is dat de meeste personages karikaturen zijn. Suga is de ruwe bolster, blanke pit en Teun Kuilboer is voor de zoveelste keer in dezelfde valkuil getrapt van de ongepolijste, onbehouwen gangster dat typecasting op de loer ligt. Van Rooijen is met zijn strakke regie en mooie beeldvoering op zijn sterkst wanneer de actie de boventoon voert en we niet bezig hoeven te zijn met de tamelijke oninteressante emotionele sores van de personages.
Die momenten zijn echter schaars. Suga trapt af met het ongeluk van dochter Daisy en een motorbendes die elkaar in de haren vliegen vanwege een mislukte methdeal en afrekening in een tunnel. Na dit sterke begin rijdt de motorclub in razend tempo op een blinde muur af. Het is bovendien zonde dat Penoza-ster Monic Hendrickx op de zijlijn wordt geplaatst en bijvoorbeeld Soldaat van Oranje-ster Matteo van der Grijn alleen maar boos mag grommen met een zakdoek om zijn hoofd. Alsof we naar een stel stripfiguren zitten te kijken.