search

Ons nieuws van vrijdag 24 oktober 2025

Deze nieuwe en intelligente misdaadthriller behoort tot de grootste kijkcijferstijgers in de historie van HBO Max
Series / Nieuws

Deze nieuwe en intelligente misdaadthriller behoort tot de grootste kijkcijferstijgers in de historie van HBO Max

HBO Max's misdaadthriller 'Task' is met indrukwekkende kijkcijfers en lovende recensies een grote hit.

HBO Max heeft met Task een grote hit in handen. De misdaadthriller van maker Brad Ingelsby, bekend van Mare of Easttown, groeide in korte tijd uit tot een van de snelst stijgende series op het platform. De reeks ging begin september in première en sloot half oktober haar eerste seizoen af, met indrukwekkende cijfers als resultaat.

Volgens Warner Bros. Discovery trok de seizoensfinale in de eerste drie dagen na release vier miljoen kijkers in de Verenigde Staten. Dat is een stijging van dertig procent ten opzichte van de openingsaflevering, die inmiddels ruim elf miljoen kijkers heeft verzameld. Daarmee behoort Task officieel tot de drie snelst groeiende eerste seizoenen in de geschiedenis van HBO.

Sterke cast en lovende recensies


De serie draait om FBI-agent Tom Brandis, gespeeld door Mark Ruffalo, die de leiding krijgt over een speciale eenheid die zich bezighoudt met een reeks gewelddadige overvallen. Naast Ruffalo spelen onder anderen Tom Pelphrey, Fabien Frankel en Emilia Jones belangrijke rollen. De combinatie van een rauwe setting en zorgvuldig opgebouwde spanning leverde de reeks veel lof op bij critici.

Met een 95% score bij recensenten en een 8,0 op IMDB is Task een van de sterkste dramaseries van het jaar. Het succes van de finaleweek, waarin de serie wereldwijd de meest bekeken titel op HBO Max was, maakt de kans op een vervolg aanzienlijk groter.

2e seizoen?


Hoewel HBO nog geen tweede seizoen heeft aangekondigd, liet Ingelsby doorschemeren dat hij graag terugkeert naar de wereld die hij met Task heeft neergezet. “Ik heb nog veel verhalen die zich in deze omgeving kunnen afspelen,” verklaarde de scenarist eerder. Een officiële bevestiging lijkt dus slechts een kwestie van tijd.

Donderdag is het zover; de meest spraakmakende fantasyserie ooit keert eindelijk terug op Netflix!
Series / Nieuws

Donderdag is het zover; de meest spraakmakende fantasyserie ooit keert eindelijk terug op Netflix!

The Witcher keert terug met Liam Hemsworth als Geralt, in een donkerder en persoonlijker seizoen.

Aanstaande donderdag 30 oktober keert The Witcher terug bij Netflix voor zijn vierde seizoen, met een nieuwe Geralt van Rivia aan het roer. Liam Hemsworth neemt de rol over van Henry Cavill en leidt de serie richting haar ontknoping, want seizoen vier en vijf zullen samen het slot vormen van de fantasy-reeks gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski.

Na de oorlog die het vorige seizoen ontketende, zijn Geralt, Yennefer en Ciri uit elkaar geslagen. Ieder van hen probeert te overleven in een verscheurd Continent waar koninkrijken, tovenaars en monsters strijden om macht. Geralt zoekt naar Ciri, terwijl Yennefer haar eigen pad volgt binnen het chaotische magische front. Ciri, intussen, wordt geconfronteerd met haar lot als erfgename van een profetie die het evenwicht van de wereld kan veranderen.

Een nieuw tijdperk met Liam Hemsworth


De overstap van Henry Cavill naar Liam Hemsworth markeert een symbolisch nieuw hoofdstuk voor de serie. Volgens Netflix blijft de toon trouw aan het bronmateriaal, maar wordt dit seizoen donkerder en persoonlijker van aard. Showrunner Lauren Schmidt Hissrich beschreef het vierde seizoen als "een verhaal over identiteit, transformatie en overleven in een wereld die voortdurend verandert." Hemsworth zou volgens de makers een Geralt neerzetten die emotioneler en meer introspectief is; een man in transitie, letterlijk en figuurlijk.

De komende afleveringen vormen de opmaat naar de laatste boeken uit Sapkowski’s saga. Daarmee belooft The Witcher zijn meest ambitieuze hoofdstukken te bereiken, met grootse veldslagen, politieke intriges en meer nadruk op karakterontwikkeling. Naast Anya Chalotra (Yennefer) en Freya Allan (Ciri) keren ook Eamon Farren, Anna Shaffer en Graham McTavish terug, terwijl Laurence Fishburne debuteert als vampier Regis.

De opmaat naar de finale


Seizoen vier telt acht afleveringen en is vanaf aanstaande donderdag te zien op Netflix!

'Stranger Things' sluit af in de bioscoop, ook in Nederland?
Series / Nieuws

'Stranger Things' sluit af in de bioscoop, ook in Nederland?

Volgen Nederlandse cinema's het voorbeeld van hun Amerikaanse en Canadese collega's?

Het duurt nog maar twee maandjes tot het alweer Oud & Nieuw is. Veel mensen zijn al begonnen met aftellen naar 2026, maar Stranger Things-fans tellen ook af naar iets anders: de langverwachte finale van de Netflix-serie.

De acht afleveringen van het vijfde seizoen worden in drie delen vrijgegeven door Netflix. De eerste vier episodes verschijnen op 27 november, de volgende drie op 25 december en de allerlaatste aflevering op de allerlaatste dag van 2025, 31 december.

VS & Canada


In Noord-Amerika hebben fans geluk: de finale wordt daar op Oudejaarsavond en Nieuwjaarsdag vertoond in meer dan 350 bioscopen verspreid over de VS en Canada. Of ook andere landen, waaronder Nederland, dat voorbeeld volgen, is nog niet bekend.

Het zou niet voor het eerst zijn dat een topserie in Nederland de bioscoopzalen betreedt. In 2017 en 2019 waren de finale-afleveringen van seizoenen 7 en 8 van Game of Thrones op de Nederlandse bioscoopschermen te zien.

Chapter 8


In het geval dat Chapter 8: The Rightside Up, zoals de aflevering heet, ook in Nederland de cinema’s in gaat lees je dat natuurlijk op SerieTotaal.

Netflix uit harde woorden over de overnameoorlog tussen de streamingdiensten
Series / Nieuws

Netflix uit harde woorden over de overnameoorlog tussen de streamingdiensten

Netflix bekritiseert fusies van traditionele mediabedrijven en kiest voor innovatie en technologiegericht groeien.

Netflix heeft opnieuw van zich laten horen en dit keer richt het zijn pijlen op zijn concurrenten. Co-CEO Greg Peters levert scherpe kritiek op de fusiekoorts die traditionele mediabedrijven momenteel in zijn greep houdt. Volgens Peters proberen studio’s als Paramount, Warner en Disney hun problemen op te lossen door elkaar op te kopen, zonder echt te begrijpen wat streaming anno 2025 betekent.

Peters wees erop dat geen enkele fusie de achterstand van oude mediagroepen heeft weggewerkt. De overnames van Disney-Fox, Amazon-MGM en de herstructureringen bij Warner Bros. Discovery zouden volgens hem “geen fundamentele verschuiving in het concurrentieveld” hebben gebracht. In plaats van nieuwe bedrijven samen te voegen, investeert Netflix liever in technologie, gebruikservaring en wereldwijde infrastructuur. Van kunstmatige intelligentie tot interactieve formats: de streamingreus wil groeien door innovatie, niet door overnames.

Een sector zonder richting


Terwijl Paramount en Skydance vergeefs probeerden Warner Bros. Discovery over te nemen, laat Netflix volgens Peters zien dat fusies vooral tijd kopen, geen toekomst. De traditionele studio’s blijven volgens Peters denken als filmfabrieken die streaming zien als een verlengstuk van lineaire tv, niet als een zelfstandig product. Dat verklaart waarom ze telkens herstructureren, rebranden en toch weer marktaandeel verliezen.

Sinds Netflix stopte met het openbaar maken van abonneecijfers, verschuift de aandacht naar advertentiegroei, kunstmatige intelligentie en interactieve formats. Peters meldde dat de advertentietak in de Verenigde Staten zijn omzet heeft verdubbeld en dat er geëxperimenteerd wordt met live-stemfuncties en interactieve campagnes. Ted Sarandos benadrukte daarbij dat technologie het creatieve proces moet ondersteunen, niet vervangen: "Je hebt nog steeds een groot kunstenaar nodig om iets groots te maken."

Accuraat


De streamingoorlog draait niet langer om wie de meeste abonnees heeft, maar om wie begrijpt wat streaming werkelijk is. En juist dat maakt Netflix’ kritiek op Paramount en Warner pijnlijk accuraat: hun probleem is niet dat ze te klein zijn, maar dat ze hun identiteit onderweg lijken te zijn kwijtgeraakt.

'Task': spannend misdaaddrama met verrassend veel diepgang
Recensie

'Task': spannend misdaaddrama met verrassend veel diepgang

De makers weten de perfecte balans te creëren tussen spanning, meeslependheid en ontroering.

Regie: Jeremiah Zagar, Salli Richardson-Whitfield | Cast: Mark Ruffalo (Tom Brandis), Emilia Jones (Maeve Prendergrast), Tom Pelphrey (Robbie Prendergrast), Fabien Frankel (Anthony Grasso), Thuso Mbedu (Aleah Clinton), Martha Plimpton (Kathleen McGinty), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 58-66 minuten | Jaar: 2025

Task lijkt op het eerste oog een misdaaddrama zoals zovele, maar blijkt uiteindelijk een pareltje in het genre. De serie is net even anders dan anders en bevat een diepgang die veel vergelijkbare dramaseries niet hebben. Na een rommelige start, waarbij niet volledig duidelijk is wie wie is en wat er precies aan de hand is, volgt een meeslepend misdaadverhaal met een diepere laag.

In de eerste aflevering komt het verhaal wat traag op gang, maar wordt toch snel genoeg duidelijk dat een reeks moorden plaatsvindt binnen een typische motor- annex drugsbende. De FBI stelt daarom een taskforce samen, onder leiding van Tom Brandis. Dit personage, ijzersterk neergezet door Mark Ruffalo, wordt flink uitgediept. Zo fungeert hij als een soort pater familias van het team; hij neemt jonge agenten onder zijn hoede en probeert hen te beschermen tegen hun onervarenheid en ongeorganiseerde gedrag.

Aanvankelijk maakt Tom een wat klungelige indruk. Hij lijkt immers meer op een huisvader dan op een doorgewinterde FBI-agent. Maar later blijkt dat hij gemaakt is voor deze taak. Hij is degene die het team, dat uit totaal verschillende persoonlijkheden bestaat, bij elkaar houdt. Ook in zijn privéleven probeert hij alles in goede banen te leiden. Tom worstelt namelijk met het verlies van zijn vrouw (waarvoor zijn adoptiezoon verantwoordelijk wordt gehouden) en de strijd tussen zijn biologische dochter en zijn adoptiekinderen

Maar Tom laat zijn werk niet lijden onder zijn ingewikkelde thuissituatie. Zelfs nadat hij zelf ontvoerd is geweest en een flinke hersenschudding heeft opgelopen blijft hij vastberaden een einde te maken aan de reeks moorden. Tom mag dan een lieve man zijn, gerechtigheid gaat bij hem duidelijk boven zijn eigen belangen.

Ook Robbie en Maeve, de verantwoordelijke voor de moorden en zijn nichtje, hebben al heel wat voor de kiezen gehad. Daarover wordt steeds een beetje meer losgelaten. Na de dood van zijn broer is Robbie uit op wraak, maar Maeve, die inmiddels voor de Robbies kinderen zorgt, ziet liever een wat rustiger leven voor zich. Na de dood van haar vader is ze snel volwassen geworden en ze laat duidelijk merken dat ze Robbie liever ziet als vader van zijn kinderen dan als het moordende monster dat hij dreigt te worden.

Hoewel Robbie technisch gezien de slechterik van dit verhaal is, wordt toch compassie voor hem opgewekt. Want is Robbie wel echt een dader of is hij eigenlijk het allereerste slachtoffer? Gaandeweg wordt Robbie steeds meer neergezet als een soort Robin Hood-achtige figuur wiens daden enkel bedoeld zijn om de wereld een beetje mooier te maken.

Dankzij het gelaagde plot en een ontroerende diepgang is Task meer dan een klassiek misdaaddrama. Alle hoofdpersonages hebben te maken met traumatische ervaringen en verzachtende omstandigheden. Rouw en verlies vormen een belangrijk thema, evenals gerechtigheid en wraak, wat culmineert in een zeer ontroerend slot. De weg daarnaartoe getuigt van een perfect uitgevoerde opbouw. Een verhaal stukje bij beetje vrijgeven is geen kunst, maar diepgang opbouwen naarmate de afleveringen vorderen is niet iets waar veel series zo feilloos in slagen als Task.

Wie bij de eerste aflevering er niet gelijk inkomt zal die even moeten uitzitten, want het geduld wordt later rijkelijk beloond. Alles sluit naadloos op elkaar aan en het verhaal is, inclusief de niet-zichtbare context, tot in perfectie uitgedacht. Een van de weinige tekortkomingen is dat in de meeste afleveringen net niet genoeg gebeurt. Gezien het genre was een hoger tempo en meer actie passend geweest. Maar Task komt ermee weg, omdat het plot zoveel diepgang en emotie kent.



De aankondiging van het tweede seizoen van deze machtige sciencefiction-serie gebaseerd op populaire videogame doet de fans watertanden
Series / Nieuws

De aankondiging van het tweede seizoen van deze machtige sciencefiction-serie gebaseerd op populaire videogame doet de fans watertanden

Amazon Prime Video lanceert seizoen twee van Fallout met wekelijkse afleveringen vanaf 17 december.

Amazon Prime Video pakt opnieuw groots uit met Fallout. De nieuwe afleveringen van de serie over de iconische videogame gaan op 17 december in première en verschijnen wekelijks, met de seizoensfinale op 4 februari 2026.

De promotiecampagne die inmiddels is gestart, legt de nadruk op de vier centrale personages: Lucy (Ella Purnell), de Ghoul (Walton Goggins), Maximus (Aaron Moten) en de trouwe hond Dogmeat. Elk van hen staat afgebeeld op posters in een herkenbare stijl die fans direct doet denken aan de sfeer van Fallout: New Vegas. De beelden combineren het typische retro-futuristische ontwerp met de stoffige woestijnesthetiek van de gamewereld.

Bekende elementen keren terug


Het tweede seizoen borduurt voort op de gebeurtenissen uit het eerste, waarin de post-apocalyptische overlevenden langzaam meer te weten kwamen over de ondergang van de mensheid. Amazon heeft bevestigd dat de verhaallijn zich ditmaal uitbreidt naar nieuwe regio’s uit de spellenreeks, met meer nadruk op facties, technologie en de morele dilemma’s die de games zo geliefd maakten.

Opvallend is dat Amazon dit seizoen kiest voor een wekelijkse release, in plaats van het eerdere binge-model. Daarmee wil de studio de spanning langer vasthouden en de wereld van Fallout groter uitbouwen. De acht afleveringen vormen samen één doorlopend verhaal dat volgens de makers “de grenzen van de Wasteland verder verkent dan ooit tevoren”.

Winter


Met de indrukwekkende cijfers van het eerste seizoen en de sterke visuele marketingcampagne lijkt Fallout opnieuw een van de meest besproken series van de winter te worden.

LEGO en Netflix komen met immense set die zomaar heel snel uitverkocht kan zijn
Series / Nieuws

LEGO en Netflix komen met immense set die zomaar heel snel uitverkocht kan zijn

LEGO brengt op 1 januari 2026 een nieuwe 'Stranger Things'-set uit, gebaseerd op The Creel House.

Met de laatste afleveringen van Stranger Things in aantocht op Netflix verschijnt er ook een nieuwe LEGO-set rond de scifi-horrorserie. De set LEGO Icons 11370 verscheen spontaan op de Duitse webshop Thalia, meldt Bricktastic, en staat gepland voor 1 januari 2026, de dag waarop de complete serie van Stranger Things definitief is afgerond.

De set bestaat uit maar liefst 2593 stenen en is bedoeld voor 18+ fans. De release valt samen met de finale van seizoen 5 op 31 december en is de tweede Stranger Things-set na de iconische set 75810 The Upside Down uit 2019.

Uitgebreide set: Creel House


Het huis uit seizoen 4 is uitgevoerd met een donkerblauwe gevel en witte kozijnen die zijn afgewerkt met 'houten' planken. Het model kan worden uitgeschoven om Vecna’s Mind Lair te onthullen, met elementen als de deur met roos-inzet, de trap en de staande klok.

De set bevat 13 minifiguren, waaronder Mr. Whatsit (Vecna), Holly Wheeler, Mike, Eleven, Robin, Nancy, Will, Jonathan, Dustin, Steve, Lucas, Max en Vecna. Verder zijn een blauw WSQK-busje uit de trailer van seizoen 5 en een rode auto toegevoegd, plus een fiets en een brievenbus. De adviesprijs komt neer bijna 300 piek en dat is circa 11,6 cent per steen.

Het echte Creel House


Het echte Creel House is het Clermont Lee Mansion in Rome, Georgia (VS), dat in de serie is gebruikt voor de buitenopnames.



Disclaimer: Dit artikel is niet gesponsord door LEGO of een andere leverancier en is geschreven omdat het onderwerp aansluit bij series en films.
'Il Mostro': Italiaans conservatisme als kweekvijver van monsters
Recensie

'Il Mostro': Italiaans conservatisme als kweekvijver van monsters

Stefano Sollima biedt geen antwoorden, maar toont ons wel de maatschappij die het Monster van Florence heeft gecreëerd.

Regie: Stefano Sollima | Cast: Francesca Olia (Barbara Locci), Giacomo Fadda (Francesco Vinci), Marco Bullitta (Stefano Mele), Valentino Mannias (Salvatore Vinci), Claudio Vasile (Antonio), Antonio Tintis (Giovanni Mele), Liliana Bottone (Silvia Della Monica), e.a. | Afleveringen: 4 | Speelduur: 50-67 minuten | Jaar: 2025

Het vraagt creativiteit om een originele serie te maken over het Monster van Florence, want de politie heeft de identiteit van deze seriemoordenaar nooit kunnen achterhalen. Stefano Sollima, die hoge ogen gooide met bikkelharde misdaadfilms (ACAB, Suburra, Sicario: Day of the Soldado) en -series (Romanzo Criminale, Gomorrah, ZeroZeroZero), besloot na veel research dat een traditionele constructie een clichématige whodunit zonder einde zou opleveren. Daarom stelde hij zich een andere vraag: waar komt het kwaad eigenlijk vandaan?

Tussen 1968 en 1985 sloeg een seriemoordenaar toe op het platteland rond Florence. Acht koppels die in hun geparkeerde auto's langs kleinere wegen intimiteit opzochten werden in die periode met hetzelfde pistool neergeschoten. Sommige vrouwen werden gruwelijk verminkt. Er waren talrijke sporen en getuigenissen, maar geen enkele leidde tot de definitieve arrestatie van 'Il Mostro'. Er waren genoeg verdachten, maar telkens te weinig bewijzen.

Sollima en creatief partner Leonardo Fasoli besloten zich te concentreren op wat de meeste verdachten met elkaar verbond. Namelijk Barbara Locci, die in 1968 samen met haar minnaar werd vermoord, en de zogenaamde Sardijnse Piste. Die keuze resulteert in vier perspectieven: die van Stefano Mele, de echtgenoot van Locci en de allereerste verdachte, zijn broer Giovanni, die wraak koesterde tegenover zijn schoonzus, en de broers Francesco en Salvatore Vinci, beiden minnaars van Locci.

Door die verschillende perspectieven worden gebeurtenissen herhaald, maar telkens in een andere context. Tegelijk zie je wat zich mogelijk heeft afgespeeld, al worden die hypothesen later door andere getuigenissen weer ontkracht. Uiteraard krijgen we ook de onherkenbare moordenaar te zien tijdens zijn gruwelijke werk. Het resultaat is een complex kluwen van flashbacks, veronderstellingen en gedachtegangen, zonder een concrete afronding. De slotscène wijst bovendien naar nog een andere mogelijke dader.

Voor sommige kijkers zal Il Mostro een frustrerende ervaring zijn. Er is wel horror en een reeks verdachten die tot alles in staat zijn, maar geen uitsluitsel zoals in een Agatha Christie-verhaal. Maar dat is precies de essentie van Sollima's concept. Hij toont een groep Sardijnse mannen die zijn vastgeroest in een ultraconservatief milieu en vrouwen als eigendom behandelen. Zij worden vernederd, geslagen, verkracht en tot prostitutie gedwongen. Met dergelijke verknipte mannen verbaast het niet dat er een nóg wredere psychopaat opstaat die vrouwen die niet in het gareel lopen de meest bloederige straf oplegt.

Sollima lijkt te suggereren dat een maatschappij dusdanig verziekt kan raken door traditie, conservatisme, vrouwenhaat, toxische mannelijkheid, homofobie en onderdrukte frustratie dat het monsterachtige al in haar DNA aanwezig is. Wie dan wel de dader was, doet er niet meer toe. De vier verdachten waren elk op hun manier in staat tot gruwelijke daden.

Il Mostro vertoont verwantschap met The Good Mothers, maar ook met Michael Hanekes Das Weisse Band, dat eveneens toont hoe terreur in een ontaarde samenleving – door conservatisme, religie of ideologie – leidt tot monsterachtigheden. Maar Sollima heeft ongetwijfeld ook gekeken naar Zodiac van David Fincher. In die film willen journalisten weten wat het betekent om het kwaad in de ogen te kijken. Wanneer dat gebeurt, blijkt dat achter die ogen pure banaliteit en middelmatigheid schuilgaat. Ook in Il Mostro schuilt het kwaad uiteindelijk in banale mannen die hun frustratie enkel kunnen stillen door hun macht over vrouwen te laten gelden.



Beklemmende nieuwe miniserie op Netflix rekent nu al af met 'The Diplomat' en eist koppositie op
Series / Nieuws

Beklemmende nieuwe miniserie op Netflix rekent nu al af met 'The Diplomat' en eist koppositie op

De truecrime-miniserie 'Il Mostro' schiet binnen op plaats 1 en trekt meteen aandacht met zijn duistere, beklemmende sfeer.

Er staat een nieuwe nummer 1 in de Netflix Top 10: Il Mostro, ook bekend als The Monster of Florence. De truecrime-miniserie schiet binnen op plaats 1 en trekt meteen aandacht met zijn duistere, beklemmende sfeer.

De serie is gemaakt door regisseur Stefano Sollima, samen met medebedenker Leonardo Fasoli. Netflix omschrijft Il Mostro met de trefwoorden: Duister, Spannend en Mysterie. Hoofdrollen zijn voor Marco Bullitta, Valentino Mannias, Francesca Olia en Liliana Bottone.

Scores en reacties


Op Rotten Tomatoes staat de Tomatometer op 63 procent van acht recensies. Een IMDb-score staat op het moment van schrijven op een vergelijkbare 6,3/10 na nog geen duizend stemmen.

"Uiteindelijk komt 'The Monster of Florence' hol over, omdat het zo ongericht is," schrijft Brian Tallerico van RogerEbert.com in zijn recensie. Randy Myers van San Jose Mercury News is positiever: "De cast is goed, en het is het schokkende verhaal dat het zo moeilijk maakt om dit verhaal los te laten."

Kijken of niet


Zin in een duistere, waargebeurde misdaadserie? Il Mostro is nu te zien op Netflix.



De Synopsis: In Italië jaagt een seriemoordenaar op stelletjes in afgelegen auto’s. Rechercheurs heropenen een zaak uit 1968 en volgen sporen door de decennia heen om het Monster van Florence te vinden. Het onderzoek eist zijn tol en verdeelt de gemeenschap.
Komt van uitstel toch afstel? Volledige onduidelijkheid rond deze mysterieuze thriller-serie op Apple TV
Series / Nieuws

Komt van uitstel toch afstel? Volledige onduidelijkheid rond deze mysterieuze thriller-serie op Apple TV

Apple TV's "The Savant" uitgesteld vanwege gevoeligheid, premiere blijft onzeker ondanks Chastains kritiek.

Er hangt een vreemde stilte rond The Savant, de Apple TV-serie met Jessica Chastain in de hoofdrol. De reeks, die oorspronkelijk op 26 september in première zou gaan, werd exact een maand geleden van het uitzendschema gehaald en sindsdien is het er alleen maar vreemder op geworden. Op de Apple-site wisselde de status van de serie herhaaldelijk van ‘Binnenkort’ naar ‘Op een later moment’ en zelfs ‘2026’. Inmiddels staat er opnieuw: ‘Op een later moment’.

Volgens Apple werd de release uitgesteld na de moord op de conservatieve commentator Charlie Kirk op 10 september. Hoewel er geen directe link is tussen die gebeurtenis en de serie, lijkt de gevoeligheid van het onderwerp de reden voor het uitstel. The Savant volgt Chastain als een undercoveronderzoeker die online haatgroepen infiltreert om gewelddadige aanslagen te voorkomen. De serie zou onbedoeld te dicht bij de actualiteit komen.

Chastain reageert openlijk


Chastain, die naast hoofdrolspeelster ook uitvoerend producent is via haar bedrijf Freckle Films, liet op Instagram eerder weten niet achter Apple’s beslissing te staan. "Ik waardeer onze samenwerking enorm," schreef ze, "maar ik ben het niet eens met het besluit om de serie uit te stellen. In een tijd waarin geweld steeds vaker voorkomt, is het juist belangrijk om de mensen te eren die proberen dat te voorkomen." Ze verwees daarbij naar recente aanslagen en politieke moorden in de Verenigde Staten.

Apple gaf in een korte verklaring aan dat de release “na zorgvuldige overweging” is uitgesteld, zonder verdere toelichting. Critici wijzen erop dat de streamingdienst vaker voorzichtig omgaat met actuele thema’s; zoals Mr. Robot dat werd uitgesteld vanwege de parallellen destijds met echte gebeurtenissen.

Onzekere toekomst


De situatie werd verder bemoeilijkt toen de FBI kort na het uitstel het echte programma stopzette waarop de serie losjes gebaseerd is; een samenwerking tussen de FBI en de Anti-Defamation League. Daardoor is onduidelijk wanneer The Savant alsnog verschijnt. Zowel Apple als producent Fifth Season hebben sinds het uitstel geen nieuwe update gegeven.

Toverwereld ontwaakt opnieuw op HBO Max, Netflix pakt uit met oorlogsfilm en John McClane verstopt in 'Pearl Harbor'
Series / Nieuws

Toverwereld ontwaakt opnieuw op HBO Max, Netflix pakt uit met oorlogsfilm en John McClane verstopt in 'Pearl Harbor'

Harry Potter and the Chamber of Secrets, Pearl Harbor en A House of Dynamite. Dit is het nieuws op FilmTotaal.

Op HBO Max stijgt een film uit de toverwereld naar nummer één, terwijl je vanaf vandaag kunt kijken naar een nieuwe apocalyptische oorlogsfilm op Netflix. Daarnaast is het je waarschijnlijk nooit opgevallen dat Bruce Willis' John McClane verstopt zit in Pearl Harbor. Dat, en meer, domineerde de afgelopen dagen het nieuws op FilmTotaal.

Harry Potter herboren


De belangstelling voor tovenarij lijkt recent herboren: deze fantasyfilm is onverwacht doorgestoten naar de hoogste positie op HBO Max. Dit lijkt te komen door de nieuwe Harry Potter-serie die in 2027 bij HBO verschijnt.

Kijkers stemmen hierdoor massaal weer af op Harry Potter and the Chamber of Secrets. De film van regisseur Chris Columbus uit 2002 was een wereldwijd fenomeen, met een opbrengst van meer dan 870 miljoen dollar.

John McClane in Pearl Harbor


Soms komen er van die triviaatjes naar boven waarvan jij je afvraagt hoe je dit al die tijd hebt gemist. Zo ook nu over de blockbuster Pearl Harbor uit 2001 van regisseur Michael Bay. Maar! Misschien wist je het al.

In het 3 uur durende oorlogsdrama zit een ziekenhuisscène waarbij de zusters Evelyn (Kate Beckinsale) en Sandra (Jennifer Garner) met tranen moeten toezien hoe hun gedode collega Betty (Jamie King) wordt weggedragen.

Netflix: Apocalyptische oorlogsfilm


Vandaag, 24 oktober, verscheen de spannendste film van het jaar op Netflix. A House of Dynamite is een nieuwe film van Kathryn Bigelow, de Oscarwinnende regisseur van films zoals The Hurt Locker en Zero Dark Thirty.

Voor A House of Dynamite zocht ze het oorlogsthema weer op, samen met een aantal bekende acteurs. De hoofdrollen in de film zijn weggelegd voor Rebecca Ferguson (Dune) en Idris Elba (Heads of State).

Ben je dol op films?


Op FilmTotaal houden we je op de hoogte van het belangrijkste filmnieuws en bieden we je flink wat kijktips op de verschillende streamingdiensten. Als je dus ook van films houdt, neem dan zeker een kijkje.
De kijkcijferkannonen op de streamingdiensten op een rij!
Series / Specials

De kijkcijferkannonen op de streamingdiensten op een rij!

Dit zijn de tien populairste series van dit moment op de verschillende streamingdiensten.

Netflix is het al een tijdje goed aan het doen met zijn series, die heel populair blijven. Zo staan er in de top tien heel wat Netflix-series. Daarnaast heb je ook wel een aantal series van andere streamingdiensten, zoals HBO Max en Apple TV.

Wat zijn op dit moment de tien populairste series op de verschillende streamingdiensten? Op de tiende plaats staat een van de beste series van Apple TV, Slow Horses. Het vijfde seizoen ging vorige maand in première, waarvan de laatste aflevering volgende week verschijnt. Slow Horses kun je bekijken op Apple TV.

Plek zeven tot negen


De negende plaats is voor de superheldenserie Peacemaker, gemaakt door James Gunn. Het tweede seizoen ging vorige maand in première en is intussen afgerond. Je kunt beide seizoenen van Peacemaker bekijken op HBO Max. Op plek acht staat een nieuwe politieserie, die vorige week in première ging op de Amerikaanse televisie. Boston Blue is een spin-off van Blue Bloods en heeft Donnie Wahlberg in de hoofdrol. In Nederland is de serie momenteel nog niet te zien.

Op de zevende plaats hebben we nog een andere nieuwe serie, die vorige week uitkwam. Het is Devil in Disguise: John Wayne Gacy, een true crime-miniserie van acht afleveringen. De serie dramatiseert het leven en de misdaden van seriemoordenaar John Wayne Gacy, die in de jaren 70 tientallen jonge mannen en jongens vermoordde. Devil in Disguise: John Wayne Gacy verscheen in de VS op Peacock en in Nederland kun je het bekijken op SkyShowtime.

Plek vijf en zes


Plek zes is voor de thrillerserie The Last Frontier, die twee weken geleden in première ging. Jason Clarke speelt de hoofdrol in deze serie, gemaakt door Jon Bokenkamp en Richard D'Ovidio. The Last Frontier kun je bekijken op Apple TV, waarop wekelijks een nieuwe aflevering verschijnt.



De vijfde plaats is voor de animatieserie South Park, die intussen al aan zijn 28e seizoen is begonnen. Vorige maand kwam de vijfde en laatste aflevering uit van seizoen 27 en vorige week ging de serie verder met seizoen 28, dat een voortzetting is van het verhaal uit het vorige seizoen. South Park is momenteel niet meer te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar nieuwe afleveringen kun je wel bekijken op Comedy Central.

Top vier


De top vier van deze week bestaat opnieuw vooral uit Netflix-series. Zo staat op de vierde plaats een serie van de streamingdienst die terug is met een nieuw seizoen. Maar over deze serie zullen we het zometeen hebben. Eerst is hier de top drie, met op de derde plaats de HBO-serie Task. De zevende en laatste aflevering verscheen vorige week, waardoor je nu de volledige serie kunt bekijken op HBO Max.



Op plek twee staat de Netflix-serie Boots, die twee weken geleden op de streamingdienst verscheen. Deze militaire komedie-dramaserie werd gecreëerd door Andy Parker en kreeg positieve recensies. Nog steeds op nummer één staat Monster: The Ed Gein Story, het recentste seizoen van de anthologieserie Monster, die eerder deze maand uitkwam. Ondanks de negatieve recensies van critici, blijft dit seizoen van de serie heel populair. Boots en Monster: The Ed Gein Story kun je bekijken op Netflix.

Vierde plaats


De Netflix-serie die op de vierde plaats staat is The Diplomat. De thrillerserie kwam vorige week terug met het derde seizoen, dat opnieuw lovend ontvangen werd. Keri Russell is terug in de hoofdrol als Kate Wyler, naast onder anderen Rufus Sewell, Allison Janney en Bradley Whitford.



The Diplomat werd gecreëerd door Debora Cahn en volgt Kate Wyler, een ervaren Amerikaanse diplomaat die onverwacht wordt benoemd tot ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk te midden van een opkomende internationale crisis.

Lof


De serie kreeg al vanaf zijn eerste seizoen lof van critici vanwege het scenario, tempo en de acteerprestaties, met name die van Russell en Janney. Voor haar rol ontving Russell nominaties voor twee Primetime Emmy Awards, twee SAG Awards en twee Golden Globe Awards. De serie zelf werd ook al genomineerd voor de Emmy Award voor Beste Dramaserie.



The Diplomat wordt geprezen om haar gelaagde weergave van buitenlandse politiek en het vaak onzichtbare werk van diplomatie, evenals haar karaktergedreven vertelstijl die politieke intrige combineert met persoonlijk drama.

Kijken?


Seizoen drie werd ook lovend ontvangen en heeft op dit moment een score van 96% op Rotten Tomatoes. Dit is evenveel als wat seizoen twee kreeg. Voordat het derde seizoen in première ging, werd de serie al verlengd met een vierde seizoen. We kunnen dus al uitkijken naar meer van The Diplomat.



Wil je The Diplomat zien? Je kunt de serie bekijken op Netflix.
Deze geweldige miniserie bingewatch je in één weekend: slechts 7 afleveringen op HBO Max
Series / Specials

Deze geweldige miniserie bingewatch je in één weekend: slechts 7 afleveringen op HBO Max

'This Is Going to Hurt' is een medische miniserie die lovend ontvangen werd.

Als je op zoek bent naar een goede serie om dit weekend te bingen en graag kijkt naar medische series, dan is This Is Going to Hurt zeker de moeite waard. Deze medische komedie-dramaserie werd gecreëerd door Adam Kay en is gebaseerd op zijn gelijknamige memoires.

De serie werd gezamenlijk geproduceerd door de BBC en AMC. Ben Whishaw speelt de hoofdrol van Adam Kay, naast Ambika Mod, Alex Jennings, Michele Austin, Rory Fleck Byrne, Ashley McGuire, Kadiff Kirwan, Harriet Walter, Josie Walker en Philippa Dunne.

Verhaal


This Is Going to Hurt speelt zich af in Londen in 2006 en richt zich op een groep artsen in opleiding die werken op een drukke afdeling verloskunde en gynaecologie in een ziekenhuis binnen de National Health Service (NHS).

De serie belicht zowel hun professionele als persoonlijke levens en onderzoekt de emotionele impact van werken in een stressvolle omgeving. Ook wordt het gebrek aan ondersteuning voor artsen in opleiding belicht, evenals het feit dat hun prestaties vaak onopgemerkt blijven.

Vierde muur doorbreken


This Is Going to Hurt vertelt hun verhalen met zowel komische als dramatische tonen om het harde, vaak stressvolle werk realistisch weer te geven. De verhaallijn volgt nauwgezet de ervaringen van Adam Kay (Whishaw) en Shruti Acharya (Mod), terwijl zij zich door de hiërarchie van het ziekenhuis heen werken.



Beide personages doorbreken regelmatig de vierde muur en spreken de kijker rechtstreeks aan. Veel van de figuranten werden gespeeld door daadwerkelijk ziekenhuispersoneel; de producenten vonden dat dit makkelijker zou zijn dan acteurs te trainen die geen ervaring in een ziekenhuis hadden.

Lovend ontvangen


De zevendelige serie kwam uit in 2022 en werd lovend ontvangen. Vooral Whishaws energieke en authentieke vertolking van een uitgeputte arts werd geprezen. De serie won vier BAFTA Awards, waaronder Beste Acteur voor Whishaw. Daarnaast won Whishaw ook een Gotham Award en werd hij genomineerd voor een Critics' Choice Award.



This Is Going to Hurt heeft een score van 96% op Rotten Tomatoes. De kritische consensus op de website luidt: "Ben Whishaws levendige vertolking van een uitgeputte arts vormt de drijvende kracht achter This Is Going to Hurt, een slimme dramaserie vol humor en pijn."

Kijken?


Wil je This Is Going to Hurt zien? Je kunt de serie bekijken op HBO Max.
3 jaar lang het kijkcijferkanon, toch lijkt Netflix deze thriller helemaal af te schrijven
Films / Specials

3 jaar lang het kijkcijferkanon, toch lijkt Netflix deze thriller helemaal af te schrijven

'Red Notice 2' moet er komen, maar Netflix lijkt de film niet enorm veel prio te geven.

De actiethriller Red Notice is een van de meest succesvolle en best bekeken films ooit op Netflix. De $200 miljoen kostende blockbuster met Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot brak direct kijkcijferrecords en werd uiteindelijk 230,9 miljoen keer bekeken.

Dat staat volgens Netflix gelijk aan 454,2 miljoen kijkminuten en alleen het recent verschenen KPop Demon Hunters werd vaker bekeken. Een tweede deel zou snel volgen, maar voorlopig blijft het stil rond die plannen.

Meerdere fims


Nog voor de release van de film waren er geruchten over een vervolg. In november 2021 bevestigde producent Hiram Garcia de plannen, nadat regisseur Rawson Marshall Thurber (Skyscraper, We're the Millers) een vervolg had gepitcht. Netflix toonde officieel interesse in een filmreeks, afhankelijk van het succes van de eerste film.

Johnson hintte na de positieve ontvangst onder het publiek op meer. Na de recordkijkcijfers van Netflix suggereerde hij meer films in de reeks. Regisseur Thurber gaf aan twee vervolgen achter elkaar te willen filmen. Producent Garcia bevestigde dat het einde van de eerste film dit mogelijk maakt.

Radiostilte


In januari 2022 werd de ontwikkeling van twee vervolgen officieel, die back-to-back gefilmd zouden worden. Thurber, Johnson, Reynolds en Gadot waren weer verbonden aan de film. De cast zou worden uitgebreid, vergelijkbaar met de Ocean's-reeks. Het script voor de tweede film was in oktober 2022 klaar, maar daarna werd het ijzig stil.



De drukke agenda's van de drie hoofdrolspelers kan uiteraard voor veel vertraging zorgen, maar na Red Notice wist alleen Reynolds doorlopend succesvolle films te maken. Johnson (Black Adam, Red One) en Gadot (Heart of Stone, Snow White) zijn duidelijk minder succesvol de afgelopen periode.

Dan toch gecanceld


Het lijkt er nu verdacht veel op dat Red Notice 2 ergens achterin de ijskast staat, en misschien wel stilletjes is gecanceld.
Gave nieuwe blik op 'Fallout' seizoen 2 zit vol met bizarre schepsels
Series / Nieuws

Gave nieuwe blik op 'Fallout' seizoen 2 zit vol met bizarre schepsels

Een van de populairste series op Prime Video maakt zich gereed voor de release van het tweede seizoen.

Eerder deze week kregen we een voorproefje van wat we kunnen verwachten in het tweede seizoen van Fallout, dat op 17 december verschijnt op Prime Video. De serie wordt geproduceerd door Jonathan Nolan en Lisa Joy, met Geneva Robertson-Dworet en Graham Wagner als showrunners. Hoofdrollen zijn weggelegd voor Ella Purnell, Walton Goggins en Aaron Moten.

Ter ere van "Fallout Day" zijn vier nieuwe karakterposters uitgebracht. We krijgen een eerste blik op Lucy (Purnell), The Ghoul (Goggins), Maximus (Moten) en de mysterieuze CX404.

Complexe relatie tussen Lucy en The Ghoul


Ella Purnell vertelde aan Empire over de dynamiek tussen Lucy en The Ghoul: “Soms voelt het alsof ze samen op een roadtrip zijn, en op andere momenten staan ze lijnrecht tegenover elkaar.” Ze hint op een wederzijdse beïnvloeding: zal The Ghoul zijn duistere kant loslaten, of raakt Lucy juist haar idealisme kwijt?

Ook mogen we ons opmaken voor een explosieve hereniging tussen The Ghoul en Mr. House, gespeeld door Justin Theroux. Deze confrontatie grijpt terug op het verleden van The Ghoul als Cooper Howard. Theroux noemt hun scènes “intellectuele krachtmetingen” en vergelijkt ze zelfs met het toneelstuk Waiting For Godot.

Bevestiging van seizoen 3


De makers hebben inmiddels bevestigd dat er een derde seizoen komt. “De feestdagen zijn vroeg dit jaar: we zijn blij dat we de wereld opnieuw mogen laten vergaan,” aldus Nolan en Joy. Ze bedanken de cast, crew, Bethesda en Amazon MGM Studios, evenals de fans die het avontuur in de wasteland blijven volgen.



Fallout is gebaseerd op de iconische videogameserie en speelt zich af in een wereld waarin bijna niets meer te hebben valt. Tweehonderd jaar na de apocalyps keren de bewoners van luxe schuilkelders terug naar een radioactieve woestenij vol bizarre, gewelddadige en complexe situaties.

Hoofdpersonages in de spotlight


Lucy (Purnell) is een optimistische Vault-bewoner met een sterke wil, die naar de oppervlakte moet om haar vader te redden. Maximus (Moten) is een jonge soldaat binnen de Brotherhood of Steel, vastbesloten om orde te brengen. The Ghoul (Goggins) is een moreel grijze premiejager met een geschiedenis van 200 jaar in het post-nucleaire Amerika.

Naast Purnell, Moten en Goggins bestaat de cast uit onder anderen Moisés Arias, Kyle MacLachlan, Sarita Choudhury, Michael Emerson, Leslie Uggams en Frances Turner. Ook zijn er geruchten dat Macaulay Culkin een terugkerende rol zal spelen als een “geniale gek”.
Een van de beste graphic novels ooit wordt een Netflix-serie
Series / Nieuws

Een van de beste graphic novels ooit wordt een Netflix-serie

Na soortgelijke projecten als The Sandman en Sweet Tooth waagt Netflix zich opnieuw aan een obscure titel.

Jane Schoenbrun, bekend van I Saw the TV Glow, gaat een televisieserie schrijven en regisseren voor Netflix. De serie is gebaseerd op de bekroonde graphic novel Black Hole van Charles Burns.

De strip speelt zich af in Seattle in de jaren 70 en volgt een groep tieners die besmet raken met een ongeneeslijke seksueel overdraagbare aandoening. Deze ziekte veroorzaakt angstaanjagende lichamelijke mutaties.

Een duistere wending


Terwijl de tieners worstelen met hun transformaties, duikt er een seriemoordenaar op die hen één voor één begint te vermoorden. Het verhaal kende een lange weg naar het scherm, met eerdere plannen bij Paramount. Roger Avary en Neil Gaiman zouden het script schrijven, terwijl Crawl-regisseur Alexandre Aja de regie op zich zou nemen.

In de jaren 2010 kwam het project in handen van Brad Pitts productiehuis Plan B. Destijds werd David Fincher genoemd als mogelijke regisseur, maar hij koos uiteindelijk voor andere projecten.

Schoenbrun in de spotlight


Jane Schoenbrun regisseerde onlangs Teenage Sex and Death at Camp Miasma, een film die naar verwachting volgend jaar op diverse filmfestivals te zien zal zijn.



I Saw the TV Glow kreeg lovende recensies en stond hoog op verschillende jaarlijstjes. De film vertelt het verhaal van studenten die door hun obsessie met een tv-serie hun eigen realiteit en identiteit beginnen te bevragen.
De top 3 nieuwe Netflix-series die je kijklijst deze week compleet maken
Series / Specials

De top 3 nieuwe Netflix-series die je kijklijst deze week compleet maken

Een western, een misdaadserie en een stevige portie fantasy staan deze week in de spotlight.

Streamingdiensten brengen wekelijks zoveel nieuwe series uit dat het soms moeilijk is een keuze te maken. Om het je wat makkelijker te maken, hebben we een selectie gemaakt van de drie meest opvallende nieuwe series van deze week die absoluut het kijken waard zijn.

1883



Verschijnt op: Zaterdag | Kijk op: Netflix
Deze succesvolle spin-off van Taylor Sheridan's Yellowstone heeft na SkyShowtime in Nederland een nieuw thuis gevonden op Netflix. Dit keer krijgen de leden van de familie Dutton gestalte door Tim McGraw, Isabel May, Sam Elliott en Faith Hill.

Synopsis: Op zoek naar een beter leven begeeft de familie Dutton zich op een gevaarlijke reis over de Great Plains naar het land dat later de Yellowstone Ranch zal worden.



Amsterdam Empire



Verschijnt op: Donderdag 30 oktober | Kijk op: Netflix
Ook Nederland speelt steeds nadrukkelijker mee op het internationale toneel van topseries. Binnenkort verschijnt een nieuwe productie van Hollandse bodem, met rollen voor Elise Schaap, Jacob Derwig, Victor Löw en Famke Janssen.

Synopsis: Wanneer Jacks affaire aan het licht komt, smeedt zijn vrouw Betty een meedogenloos plan om hem af te pakken waar hij het meest om geeft: zijn coffeeshopimperium The Jackal.



The Witcher



Verschijnt op: Donderdag 30 oktober | Kijk op: Netflix
Binnenkort verschijnt het vierde seizoen van deze intense fantasyserie, gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski. Dit seizoen neemt Liam Hemsworth het stokje over van publiekslieveling Henry Cavill als Geralt van Rivia.

Synopsis: In deze avontuurlijke actieserie brengt het lot een monsterjager, een magiër en een jonge prinses samen.